Vilken belysning till 80 cm högt kar? Co2?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Holgersson
    • January 2003
    • 177

    Vilken belysning till 80 cm högt kar? Co2?

    Ska ge mig in i akvarieträsket igen efter 6 års uppehåll. Har fått tag på ett 550l kar med måtten 125x55x80cm (lxbxh), det har även en sump i skåpet under där jag tänkt fixa filtrering. Jag tror att jag ska ha Altum scalarer (eller kanske vanliga scalarer) och stimfiskar men jag vill även ha växter.

    Har möjlighet att köpa en 3 år gammal Pacific Sun Hyperion S (3xLEDkluster + 4 T5 rör) ramp för 6k men vet inte om det är värt det. Den har suttit över ett saltvatten kar innan så LEDdelen kanske inte har rätt spektrum för växter?

    Vad för ljuskälla rekommenderas till ett så pass högt kar?

    Funderar även på att ha Co2 men vet nada om detta. "Måste" man bygga en av en brandsläckare eller finns det vettiga färdiga paket som man kan köpa?

    Tack på förhand.
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2876

    #2
    Den rampen har med all säkerhet inte rätt färgspektrunm för ett växtakvarium. Jag skulle kollat på metallhalogenramp 2x150W. För CO2 kan man köpa 2kg CO2-tub i affärer som säljer utrusning för ölbryggning, betydligt enklare hantering vid påfyllning/byte av tub. Kompletteras med regulator med magnetventil och en bra reaktor/diffusor, backventil, CO2-slang. https://godhemszoo.se/produkt/co2-kit/

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #3
      I ett så högt akvarium är det svårt att nå ner med belysningen om den inte är extremt stark. Kanske kan du hitta en begagnad 150 watts metallhalogen till ett lågt pris. Metallhalogenbelysningarna är ju i sig rejält dyra, men marknaden för dessa "dog" när LED-belysningarna dök upp på marknaden så om man har tur kan man idag hitta sådana mycket billigt.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Holgersson
        • January 2003
        • 177

        #4
        Tack för svaren, ska kolla om jag hittar några mh lampor till salu. Annars får jag väl köpa Kessils LED, de har väl bra ljuspenetrering?

        Kommentar

        • Sleaper

          • September 2008
          • 2876

          #5
          Kessil är ju grymma grejer. Dom har säkert något som passar.

          Kommentar

          Arbetssätt...