Lyse på timer? Hur många timmar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Soffan74

    • March 2017
    • 158

    #16
    Ursprungligen postat av Björn J.

    Jaså?? Vad är det då för ljusrmp som inte låter sig tändas av en timer?
    Jag brukar ställa mina timrar på 10-22, nattbelysningen på 21.55-10.05. Och så kom jag nu på att jag inte ställt om till sommartid, mina radiokontrollerade timrar borde ju ha gjot det själva per automatik, men det verkar inte som om den där radiosignalen når fram till mitt akvarium, ej heller till den radiokontrollerade köksklockan, visst är det bra med en massa smart teknik och elektronik?
    gamla ramper =(

    Kommentar

    • Björn J.
      • November 2017
      • 1049

      #17
      Ursprungligen postat av Soffan74

      gamla ramper =(
      Med lysrör?

      Kommentar

      • Soffan74

        • March 2017
        • 158

        #18
        Ursprungligen postat av Björn J.
        Med lysrör?
        2 med ljusrör, 2 med glödlampor

        Kommentar

        • Björn J.
          • November 2017
          • 1049

          #19
          Ursprungligen postat av Soffan74

          2 med ljusrör, 2 med glödlampor
          Det låter ju konstigt, men om rampens egen strömbrytare är i läge "on" oavsett om den sitter på sladden, eller i själva rampen, borde det ju vara att bara koppla en timer mellan eluttaget i vöggen och ramoens stickkontakt.

          Kommentar

          • Soffan74

            • March 2017
            • 158

            #20
            Ursprungligen postat av Björn J.

            Det låter ju konstigt, men om rampens egen strömbrytare är i läge "on" oavsett om den sitter på sladden, eller i själva rampen, borde det ju vara att bara koppla en timer mellan eluttaget i vöggen och ramoens stickkontakt.
            en har "on" knapp, 3 har bara sladdkontakt. den sista är en gammal kontorslampa med ON-knapp

            Kommentar

            • Björn J.
              • November 2017
              • 1049

              #21
              Ursprungligen postat av Soffan74

              en har "on" knapp, 3 har bara sladdkontakt. den sista är en gammal kontorslampa med ON-knapp
              Om lampan/rampen lyser när den är kopplad direkt i eluttaget i väggen, skall du ju kunna koppla in en timer mellan eluttag och stickkontakt.
              (om nu timern är hel och inställd/programerad på rätt sätt).

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13127

                #22
                Förstår inte alls vad som händer här??
                Den enda gång det inte funkar med timer är väl når belysning och pump är kopplade till samma kontakt, är så på nåt mindre akvarium har jag sett....
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • Björn J.
                  • November 2017
                  • 1049

                  #23
                  Ursprungligen postat av åheim
                  Förstår inte alls vad som händer här??
                  Den enda gång det inte funkar med timer är väl når belysning och pump är kopplade till samma kontakt, är så på nåt mindre akvarium har jag sett....
                  Som jag uppfattade det, var att beysningen inte lät sig tändas av en timer.
                  Om man bara har ett eluttag kopplar man en förlängningssladd med grenontakt, pump och doppvärmare kollas direkt i denna grenkontakt, belysningen kopplas då via timern i grenkontakten. Men jag har sett att "någon" hade satt timern i väggkontakten, kopplat sladden med grenkontakten i denna och därefter belysning, pump och värmaren.... Varvid det var bra cirkulation och värme den tiden på dygnet då belysningen lyste. Men det var ju så Åheim skrev här ovan.

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13127

                    #24
                    Det Finns vissa små akvarier som har pump och ljus sammankopplade till EN elsladd! Men alla vanliga lysramper kan sättas i en timer!
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • Björn J.
                      • November 2017
                      • 1049

                      #25
                      Ursprungligen postat av åheim
                      Det Finns vissa små akvarier som har pump och ljus sammankopplade till EN elsladd! Men alla vanliga lysramper kan sättas i en timer!
                      Det var som f_n det hade jag ingen aaaning om, urbota dumt!
                      Jag har två belysningsramper numera med LED-lampor i ovanför handfaten i badummen, där belysning och eluttag var kopplade likadant, kunde bara ladda rakapparaten och eltandborsten när ljuset var tänt, lika urbota vansinnigt det med. Men det gick ju att åtgärda, bygga om.
                      Men att detta skulle förekomma i akvarier med inergtrernade pumpar och belysningar, ja sannerligen var det det dummaste jag hittils hört talas om inom akvaristiken, och då har jag hört och sett rätt så mycket. Skall jag infoga en smily? nej det är det inte värt.

                      Kommentar

                      • Soffan74

                        • March 2017
                        • 158

                        #26
                        Ursprungligen postat av Björn J.

                        Om lampan/rampen lyser när den är kopplad direkt i eluttaget i väggen, skall du ju kunna koppla in en timer mellan eluttag och stickkontakt.
                        (om nu timern är hel och inställd/programerad på rätt sätt).
                        ok, får testa efter Örebro...

                        Kommentar

                        Arbetssätt...