Behöver hjälp!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lillstrumpan
    • February 2006
    • 14

    Behöver hjälp!!!


    Jag har ett Juwel akvarium på 250 L, med original pump på 600L/tim. Tycker att pumpen verkar ha gjort sitt då jag ser att mitt akvarium är så dyngigt hela tiden. Idag upptäckte jag även att mitt akvarium hade en gråbrun hinna på vattnet och att det är mycket alger både på rutorna och växterna. Har ett ph på 7. Sen har även min älskade scalar dött som jag haft flera år.
    Nån som har några bra tankar och idéer om filter och pumpar? Tacksam för hjälp
  • Tyko
    • April 2015
    • 279

    #2
    Hade 600l pump i mitt Juwel 180, men uppgraderade till deras 1000l pump (den passar i samma infästning så inget krångel) det kanske kan vara något? Se också till att filtermaterialet sitter i rätt ordning samt gärna att utblåset är riktat lite uppåt mot ytan.

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13123

      #3
      Antar att du vill ha nåt enkelt och bara att installera... (finns ju diy filterhörnor, droppfilter osv. men dessa måste man bygga själv) och då är väl ytterfilter det som har bättre kapacitet än det du har.
      Jbl tycker jag har bra ytterfilter men finns ju eheim, fluval mm.
      Senast redigerad av åheim; 01 May 2018, 18:12.
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Björn J.
        • November 2017
        • 1049

        #4
        Ursprungligen postat av Tyko
        Hade 600l pump i mitt Juwel 180, men uppgraderade till deras 1000l pump (den passar i samma infästning så inget krångel) det kanske kan vara något? Se också till att filtermaterialet sitter i rätt ordning samt gärna att utblåset är riktat lite uppåt mot ytan.
        Jag tror du skall först plocka ut allt material ur filterbehållaren, göra rent det. Kolla även pumpen, det kan har fastnat skräp i impellern som försämrar pumpverkan. Du kan köra pumpen torr, den klarar det, se om impellern snurrar runt, om inte så är det som Tyko skriver, det finns resevpumar att köpa (även en komplett impeller) och då kan man lika gärna gå upp i storlek, jag gjorde så när pumpen i mitt Lido 120 pajade, köpte en storlek större, ingen nackdel alls.
        Men om impellern inte snurrar alls, så är det pumphuvudet som är trasigt, bara att bita igen och köpa ny komplett pump. Om impellern är skadad men ändå roterar kan du köpa en ny impeller (="pumphjul").

        Ja, "filtermaterialet i rätt ordning" vi är några här på detta forum som medvetet nu provar att ha filterkuberna helt i omvänd ordning, det finns en tråd om det någonstans... Jag har den grövsta kuben högst upp innanför ytvattenavrinningen, och de finaste biopad-mattorna längst net, har väl haft det så nu i minst sex vexkor, fungerar bra, klart och fint vatten, pigga fiskar. Men det är väl litet överkurs, se om du får igång grejerna "i rätt ordning" först.

        Hinnor på vattenytan brukar bero på övermatning eller algblomning, vilken i sin tur kan vara ett resultat av just övermatning. Jag har även upptäckt att det finns billigt flingfoder "No name" som ger en fet hinna på ytan redan efter liten eller mer normal matning. Visst, bra med att vinkla upp utströmningsröret så det verkligen blir cirkulation i vattenytan, men ofta behöver man komplettera med ett mindre innerfilter som rör om litet extra i några dagar, ett så kallat "städfilter".

        Inget fel på ytterfilter, men jag valde 2 x Juwel (Lido 120 och Trigon 350) just för de lättskötta innerfiltrerna, så om du har ett sådant original innerfilter så försök att få i gång det till att börja med, enligt tipsen ovan.

        Beklagar sorgen! Skalarer kan ju utveckla egna personligheter. På den tiden jag hade skalarer kunde de bli fem-sex år gamla. Men jag vet att ensamma "änklingar" deppade ned sig och kunde dö i förtid. Man skall ha minst ett par, och om det går, en grupp om fyra eller sex, eller fler om man har plats till det och att hanarna kommer överens, vilket de oftast (men inte alltid) gör. Jag hade i många år fyra stycken, två lekpar, i ett 375 liters växtakvarium tillsammans med större tetror och en del malar, funkade väldigt bra. Ja "större tetror", mindre neon- och kardinaltetror liksom andra lysande tetror i ungefär samma storlek äter skalarerna gärna upp. Bättre att välja tetror med högre och rundare kroppsform.

        Hoppas du får ordning på grejerna!

        Kommentar

        • Mathias G
          • June 2015
          • 190

          #5
          Kom det plötsligt eller har du haft mycket alger tidigare också? Göder du växterna nånting? Jag märker skillnad på när jag använder easycarbo eller inte. Vet att det råder delade meningar om dess effekt men för mej tycks de fungera. Kör en liten dos PMDD vid veckovattenbytet också.

          Kommentar

          • Björn J.
            • November 2017
            • 1049

            #6
            Ursprungligen postat av Mathias G
            Kom det plötsligt eller har du haft mycket alger tidigare också? Göder du växterna nånting? Jag märker skillnad på när jag använder easycarbo eller inte. Vet att det råder delade meningar om dess effekt men för mej tycks de fungera. Kör en liten dos PMDD vid veckovattenbytet också.
            Jag märkte också att Easycarbo reducerade algerna. Nu har jag ju ett stim med siamensis, som äter upp algerna bra, men dessa har nog mer gått över till torrfoderdieten när algerna nästan tagit slut, himla tur att vårsolens strålar lyser in på frontglaset så att det blidas litet grönalger till siamensisarna.
            Göder med Profito och har obränd keramiklera under gruset, växer så det knakar.

            Som Mathias antyder är det ett klart observandum om det helt plödsligt kommer en massa alger, kolla i så fall dina vattenvärden, eftersom något då blivit fel, och om man dessutom kan relatera detta till skalarens frånfälle kan man ju misstänka att nitrithalten stigit snabbt.
            Långsam algtillväxt ser jag inte lika allvarligt på, ävensom sådan också måste åtgärdas.

            Kommentar

            Arbetssätt...