Bygga akvariebakgrund

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stoffse
    • January 2017
    • 23

    Bygga akvariebakgrund

    Hej!

    Ska bygga en akvariebakgrund, har läst på en del forum och det är lite oklart ifall man verkligen behöver lacka bakgrunden eller inte.
    Vad tycker ni?

    Alla pratar om "epoxy epolan V" och "Epotex akvarie epoxylack". Den förstnämnde kan jag inte hitta att köpa och den sistnämnde kostar 859 för minsta burken.
    Finns något billigt att lacka med?
  • åheim
    • April 2006
    • 13119

    #2
    Du vill säkert använda husfix eller dyligt och sen måla den och detta ska inte lösas upp i vattnet och därför försluter man den med lack. Finns ju färdiga slimline som inte är så dyra. https://www.google.se/search?ei=ydci....0.xsKesKhhqf4
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Stoffse
      • January 2017
      • 23

      #3
      Bygger för att processen är kul och ett plus är att man får det precis som man vill ha det!
      Ingen som vet var man kan köpa lacken eller om det finns något billigare alternativ av lack?

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13119

        #4
        King of diy bygger här en utan att lacka, för som han säger så blir det dyrt att lacka. https://www.youtube.com/watch?v=ROZPt7M2uIk
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • stefant
          • January 2009
          • 783

          #5
          Jag har kollat några olika instruktioner, och ingen av dem innehåller användandet av lack, inte heller den på Zoopet

          Kommentar

          • Stoffse
            • January 2017
            • 23

            #6
            Grymma ni är! Tack

            Kommentar

            • Stoffse
              • January 2017
              • 23

              #7
              Har läst/sett någonstans att man kan använda akrylfärg eller pigmentfärg men att man måste kolla så att färgerna inte är giftiga. Vi har akrylfärg hemma men det står bara "innehåller högkvalitativa produkter"... Köpta på systrerne grene, någon som vet om de funkar?
              När jag googlar runt hittar jag inget direkt om innehållet i olika akrylfärger.

              Kan man blanda i akrylfärgerna i husfixen?

              När det är dags att silikona fast bakgrunden, tror ni det räcker att man kör massa silikon i bara botten av frigoliten och några enstaka duttar uppe på sidoglasen? Tänker ifall vi i framtiden kommer ta bort bakgrunderna av någon anledning.

              Kommentar

              Arbetssätt...