Juwel pumpfilter extra/byta ut

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stahl
    • June 2018
    • 333

    Juwel pumpfilter extra/byta ut

    Jag börjar med att säga ursäkta för alla nya poster jag gjort senaste veckorna, jag har försökt söka i forumet efter detta men kan inte hitta något. Så...

    Juwelpumpen som följer med bland annat Juwel Rio, vilka är era favoritfilter:
    • Som extra utöver de som ingår i originalet.
    • För att ersätta de som ingår i originalet.
    Jag är tacksam för alla tips då ja antar att de inte finns ett rätt svar utan handlar mycket om tycke och smak och beroende på vad man vill uppnå.
  • LindaAlgo
    • July 2015
    • 1373

    #2
    Menar du själv pumpen eller materialet som ingår i filtret?
    Om du menar materialet så tycker jag att denna tråd är väldigt bra: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...bioflow-filter
    Senast redigerad av LindaAlgo; 13 July 2018, 08:12.
    Med vänlig hälsning Linda

    Kommentar

    • Stahl
      • June 2018
      • 333

      #3
      Jag menade främst materialet då dels har juwel en himla massa filtermaterial att välja på och dels så verkar de finnas många andra lösningar/ideer på vad man kan ha som filter.

      Så tack för länken! Jag ska kolla igenom tråden och se om ja blir något klokare.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13120

        #4
        Filtret fungerar väldigt bra med det filter som följer med. Jag bytte bara ut filtervadden mot en finporig svamp, lätt att ta ur den och rengöra när det behövs, resten av filtret behövs då rengöras väldigt sällan. Det finns plats för en svamp till i nedre behållaren och där tycker jag en till grovporig kan vara ett bra val.
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Stahl
          • June 2018
          • 333

          #5
          Tack åheim. Hur gör du med den gröna (nitrax) och svarta (aktiv kol) när de ska bytas ut, byter du ut till samma sak igen eller kör du bara med blåa svampar då?

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13120

            #6
            Ja just ja... Jag tar alltid bort aktivt kol och lägger dit vanlig svamp istället eller inget alls. och sen till nitratsvampen så har den en liten kapsel inuti och den förbrukas ganska snabbt sen fungerar den som en vanlig blå svamp. Jag ersätter inte den för jag vill köra naturellt så att säga.
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Stahl
              • June 2018
              • 333

              #7
              Ok va bra. Då låter ja båda bara va tills de slutat va effektiva så byter jag den svarta till blå svamp istället. Jag har några extra filtermattor jag tänker jag kan använda upp sen blir det en svamp där med. Låter mycket smidigare än att ha massa olika saker som måste bytas ofta.

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13120

                #8
                Ursprungligen postat av Stahl
                Ok va bra. Då låter ja båda bara va tills de slutat va effektiva så byter jag den svarta till blå svamp istället. Jag har några extra filtermattor jag tänker jag kan använda upp sen blir det en svamp där med. Låter mycket smidigare än att ha massa olika saker som måste bytas ofta.
                Ja men eller hur! Man ska ha en fungerande biologisk nedbrytning i akvariet och det utför vanlig filtermatta utmärkt sen finns det allsköns biomedia hit och dit och på pappret har de en oerhört stor porositet med stor yta för bakterier... på pappret alltå, i verkligeten när man använder den så sätter snart de fina fina porerna igen och hindrar den att fungera så där effektivt som det är tänkt, på pappret igen! Filtermatta har också den stora förträffligheten att du kan krama ur den och den får full effekt igen, keramisk biomedia är det lite värre med att rengöra.
                Jag har i sommarhettan installerat en finfin luftpump och dragit luftslang till mina akvarier och driver ett gäng "spongefilter" och det är också väldigt effeltiva tycker jag.
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • LindaAlgo
                  • July 2015
                  • 1373

                  #9
                  Ursprungligen postat av åheim

                  Jag har i sommarhettan installerat en finfin luftpump och dragit luftslang till mina akvarier och driver ett gäng "spongefilter" och det är också väldigt effeltiva tycker jag.
                  Istället för det medföljande filtret eller som komplement?
                  Med vänlig hälsning Linda

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13120

                    #10
                    Ursprungligen postat av LindaAlgo

                    Istället för det medföljande filtret eller som komplement?
                    Mina akvarier filtreras endast med luftdriva spongefilter.

                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    Arbetssätt...