Göra täckglas? 54, 12 liter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • digitalkameran
    • April 2017
    • 46

    Göra täckglas? 54, 12 liter

    Har köpt två stycken helglas 12 liter, och två stycken "vanliga" 54 liters kar med lock som jag ska ha på en ställning jag håller på att bygga.

    Vill ha någonform av täckglas eller liknande istället för locken. Där jag köpte karen rekommenderade dom att måttbeställa glasskivor och silikona små glasbitar på akvarierna som glasskivorna får vila på.
    Har hittat små "klämmor" som man kan använda istället för att silikona glasbitarna. Känns smidigare eftersom det är avtagbart men jag har bara hittat dom utomlands:


    Är det ovan som gäller eller finns det andra alternativ?

    Har sett att aluminiumkar med täckglas brukar ha små trekanter i hörnorna man kan mata och så ifrån. Men jag ska ha räkor så är rädd att dom ska hoppa ur och jag vill helst inte lägga något synligt över hålet. Gör man glaset heltäckande (utan trekanterna) så kan jag tänka mig att det blir väldigt jobbigt att ta av glaset varje dag för att mata.
    Har någon idéer eller tips?
  • stefant
    • January 2009
    • 783

    #2
    Om du använder sådana klämmor som du länkat till ser det ut som om det blir ett litet glapp mellan täckglaset och akvariets sida så att man kan få in en linjal el dyl. och lyfta upp täckglaset med.

    Kommentar

    • ICC
      • November 2006
      • 1310

      #3
      Ursprungligen postat av digitalkameran
      Har någon idéer eller tips?
      Vet vad du menar, jag funderade på samma sak för några år sedan.
      Jag löste det som så att jag skaffade 40 mm lister (plast, aluminium en smaksak. Jag valde aluminium) som jag sedan limmade utanpå och på toppen på akvariet, så att listen stack upp 3 mm ovanför akvariet. På det sättet får du en ny naturlig ram runt akvariet för täckglasen och dels så täcker du vattenlinjen.
      Så med andra ord så vilar dina täckglas på själva akvarieglaset och hålls på plats med listerna. För att sedan enkelt kunna lyfta på täckglaset så sätter du enklast en sugpropp...eller silikonar fast någon form av "plupp" på täckglaset att kunna lyfta i. Bonus är att du får heltäckande täckglas.
      Senast redigerad av ICC; 22 June 2018, 12:07.

      Kommentar

      • stefant
        • January 2009
        • 783

        #4
        Det var smart med sugpropp :-)

        Kommentar

        • digitalkameran
          • April 2017
          • 46

          #5
          Tack för svaren!

          Har beställt plastbitarna så får jag se hur det funkar med dom, dom var ganska billiga så spelar inte så stor roll om det inte blir bra.
          Annars kör jag nog på det du sa ICC, smart med sugpropp

          Kommentar

          Arbetssätt...