MultiLux LED Day & Nature

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stahl
    • June 2018
    • 333

    MultiLux LED Day & Nature

    Jag har en liten fundering kring de ljust som följer med Juwel Rio (MultiLux LED Day & Nature).

    Är det ett speciellt bra ljus för växter? Jag kollade på denna sidan (https://www.zoopet.com/index.php?opt...article&id=176) och där rekommenderade man en belysning med samma spektra som solljuset och kollar man på spektrat för både Day & Nature så är det mycket blåare än solljuset.

    Bör man då byta ut ett av LED-ljusen till något med mer balanserat spektra?

  • Sleaper

    • September 2008
    • 2882

    #2
    Day 9000K och Nature 6500K tycker jag låter som en bra mix. Många bra växtlysrör har ju Kelvintal på 7000-9000. Dagljus brukar man säga ligger på ca. 5500-6000K. Att t.ex. bara ha Nature kanske kan upplevas som lite för gult.

    Kommentar

    • Stahl
      • June 2018
      • 333

      #3
      Ok. Jag har bara sety värden i nanometer och är inte helt säker på hur man om omvandlar det till kelvin.

      Men som jag förstår det då mår växterna bara bra av att ljuset då är blåare än solljuset brukar va? Jag går inte misste om något viktigt när ja inte inkluderar de lägre ljustemperaturerna på 5000 - 6500K?

      Kommentar

      • Sleaper

        • September 2008
        • 2882

        #4
        Nej, jag tror inte behöver komplettera med ljus med ett lägre Kelvintal. Växterna har också en förmåga att anpassa sig och en del växter skulle kunna gynnas mer av ett ljus med ett speciellt spektrum. Men generellt tror jag att den belysningen du har funkar bra och ger ett hyggligt vitt och "krispigt" ljus, kan jag tänka mig. Sen är det ju en annan fråga om det är tillräckligt med ljus.

        Kommentar

        • Stahl
          • June 2018
          • 333

          #5
          Ok. Tack för svaren Sleaper.

          Dessvärre har nu ljusarmaturen med de två led-ljusen lagt av helt. Bara knäppte till i det medan de va igång och sen blev de svart och går inte att starta oavsett i vilket uttag jag stoppar in det.

          Nyinköpt i fredags och Tropakvariefiskimport som jag köpte akvariet från har stängt tills på torsdag nästa vecka så jag vet inte riktigt vad jag ska göra. :/

          Kommentar

          Arbetssätt...