Ersätta täckglas med kanalplast?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • smallfry
    • April 2018
    • 48

    Ersätta täckglas med kanalplast?

    Tål kanalplast värmen från T8-lysrör? Jag har tröttnat på glasen och med nya kunde jag ju få mer lättarbetade storlekar. 110x45 aluminiumram med original ramp .
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    Ska nog inte vara några problem. Ljuset kanske försämras betänkligt?
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • LoGeek
      • September 2008
      • 1651

      #3
      Om du köper kanalplast i polypropylen så smälter den vid cirka 160C. Vanliga T8 brukar ha en yttemp på ca 75-120C. När de sjunger på sista versen kan yttempen i ändarna sticka iväg innan de lägger av eller de slås ifrån av elektroniken pga hög effektförbrukning. Ska du ha rören dikt an mot pladten eller någon cm mellan?

      Kommentar

      • smallfry
        • April 2018
        • 48

        #4
        Kan nog lägga nåt emellan rampen och kanalplasten, tänker jag. Visst kan genomlysningen bli sämre, men täckglasen håller sig inte helt rena heller. Det finns ju klar kanalplast, tror jag.

        Kommentar

        • LoGeek
          • September 2008
          • 1651

          #5
          Eller varför inte köra ett öppet kar med lite rötter och växter som sträcker sig över ytan?

          Senast redigerad av LoGeek; 12 May 2018, 22:16.

          Kommentar

          • smallfry
            • April 2018
            • 48

            #6
            Det där ser härligt ut!

            Kommentar

            • Björn J.
              • November 2017
              • 1049

              #7
              Kanalplasten isolerar ju, så på gott eller ont får du ingen värmeavledning uppåt, inte ens nattetid.
              -Vad är det för fel på vanligt glas?
              Visst öppna akvarier är trevliga, sedan höjer man luftfuktigheten i rummet där det står, högst markant.

              Kommentar

              • smallfry
                • April 2018
                • 48

                #8
                Det vanliga glaset är opraktiskt tycker jag. Rampen ligger över så man måste sjuva glasen under. För å lösa det tänkte jag skära om dem så jag fick lättare luckor fram istället. Men då kan man ju lika gärna fixa helt nya, av t ex kanalplast, och skära till precis som jag vill ha dem.

                Kommentar

                • LoGeek
                  • September 2008
                  • 1651

                  #9
                  Ursprungligen postat av Björn J.
                  Kanalplasten isolerar ju, så på gott eller ont får du ingen värmeavledning uppåt, inte ens nattetid.
                  -Vad är det för fel på vanligt glas?
                  Visst öppna akvarier är trevliga, sedan höjer man luftfuktigheten i rummet där det står, högst markant.
                  Värmeavledning nattetid? Varför vore det något önskvärt menar du?

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13110

                    #10
                    Jag va inne på kanalplast förut men man var tvungen att köpa en himla stort "flak" så jag köpte en plastskiva (fanns lite dyrare plexi också) på bauhaus och sågade till den med tigersåg. Jag sågade den så den är tvådelad på karet och sågade ur där belysningen sitter pga att den bågnar av värmen annars.

                    Var visst inte kanalplast jag tänkte på utan detta plasttak...https://www.bygghemma.se/hus-och-byg...YaAgfFEALw_wcB
                    Senast redigerad av åheim; 13 May 2018, 22:43.
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • smallfry
                      • April 2018
                      • 48

                      #11
                      Jag funderar på den här: https://www.bauhaus.se/riatherm-kana...-05m-klar.html
                      För 199:- kan man ju testa.

                      Kommentar

                      • LoGeek
                        • September 2008
                        • 1651

                        #12
                        Ursprungligen postat av smallfry
                        Jag funderar på den här: https://www.bauhaus.se/riatherm-kana...-05m-klar.html
                        För 199:- kan man ju testa.
                        Du bör nog skära hål där armaturen ligger.

                        Kommentar

                        • Sleaper

                          • September 2008
                          • 2876

                          #13
                          Ursprungligen postat av smallfry
                          Tål kanalplast värmen från T8-lysrör? Jag har tröttnat på glasen och med nya kunde jag ju få mer lättarbetade storlekar. 110x45 aluminiumram med original ramp .
                          Kanske just är värmen som blir problemet även för lysrören, vilkas livslängd förkortas radikalt med för dålig möjlighet till värmeavgivning om jag nu minns rätt.

                          Kommentar

                          • Björn J.
                            • November 2017
                            • 1049

                            #14
                            Ursprungligen postat av LoGeek

                            Värmeavledning nattetid? Varför vore det något önskvärt menar du?
                            Ja, som idag och i natt, 28+ startar en ny tråd med det namnet.

                            Kommentar

                            • LoGeek
                              • September 2008
                              • 1651

                              #15
                              Ok. Men det är ju dagtid när dessutom belysningen är igång som det blir värst.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...