innerfilter till 375l

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ekenberg
    • December 2017
    • 3910

    #16
    Jag kör faktiskt också bara innerfilter, tycker precis som Björn att de funkar bra och är lätta att göra rent, vilket man får göra oftare än ytterfilter. Jag har två fluval 4 plus ( finns nog inte längre) eller fluval U4 i varje 375 och tre i 450. Vid veckovisa vattenbyten sköljer jag bara av filtermattorna, snabbt och enkelt.
    Jag har Malawi ciklider och cirka 25 st, vattnet är klart och fiskarna trivs, kostar nog mella 4-500 kronor för en fluval U4.

    Kommentar

    • Björn J.
      • November 2017
      • 1049

      #17
      Ursprungligen postat av åheim
      Japp nu sitter det en juwel bioflow 3.0 i mitt 170Liters (provisoriskt med en klämma)! Jag är imponerad!!! Jag hör inte ett skvatt från den, så otroligt tyst men ändå kraftfull! Det här var faktiskt en glad och oväntad överraskning, en pump i en låda i ett hörn, det kommer ju låta tänkte jag men tusan juwel har lyckats
      Finns plats för ytterligare 8dl filtermedia (är ca 1,5L som följer med) så jag kommer nog lägga ner en nätpåse med keramisk biomedia...
      I nuläget är det en klar tia av tio!


      VIKTIG INFO: Har du lister runt insidan av akvariet så märkte jag att då funkar det inte att få upp pumphuvudet och filterkorgarna eftersom du lyfter dem rakt upp och då måste det vara fritt ovanför! Så det där måste man tänka på innan man köper detta filter!
      Om pumpen hanmar litet snett, eller att utloppsröret ligger an mot filterbehållaren, det skall ju vara en gummibussning emellan, så kan det uppkomma ett vibrarande oljud. Likaså låter det litet då ytvattenavrinningen blir igensatt, men det är ju bra för då blir man varse detta.

      Kommentar

      • Björn J.
        • November 2017
        • 1049

        #18
        Ursprungligen postat av Ekenberg
        Jag kör faktiskt också bara innerfilter, tycker precis som Björn att de funkar bra och är lätta att göra rent, vilket man får göra oftare än ytterfilter. Jag har två fluval 4 plus ( finns nog inte längre) eller fluval U4 i varje 375 och tre i 450. Vid veckovisa vattenbyten sköljer jag bara av filtermattorna, snabbt och enkelt.
        Jag har Malawi ciklider och cirka 25 st, vattnet är klart och fiskarna trivs, kostar nog mella 4-500 kronor för en fluval U4.
        Se där! Jag som hävdar, eller iallafall trodde att Malawi och Tanganikaakvarium krävde stora ytterdilter, men det beror väl på antalet fiskar kontra akvarievolymen.

        Jag kollade i mitt lilla Lido 120 iag, jag har satt filtermaterialet i omvänd ordning även i detta. Vattnet börjar bli lätt grumligt, har inte gjort rent filtret nu på fyra veckor, men vred ut den nu översta svampen med de grövsta maskorna, och den var klart "innehållsrik" skall se hur det ser ut senare idag, då kan det bli stor fileterrengöring. I mitt stora Trigon 350 är vattnet kristallklart, trots att jag var nere och vrävde i botten i går kväll. Här blir det delvattenbyte senare i eftermiddag.

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13110

          #19
          Ursprungligen postat av Björn J.

          Om pumpen hanmar litet snett, eller att utloppsröret ligger an mot filterbehållaren, det skall ju vara en gummibussning emellan, så kan det uppkomma ett vibrarande oljud. Likaså låter det litet då ytvattenavrinningen blir igensatt, men det är ju bra för då blir man varse detta.
          Jodå bussningen är på plats Nu är den limmad och har torkat under natten. Kan limmas under vatten så jag tömde ut lite vatten så att jag skulle komma åt och sen limmade jag dit den och satt dit en limklämma, fyllde sen upp karet direkt och det gick utmärkt. Idag kan jag höra lite resonans från filtret.
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13110

            #20
            ...Fixade lätt en behållare av en hög matlåda som jag kapade av (så den blev 10x10x5cm) och borrade massa hål runt hela och fyllde den med ½ liter bioringar och ställde den ovanpå de 2 understa svamparna. Finns ju korgar att köpa med detta hade jag ju redan hemma
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Ekenberg
              • December 2017
              • 3910

              #21
              Ursprungligen postat av Björn J.

              Se där! Jag som hävdar, eller iallafall trodde att Malawi och Tanganikaakvarium krävde stora ytterdilter, men det beror väl på antalet fiskar kontra akvarievolymen.

              Jag kollade i mitt lilla Lido 120 iag, jag har satt filtermaterialet i omvänd ordning även i detta. Vattnet börjar bli lätt grumligt, har inte gjort rent filtret nu på fyra veckor, men vred ut den nu översta svampen med de grövsta maskorna, och den var klart "innehållsrik" skall se hur det ser ut senare idag, då kan det bli stor fileterrengöring. I mitt stora Trigon 350 är vattnet kristallklart, trots att jag var nere och vrävde i botten i går kväll. Här blir det delvattenbyte senare i eftermiddag.
              Det gör de flesta, tror att Malawi kräver stora ytterfilter, men där är ju mina ett bevis på att de inte gör det. Måna Malawi vill ju ha fart på vattnet men det får du ju med innerfilter också, sedan vill de ju ha rent och friskt vatten så rengöring av inetfilterna får ju göras ofta. Men annars är det en enkel, säker och bruksvärde lösning.
              jag började med innerfilter under småbarnsåren då det kändes som risken var stor att någon av ungarna skulle lyckas att lossa slangar eller välta mina ytterfilter...ja det var ju många år sedan men jag fortsatte med innerfilter då jag tyckte det blev lättare och jag såg ingen nackdel på mina fiskar.

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13110

                #22
                Jag tycker bara att det inte finns så mycket bra innerfilter... juwel har ju bra filtermängd men annars över lag så har dem bara 3-7dl och det är ju riktigt fjuttigt. Man kan ju sätta i flera stycken isåfall iofs. Jag gillar inte heller ytterfilter av samma orsaker som du Ekenberg men jag limmar heller ett HMF eller fyller en bakgrund för det kommer man aldrig runt att det är otroligt mycket effektivare och den sist nämda är ju onekligen mest estetiskt tilltalande.
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • Ekenberg
                  • December 2017
                  • 3910

                  #23
                  Ursprungligen postat av åheim
                  Jag tycker bara att det inte finns så mycket bra innerfilter... juwel har ju bra filtermängd men annars över lag så har dem bara 3-7dl och det är ju riktigt fjuttigt. Man kan ju sätta i flera stycken isåfall iofs. Jag gillar inte heller ytterfilter av samma orsaker som du Ekenberg men jag limmar heller ett HMF eller fyller en bakgrund för det kommer man aldrig runt att det är otroligt mycket effektivare och den sist nämda är ju onekligen mest estetiskt tilltalande.
                  Ja det krävs ju flera stycken. Att ha filter bakom bakgrunden är ju den obtimala lösningen tycker jag, har två kar med denna lösningen och där funkar det ju i år utan problem.....men det tar ju en del av volymen, men i ett större kar är det en grym lösning.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...