Belysning och övriga tillbehör

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ElCabo
    • May 2018
    • 2

    Belysning och övriga tillbehör

    Jag har inte haft någon burk igång på nästan tio år, men nu börjar jag känna att det är dags igen, både fru och barn har flyttat hemifrån så jag rår mig själv och kan bestämma vad jag vill satsa på .
    Det finns gott om kar, och jag tänkte ta fram ett 180liters som står och skräpar, men jag behöver fixa belysning och cirkulation, gibetvis se över silikonet. Tror det sitter någon typ av slimline bakgrund i den. Jag tänkte fixa en ljusramp i MDF men vad sätter man i en sån idag? Lysrör, LED? Man vill ju gärna vara kreativ och haka på dagens trender.

    MDFen blir nog epoxibehandlad så det kommer inte vara något problem att stå emot fukten.

    I bakrunden byggde jag en gång i tiden en filterkammare, men den är för liten har jag för mig, så det blir nog ett ytterfilter, vad är det bra att satsa på där?

    Tidigare har jag mest kört Malawi, men nu vill jag ha något med växter, och där är jag om möjligt ännu mer ambivalent, vad skall jag satsa på ? Har ingen aning för tillfället. Jag kommer nog börja samla på mig prylar någon månad innan det är dags att dra igång burken.

    Alla ideer till en nygammal nybörjare mottages med tacksamhet.
  • Björn J.
    • November 2017
    • 1049

    #2
    Om du frågar mig så satsa på växtakvarium!
    Behåll bakkammarfiltret, fungerar i allmänhet bättre i växtakvarium än till Malawi/Tanganika, men Ekenberg tog nyss död på den myten i en annan tråd.
    I växtakvarium behöver inte cirkulationen vara så där värst hög, men det är bra med stor filtervolym.
    Tja LED eller lysrör... det är frågan... till slut började det ju växa väldigt bra i mitt Trigon 350 med led-rör, men jag är fortfarande inte övertygad om att det är rätt färgspektra. Men elräkningen är ju mer gynnsam nu.

    Jag har obränd lera under sanden eller gruset, samt en hel del näring i vattnet, det växer så det knakar. Har hantelciklider, ett större stim med folumbiatetror, några fjärillsciklider samt siamensiasar som mer eller mindre är självskrivna i växtakvarium.
    Inha konstigheter när det gäller växtena heller, mycket olika svärdsplantor, och näckrosor, sedan försöker jag få fart på cryptocoryner och altherantea.

    Kommentar

    • smallfry
      • April 2018
      • 48

      #3
      Ungefär samma situation som dig Elcabo, fast 15 års uppehåll. Det har hänt mycket på 10-15 år inom akvaristiken! Nya arter bl a. Kolla gärna in regnbågsfiskar. Min gamla Baensch-bibel från ca 1990 har nästan inga regnbågar alls listade, än mindre L-malar.

      Angående växter, så har jag köpt många olika för att testa vilka som trivs hemma hos mig. När jag drog igång i februari, så visste jag att jag ville ha snabbväxande för att snabbt kunna få balans i akvariet. En som överraskat starkt är jättevallissneria - Vallisneria americana (gigantea)! Växer som fasen och måste klippas ner då och då. Limnophila sessiliflora är en annan som växer fort. Också Rotala Rotundifolia kan vara bra i början.

      Vanliga svärdsplantor och cryptocoryne kan vara tråkiga i början för de "smälter ner" innan de vant sig och kommer igen. Mina svärdsplantor t ex har tagit ca 2,5 månader innan de satt fart.

      Jag har haft gott resultat av Tetra Initial sticks växtnäring, vilka är pellets man kör ner i sanden. ett tips är att köra ner dem innan man planterar. Men det går också efteråt och sedan då och då vid behov. De plantor jag nämner ovan ser ut att må väldigt bra av dessa pellets. Senare kanske det blir aktuellt med mer växtgödning, t ex pmdd, Easy Life Profito m m.

      Lycka till!

      Kommentar

      • stefant
        • January 2009
        • 783

        #4
        Jag tycker du ska ha asiatisk biotop med gurami och ett stim med rasboror, för det är det som är bäst. Alternativt kan amerikansk med dvärgciklider passa för då kan man också ha mycket växter.

        Kommentar

        • Björn J.
          • November 2017
          • 1049

          #5
          Du ser, du får kanske fler förslag här än vad det finns forumdeltagare!

          Men undvik fiskar som stör!

          Kommentar

          • ElCabo
            • May 2018
            • 2

            #6
            Ursprungligen postat av Björn J.
            Men undvik fiskar som stör!
            Hmmm, inga fiskar jag haft förut har stört i nämnvärd utsträckning, de har allmänt varit rätt tystlåtna . Utveckling där också tydligen....

            Kommentar

            • smallfry
              • April 2018
              • 48

              #7
              Men undvik fiskar som stör!
              Dagens citat!!! Lever jag på hela helgen!

              Trevlig helg förresten!

              Kommentar

              • Björn J.
                • November 2017
                • 1049

                #8
                Ursprungligen postat av smallfry
                Dagens citat!!! Lever jag på hela helgen!

                Trevlig helg förresten!
                Jag tänkte kanske på Acipenser sturio och närbesläktade arter... eller inte...
                Man har ju en förpliktelse som göteborgare att plåga omgivningen med mer eller mindre dåliga ordvitsar.

                Kommentar

                Arbetssätt...