Tips på bra ytterfilter till 540L med bl.a. Scalarer?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nando

    • October 2017
    • 6054

    Tips på bra ytterfilter till 540L med bl.a. Scalarer?

    Hej! Ska starta upp ett 540-liters till hösten och känner mig rätt förvirrad över vilket ytterfilter jag ska välja. I karet ska det gå scalarer, bolivianska fjärilsciklider, rosentetror, otocinclus, amanoräkor, corydoras och ev. någon apistogramma. Dessa sorter gillar ju lite lugnare vatten så det är inte en stark cirkulation i form av strömt vatten jag är ute efter. Däremot vill jag köpa ett riktigt bra filter med hög kapacitet när jag nu ändå ska lägga en del pengar på hela projektet. Det kan ju också tänka sig att jag någon gång i framtiden vill byta inriktning så att belastningen ökar. Då är det lika bra att köpa ett rejält filter från början tycker jag.

    Vilket ytterfilter kan ni med ca 500-liters kar rekommendera och varför?

    Tack på förhand hälsar Nando
    Senast redigerad av Nando; 20 April 2018, 20:05.
  • ICC
    • November 2006
    • 1310

    #2
    Hej!
    Läste dina funderingar om Ytterfilter till ditt 540 liters. Vilket ytterfilter du ska välja, kommer du att få lika många svar som du frågar personer. Folk har med all rätt sina favoriter som man kör på, och då rekommenderar man det fabrikatet.
    Mitt tips för det första är att köp begagnat på typ blocket. För det andra så köp hellre 2-3 mindre filter än bara ett större, eller komplettera ett större & ett mindre. Hur som helst är det bra att ha flera filter, speciellt ur rengöringsaspekt. Då kan du rengöra ett filter var sjätte-tionde månad exempelvis utan att rucka filterbiologin. Väljer du att gå på linjen med flera ytterfilter kan du ju faktiskt testa olika fabrikat och känna dig fram inför framtiden. Själv har jag provat Fluval, AM-top, Eheim & Sun sun genom åren. Nu har det slutat med att jag har tio ytterfilter av ett fabrikat som jag känner mig bekväm med. Alla köpta begagnade utom ett. Det köpte jag nytt från butik bara för att det var kul. Egentligen har jag inte märkt någon skillnad på ett begagnat eller nytt filter, förutom priset då.
    I mitt 540 liters har jag 3 ytterfilter (1 stort & 2 lagom) + ett ryggsäcksfilter. Mina utblås har limmat och format själv av så kallade GF+ PVC rör för att få cirkulationen i akvariet som jag vill ha det (hoppas fiskarna också är nöjda). Vidare har jag sen plattat till eller böjt utblåsen ytterligare med en värmepistol, för det där lilla extra.
    Senast redigerad av ICC; 21 April 2018, 07:26.

    Kommentar

    • Nando

      • October 2017
      • 6054

      #3
      Tack för dina synpunkter! Det där med att ha två filter för att inte rubba balansen hade jag inte ens tänkt på. Tur att jag har några månader på mig att läsa på och bli klokare!

      Kommentar

      Arbetssätt...