innerfilter till 375l

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • alexander00
    • May 2018
    • 6

    innerfilter till 375l

    hejsan!
    jag är relativt ny i hobbyn, har haft ett mindre 100 liters akvarium förut men nu är det dags att skaffa större.
    jag har en släkting som säljer ett billigt 375 liters akvarium, dock utan pump/filter.
    därför undrar jag om ni har några förslag på ett passande filter.
    jag har tittat lite på följande filter:

    och jag undrar om det kan vara nått att ha?
    räcker det med ett eller är två att föredra?
    finns det liknande för inte alls för dyra pengar?

    eftersom att jag är student och håller på med körkort är ett billigt filter att föredra

    tack och hej

  • Malawiman
    • October 2017
    • 83

    #2
    Vad talar emot ytterfilter?

    Kommentar

    • alexander00
      • May 2018
      • 6

      #3
      Ursprungligen postat av Malawiman
      Vad talar emot ytterfilter?
      jag har fått för mig att ytterfilter är dyrare, men jag tar gärna emot förslag!

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13110

        #4
        Ja för 299 spänn får du inget ytterfilter så vill du verkligen ha det billigt så är det ju filtret du valde vägen att gå men du får ju tänka över fiskbesättningen eftrsom det inte klarar så mycket fiskbelastning.
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Björn J.
          • November 2017
          • 1049

          #5
          Hej!
          Jag har numera bara innerfilter, har tröttnat på att söla med tunga ytterfilter och en massa slangar och slangkopplingar.
          Du skall inte låta dig förledas av pumpens kapacitet mätt i liter per timma, utan det är filterbehållarens storlek du skall titta på, oavsett det är ett inner- eller ytterfilter. Generellt sett har innerfiltrerna mindre filtervolym, dessa får man göra rent oftare än ytterfiltrerna, men är å andra sidan lättare att göra rena.
          Den pumpen du länkar till har bra kapacitet med alldeles för liten filterbehållare. I mitt tyckande duger detta utmärkt som tillfälligt städfilter, eller som reservfilter.

          Jag vill nog hellre rekommendera Juwel Biodlow L med 8 liters filtervolym eller hellre XL som har 11 liters volym. XL passar nog bättre, det sitter för övrigt originalmonterat i Juwels större akvarium, jag har ett sådant i mitt Trigon 350 l.
          Dessa är bra, nen inte perfekta, vi har diskuterat dessa i en del trådar. Måhända finns det bättre och effektivare ytterfilter, men som redan sagts tycker jag efter mångårig erfarenhet av massvis med olika ytterfilter, mest Eheim, att moderna innerfilter är mer lättskötta och man behöver inte oroa sig för läckande slankopplingar etc som man har på ytterfilter. Prismässigt... ingen aning, men troligtvis inte direkt billigt.

          Och jag glömde länken, här kommer den:
          Senast redigerad av Björn J.; 02 May 2018, 22:26.

          Kommentar

          • alexander00
            • May 2018
            • 6

            #6
            Ursprungligen postat av Björn J.
            Hej!
            Jag har numera bara innerfilter, har tröttnat på att söla med tunga ytterfilter och en massa slangar och slangkopplingar.
            Du skall inte låta dig förledas av pumpens kapacitet mätt i liter per timma, utan det är filterbehållarens storlek du skall titta på, oavsett det är ett inner- eller ytterfilter. Generellt sett har innerfiltrerna mindre filtervolym, dessa får man göra rent oftare än ytterfiltrerna, men är å andra sidan lättare att göra rena.
            Den pumpen du länkar till har bra kapacitet med alldeles för liten filterbehållare. I mitt tyckande duger detta utmärkt som tillfälligt städfilter, eller som reservfilter.

            Jag vill nog hellre rekommendera Juwel Biodlow L med 8 liters filtervolym eller hellre XL som har 11 liters volym. XL passar nog bättre, det sitter för övrigt originalmonterat i Juwels större akvarium, jag har ett sådant i mitt Trigon 350 l.
            Dessa är bra, nen inte perfekta, vi har diskuterat dessa i en del trådar. Måhända finns det bättre och effektivare ytterfilter, men som redan sagts tycker jag efter mångårig erfarenhet av massvis med olika ytterfilter, mest Eheim, att moderna innerfilter är mer lättskötta och man behöver inte oroa sig för läckande slankopplingar etc som man har på ytterfilter. Prismässigt... ingen aning, men troligtvis inte direkt billigt.

