Värmen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Soffan74

    • March 2017
    • 158

    Värmen

    Hur gör ni för att värmen i akvariet ska hållas på rätt temperatur hela tiden?
    Mina doppvärmare är kocko. Antingen blir det för varmt, och kokar fisken. Eller för kallt
  • LoGeek
    • September 2008
    • 1651

    #2
    Om din doppvärmare är kocko så är det dags för en ny kanske?

    Med mycket belysning + solljus kan det dock snabbt bli för varmt i ett akvarium, så kolla först om det är problemet.

    Kommentar

    • Björn J.
      • November 2017
      • 1049

      #3
      Ursprungligen postat av Soffan74
      Hur gör ni för att värmen i akvariet ska hållas på rätt temperatur hela tiden?
      Mina doppvärmare är kocko. Antingen blir det för varmt, och kokar fisken. Eller för kallt
      Doppvärmare är relativt billiga, köp en ny! Följ anvisningarna på förpackningen angående effekt kontra akvarievolym.

      Dom kan vara litet svåra att ställa in, det brukar finnas en skala att ställa in dem efter, den är sällan exakt.
      Sedan är det nu anda variabler som styr också. Värmarens effekt relaterat till akvariets volym, som (dåligt-)exempel kan man ju förstå att en 100W värmare till ett 25 liters akvarium är överdimensionerad, det blir ju snabbt varmt, och kan bli för varmt innan den inbyggda termostaten slår ifrån. Motsatt en 25W värmare i ett 100 litersakvarium, där händer det nästan ingenting.

      Nu blir det litet fysik och kanske ellära, men saker man kanske inte tänker på. Det finns något som heter hysteres, om jag nu stavade rätt, alltså tiden det förflyter mellan termostatens tillslag och frånslag. Med kraftig värmare i litet akvarium kan det då hinna bli väldigt varmt innan termostaten slår ifrån.

      Sedan "trögheten" det tar tid att reglera värmen, akvariets vatten blir ju en värmeackumulator som tar tid på sig att värmas upp liksom att svalna. För att krångla till det så har ju rummets omgivngstemperatur också en stor inverkan.

      Sedan har de enklaste doppvärmarna, de allra flesta, en enklare mekanisk bimetall-termostat vars konstruktion är jättegammal. Dessa är rätt så långsamma och oprecisa.
      Det finns doppvärmare med en extern termostat, som man kan placera en bit bort från doppvärmaren, och har dessutom en elektronikbox med ett temeperaturvred som man placerar utanför akvariet, jag har en sådan, funkar betydligt bättre än de gamla modellerna. Jag såg nu att det finns en uppdaterad variant med två temperaturrattar, en för minitemperatur och en för maxtemp, om nu detta funkar kan man ställa in tillslag och frånslagstemperaturerna mer exakt.

      Kommentar

      • Christer5
        • July 2015
        • 915

        #4
        Vilken doppvärmare med extern termostat har du ?

        Kommentar

        • Tyko
          • April 2015
          • 279

          #5
          Vad har du för fiskar? Platys, svärdbärare, flera pansarmalar, några ciklider med mera störs inte av lägre temperaturer. Står akvariet i ett uppvärmt rum så kan du kanske skippa doppvärmaren helt.

          Kommentar

          • Björn J.
            • November 2017
            • 1049

            #6
            Ursprungligen postat av Christer5
            Vilken doppvärmare med extern termostat har du ?
            Använder den inte just nu, men skall kolla när jag kommer hem.

            Kommentar

            • Björn J.
              • November 2017
              • 1049

              #7
              Ursprungligen postat av Christer5
              Vilken doppvärmare med extern termostat har du ?
              Den heter "Via Aqua" elektronisk termostat och är på 300W.
              Den består av tre delar, en elektronikbox med termostaten i, själva doppvärmaren med värmeelementet och i en separat kabel från doppvörmaren sitter det en känselkropp, en sensor, som man kan placera ungeför 25-30 cm från värmeelementet. Doppvärmaren och känselkroppen är kapslade i rostfritt stål.
              Dessvärre minns jag inte var jag köpte den, kan ha varit på Hornbach eller av Tommy på Zootrop, det är nämligen bara där jag handlar alla mina akvariegrejer.


              Min är snyggare, blankare. Annars likadan.

              Kommentar

              • Soffan74

                • March 2017
                • 158

                #8
                Ursprungligen postat av LoGeek
                Om din doppvärmare är kocko så är det dags för en ny kanske?

                Med mycket belysning + solljus kan det dock snabbt bli för varmt i ett akvarium, så kolla först om det är problemet.
                alla är nya...
                har inte så mkt belysning eller solljus, har 5 kar

                Kommentar

                • Soffan74

                  • March 2017
                  • 158

                  #9
                  Ursprungligen postat av Björn J.

                  Doppvärmare är relativt billiga, köp en ny! Följ anvisningarna på förpackningen angående effekt kontra akvarievolym.

