Jättebra filter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    Jättebra filter

    • Juwel Bioflow 3.0
      För akvarier upp till 300L
      Mycket tystgående och konstruktionen är väl genomtänkt och den utnyttjar hela filtervolymen mycket effektivt.
      Limmas fast i akvariet med medföljande lim, som kan limmas under vatten om man har akvariet igång med fisk.
      Det måste vara fritt ovanför filtret så att man kan lyfta ur pump och filter. https://m.youtube.com/watch?v=J7WSZNquGWg
    Senast redigerad av åheim; 25 May 2018, 18:59.
    Viva Leo Buscaglia
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Tack för tipset
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13110

      #3
      Det finns ju flera aspekter på om ett filter fungerar bra och som filtrering är den suverän MEN en fisk o kryp fälla. Fisk upp till 5cm har lyckats ta sig in i filtret, tror dem hoppar upp på filtret och trillar ner i hålet i locket. Då måste jag ta ur filtermaterial och pump och ner och krångla med en håv och nu har det hänt flera gånger så nu har jag skurit bort det, pust!! Nu har jag återgått till de luftdrivna svampfilter som jag körde med förut. dessa fastnar inget levande i, förrutom bakterier och svampfiltrena är effektiva.

      Sen gillad inte mina arter den ganska starka cirkulationen från juwelpumpen, det syntes på deras begränsade rörelsemönster
      Senast redigerad av åheim; 07 July 2018, 20:25.
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Stahl
        • June 2018
        • 333

        #4
        Har ett liknande filter åheim (Juwel Bioflow, kan inte se något nummer). Hade de inte gått att förhindra att fiskarna ramla ner genom att sätta något för, typ limma fast ett nät, en nylonstrumpa, några tändstickor (utan topp) etc. Vad som helst som släpper in luft men inte fisk?


        Men iof om cirkulationen ändå va ett problem kanske de inte spela någon roll. Men känns som man skulle kunna undvika fiskintrånget iaf.

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13110

          #5
          Jo det hade jag kunnat göra men även insugsgallren är för glesa, speciellt det övre, och mat, snäckor, mälkräftor och möjlig småfisk/yngel kan åka in där.
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Stahl
            • June 2018
            • 333

            #6
            Ok. Tack för varningen iaf. Jag ska hålla uppsikt så ingen av mina zebrafiskar letar sig in i pumpen.

            Kommentar

            Arbetssätt...