            Och jag glömde länken, här kommer den:
            https://www.juwel-aquarium.de/en/Pro...ilter-systems/
            Jag tackar så mycket för hjälpen!. Jag tänker nog bege mig till den lokala akvarium butiken här i örebro och kolla vad som finns i lager. Jag tar gärna emot fler tips o råd

            Kommentar

            • Björn J.
              • November 2017
              • 1049

              #7
              Ursprungligen postat av alexander00

              Jag tackar så mycket för hjälpen!. Jag tänker nog bege mig till den lokala akvarium butiken här i örebro och kolla vad som finns i lager. Jag tar gärna emot fler tips o råd
              Ingen orsak.
              Det råder ju olika uppfattningar om vad som är bäst när det gäller ytter- respektive innerfilter, men rent generellt och subjektivt från min sida är ju att mer stillsamma sällskaps- och växtakvarium klarar sig med ett till akvarievolymen anpassat innerfilter, emedan exempelvis utpräglade afrikanska ciklidakvarium med fiskar från de stora afrikanska sjöarna fungerar bättre med ordentligt överdimensionerat ytterfilter. Likaså kanske specialakvarium med större fiskar, som diskusar och liknande, där kan det ju behövas mer cirkulation och ännu större filtervolym. Emedan specialakvarium med mindre fiskar klarar sig med innerfilter, om de nu inte "bajsar" otroligt mycket.

              Och som jag redan skrev, desto större filtervolym, desto bättre, men å andra sidan inkräktar ju då filtrets volym på akvariets innervolym.
              Det kan ju också vara bra om pumpkapaciteten är hög, men å andra sidan kan det vara bra med lugna vattenflöden i växtakvarium, och akvarium med långsamma stillsamma fiskar. jag har svårt att tänka mig att exempelvis mosaikgurami, skalarer, diskusar och andra mer långsamma fiskar vill ha för mycket ström i vattnet. Medan kilfläcksrasboror och siamensisar gärna simmar snabbt mot strömmen.
              Hur "växelströmmingen" Volta ampere vill ha det vet jag inte, då jag aldrig haft sådana...

              Juwels innerfilter har filtermnaterialet i två olika "kasetter" som är lätta att lyfta ut och ta till badrummet och skölja ur. man kan köpa juwel original filtermaterial, eller en större filtermatta och skära till den själv med originalbitarna som mall. Det finns en komplett pump (med olika kapacitet) samt impeller med axel som reservdel. Du slipper slangar och slangkopplingar, men du behöver göra rent filtret oftare än om du hade haft ett större ytterfilter, klart det är ju också beroende på belastningen, hur många fiskar du har etc. Juwelfiltrerna har även en plats inuti för doppvärmaren, och en kanal som gör att det uppvärmda vattnet går ut i pumpens utlopp och snabbare sprids ut i akvariet. Huruvida doppvärmare ingår i priset vet jag inte, men det gör den i alla fall när man köper ett komplett juwelakvarium.

              Sedan extrafilter, eller städfilter.
              Det är aldrig fel att ha ett extra innerfilter att ta till vid behov. Ordinarie filterpumpen kan gå sönder under en helg... det kan bli grumligt efter en nyplantering... du kan behöva filtrera bort en fet beläggning på vattenytan eller en algblomning...
              Här väljer man ett relativt billigt innerfilter med bra kapacitet, filtervolymen är det inte så noga med, sådana filter kör man ju kanske bara ett dygn eller någon vecka.

              Men se till att köpa någonting som det finns filtermaterial och reservdelar till, om filtret inte är otroligt jättebilligt...
              Senast redigerad av Björn J.; 03 May 2018, 11:38.

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13110

                #8
                Jag har aldrig haft ett juwel bioflow så jag kan inte yttra mig mer än att det har en bra filtervolym (tror dock att tex 8L modellen inte har 8L filtermaterial utan rymmer 8L vatten och kanske ca 4L filtermaterial) och vill du köra på det så kostar det ca 1395kr och då ger den 1000L/t vilket är fullt tillräckligt för de flesta arter. Vill fu ha strömlevande fiskar så kan komplettera med en streampump (en pump som används främst i saltvatten som med endast några watt kan leverera flera tusen L/t) och då hamnar du runt 2000kr totalt. Så hur mycket kan du tänka dig att betala?
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • Björn J.
                  • November 2017
                  • 1049