                  Dom kan vara litet svåra att ställa in, det brukar finnas en skala att ställa in dem efter, den är sällan exakt.
                  Sedan är det nu anda variabler som styr också. Värmarens effekt relaterat till akvariets volym, som (dåligt-)exempel kan man ju förstå att en 100W värmare till ett 25 liters akvarium är överdimensionerad, det blir ju snabbt varmt, och kan bli för varmt innan den inbyggda termostaten slår ifrån. Motsatt en 25W värmare i ett 100 litersakvarium, där händer det nästan ingenting.

                  Nu blir det litet fysik och kanske ellära, men saker man kanske inte tänker på. Det finns något som heter hysteres, om jag nu stavade rätt, alltså tiden det förflyter mellan termostatens tillslag och frånslag. Med kraftig värmare i litet akvarium kan det då hinna bli väldigt varmt innan termostaten slår ifrån.

                  Sedan "trögheten" det tar tid att reglera värmen, akvariets vatten blir ju en värmeackumulator som tar tid på sig att värmas upp liksom att svalna. För att krångla till det så har ju rummets omgivngstemperatur också en stor inverkan.

                  Sedan har de enklaste doppvärmarna, de allra flesta, en enklare mekanisk bimetall-termostat vars konstruktion är jättegammal. Dessa är rätt så långsamma och oprecisa.
                  Det finns doppvärmare med en extern termostat, som man kan placera en bit bort från doppvärmaren, och har dessutom en elektronikbox med ett temeperaturvred som man placerar utanför akvariet, jag har en sådan, funkar betydligt bättre än de gamla modellerna. Jag såg nu att det finns en uppdaterad variant med två temperaturrattar, en för minitemperatur och en för maxtemp, om nu detta funkar kan man ställa in tillslag och frånslagstemperaturerna mer exakt.
                  alla är nya...
                  Har ett 100 kar, ett 48, ett 30, ett 39 och en 54a delat i 2 (kampfiskar ska bo där)

                  Kommentar

                  • Soffan74

                    • March 2017
                    • 158

                    #10
                    Ursprungligen postat av Tyko
                    Vad har du för fiskar? Platys, svärdbärare, flera pansarmalar, några ciklider med mera störs inte av lägre temperaturer. Står akvariet i ett uppvärmt rum så kan du kanske skippa doppvärmaren helt.
                    5 kar
                    kampfisk, guppy, endlers, ancitrus, corys, paradisfisk, killi, neoner, räkor, snäckor
                    har inte elementet på nu vår-sommar - höst, eftersom det blir för varmt i rummet, både för mig och karen

                    Kommentar

                    • Mathias G
                      • June 2015
                      • 190

                      #11
                      Synd att jag inte visste vad det är för fabrikat på den jag, kom med akvariet. Den är fasen i mej exakt. Ställer jag den på 26grader så visar tempsen exakt 26grader. (Kör men en vanlig digital termometer som man brukar slänga ut genom fönster för att mäta utomhustempen)

                      Sen brukar tempen höjas ganska exakt 1 grad ett tag efter belysningen hoppat igång.

                      Kommentar

                      • Tyko
                        • April 2015
                        • 279

                        #12
                        Kampfiskar vill ha det varmare, ancistrus är jag osäker på. De flesta corys, många killis och neontetror klarar normal rumstemperatur (20-22 'C), guppys, endlers och paradisfiskar klarar ännu lägre. Detta gäller även snäckor och räkor om du inte har någon mera ovanlig art (tex från Sulawesi).

                        Kommentar

                        • Soffan74

                          • March 2017
                          • 158

                          #13
                          Ursprungligen postat av Tyko
                          Kampfiskar vill ha det varmare, ancistrus är jag osäker på. De flesta corys, många killis och neontetror klarar normal rumstemperatur (20-22 'C), guppys, endlers och paradisfiskar klarar ännu lägre. Detta gäller även snäckor och räkor om du inte har någon mera ovanlig art (tex från Sulawesi).
                          Bara CR och körsbär. Elefanter, posthorn, jätte posthorn, nertina

                          Kommentar

                          • Tyko
                            • April 2015
                            • 279

                            #14
                            Då klarar räkorna svalt vatten, men elefantsnäckor vill ha varmt alkaliskt vatten.

                            Kommentar

                            • Björn J.
                              • November 2017
                              • 1049

                              #15
                              Ursprungligen postat av Soffan74

                              alla är nya...
                              Har ett 100 kar, ett 48, ett 30, ett 39 och en 54a delat i 2 (kampfiskar ska bo där)
                              Vad är det för effekt på värmarna, hur många watt? Du kanske har för kraftiga värmare till dessa akvarium?
                              Sedan är det ju som du skriver i nästa inlägg, omgivningstemperaturen i rummet som har betydelse.
                              På denna sajts artbeskrivningar för olika fiskar, och växter, står det angivet en medeltemperatur som varje art trivs bäst i.
                              Pansarmalar, corydoras, brukar ju inte vara så kräsna med tempen, 21-26° C för exempelvis Baderis pansarmal.
                              Den vanliga kampfisken, Betta splendens vill ha det litet varmare 24-28° C.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...