Värmen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Soffan74

    • March 2017
    • 158

    #16
    Ursprungligen postat av Björn J.
    Vad är det för effekt på värmarna, hur många watt? Du kanske har för kraftiga värmare till dessa akvarium?
    Sedan är det ju som du skriver i nästa inlägg, omgivningstemperaturen i rummet som har betydelse.
    På denna sajts artbeskrivningar för olika fiskar, och växter, står det angivet en medeltemperatur som varje art trivs bäst i.
    Pansarmalar, corydoras, brukar ju inte vara så kräsna med tempen, 21-26° C för exempelvis Baderis pansarmal.
    Den vanliga kampfisken, Betta splendens vill ha det litet varmare 24-28° C.
    har runt 23-24 i alla kar, om inte doppvärmarna är på

    Kommentar

    • Björn J.
      • November 2017
      • 1049

      #17
      Ursprungligen postat av Soffan74

      har runt 23-24 i alla kar, om inte doppvärmarna är på
      Även vintertid?
      Jag skulle nog tycka att det är för varmt att ha inomhus, men då är jag en snål egnahemsägare. Man kan ju naturligtvis kalla det "energimedveten" också...
      Men det är ju i det temperaturintervallet som många (men inte alla) akvariefiskar trivs.

      Kommentar

      • LoGeek
        • September 2008
        • 1651

        #18
        Jag har bara värmare i mitt diskuskar. De andra karen håller 24-25C nattetid och mer dagtid. Har runt 22C inomhus men har alltid flera rejäla filter och de värmer någon grad.

        Kommentar

        • Björn J.
          • November 2017
          • 1049

          #19
          Ursprungligen postat av LoGeek
          Jag har bara värmare i mitt diskuskar. De andra karen håller 24-25C nattetid och mer dagtid. Har runt 22C inomhus men har alltid flera rejäla filter och de värmer någon grad.
          Ja det måste ju vara väldigt rejäla filter som har så stor förlusteffekt att de kan värma upp hela akvariet. Hoppas du inte misstycker, men jag skulle nog snarare tro att det är förlustvärme från belysningen som för dig, liksom för de flesta andra värmer upp ytvattnet, som sedan rörs runt av pumpen.

          Kommentar

          • LoGeek
            • September 2008
            • 1651

            #20
            Ursprungligen postat av Björn J.

            Ja det måste ju vara väldigt rejäla filter som har så stor förlusteffekt att de kan värma upp hela akvariet. Hoppas du inte misstycker, men jag skulle nog snarare tro att det är förlustvärme från belysningen som för dig, liksom för de flesta andra värmer upp ytvattnet, som sedan rörs runt av pumpen.
            Dagtid är det belysningen, men då stiger ju tempen ytterligare. Som jag skrev så ligger jag någon grad över rumstemp även nattetid. Kör 2 rejäla filter på varje kar. Så jo, jag misstycker

            Kommentar

            • Soffan74

              • March 2017
              • 158

              #21
              Ursprungligen postat av Björn J.
              Även vintertid?
              Jag skulle nog tycka att det är för varmt att ha inomhus, men då är jag en snål egnahemsägare. Man kan ju naturligtvis kalla det "energimedveten" också...
              Men det är ju i det temperaturintervallet som många (men inte alla) akvariefiskar trivs.
              ja

              Kommentar

              Arbetssätt...