                  #9
                  Ursprungligen postat av åheim
                  Jag har aldrig haft ett juwel bioflow så jag kan inte yttra mig mer än att det har en bra filtervolym (tror dock att tex 8L modellen inte har 8L filtermaterial utan rymmer 8L vatten och kanske ca 4L filtermaterial) och vill du köra på det så kostar det ca 1395kr och då ger den 1000L/t vilket är fullt tillräckligt för de flesta arter. Vill fu ha strömlevande fiskar så kan komplettera med en streampump (en pump som används främst i saltvatten som med endast några watt kan leverera flera tusen L/t) och då hamnar du runt 2000kr totalt. Så hur mycket kan du tänka dig att betala?
                  Jasså dom är så dyra, juwelfiltren alltså, men ett bra Eheim eller Fluval ytterfilter kostar väl ungefär det samma.
                  Vi får väl se var trådskaparen väljer till syvene og sist.

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13110

                    #10
                    Juwelfiltret är ju nästan ett motsvarande ytterfilter fast i akvariet Prioriterar man ekonomin så ska man nog välja nåt sun sun ytterfilter eller nån annan billig kinapump... Sen kan man ju bygga egna grymma filter själv men man ska nog inte inbilla sig att det blir nå billigare,,,
                    Senast redigerad av åheim; 03 May 2018, 13:46.
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • Björn J.
                      • November 2017
                      • 1049

                      #11
                      Ursprungligen postat av åheim
                      Juwelfiltret är ju nästan ett motsvarande ytterfilter fast i akvariet Prioriterar man ekonomin så ska man nog välja nåt sun sun ytterfilter eller nån annan billig kinapump... Sen kan man ju bygga egna grymma filter själv men man ska nog inte inbilla sig att det blir nå billigare,,,
                      Billigt kan bli dyrt i längden. Jag köpte iofs en jättebillig "städpump" för ett tag sedan, annars har jag erfarenheter av billiga ytterfilter under 1980 och 1990-talen, ja även senare, då min ekonomi inte var lika bra som idag, och det brukade sluta med att jag ändå fick köpa Eheim eller Fluval, när snålheten bedrog visheten. Måhända är prylar "Made in China" bättre idag än var det var då, då var det Sicce, Made in Italy, och på götebosska sade vi då Sicce, vikken skit. men man skall nog kolla noga och kvaliteten på det man köper.

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13110

                        #12
                        Haha och gissa vem som tillverkar pumparna i juwelfiltren.... jo just de, Sicce Och i de äldre modellerna var det hydor...
                        Senast redigerad av åheim; 03 May 2018, 16:26.
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • Björn J.
                          • November 2017
                          • 1049

                          #13
                          Ursprungligen postat av åheim
                          Haha och gissa vem som tillverkar pumparna i juwelfiltren.... jo just de, Sicce Och i de äldre modellerna var det hydor...
                          Jaha... där ser man. Men dom har väl bättrat sig, och tillverkar efter tyska juwels specifikationer.
                          Problemet jag hade med Sicce ytterfilter var att det kaviterade, på något underligt sätt kom det alltid ned litet luft i pumpkammaren, jag lyckades aldrg lösa det. Deras samtida trekantiga och gröna innerfilter med enkel skumgummipatron fungerade bra, men sugkopparna var av urusel kvalitet, dom blev hårda redan första veckan.

                          Kommentar

                          • åheim
                            • April 2006
                            • 13110

                            #14
                            Nog har man läst ganska många klagomål om att pumpen lagt av... jag ska iallafall testa en så får vi se
                            Viva Leo Buscaglia

                            Kommentar

                            • åheim
                              • April 2006
                              • 13110

                              #15
                              Japp nu sitter det en juwel bioflow 3.0 i mitt 170Liters (provisoriskt med en klämma)! Jag är imponerad!!! Jag hör inte ett skvatt från den, så otroligt tyst men ändå kraftfull! Det här var faktiskt en glad och oväntad överraskning, en pump i en låda i ett hörn, det kommer ju låta tänkte jag men tusan juwel har lyckats
                              Finns plats för ytterligare 8dl filtermedia (är ca 1,5L som följer med) så jag kommer nog lägga ner en nätpåse med keramisk biomedia...
                              I nuläget är det en klar tia av tio!


                              VIKTIG INFO: Har du lister runt insidan av akvariet så märkte jag att då funkar det inte att få upp pumphuvudet och filterkorgarna eftersom du lyfter dem rakt upp och då måste det vara fritt ovanför! Så det där måste man tänka på innan man köper detta filter!
                              Senast redigerad av åheim; 08 May 2018, 09:05.
                              Viva Leo Buscaglia

                              Kommentar

                              Arbetssätt...