I vilken ordning kör ni på erat ytterfilter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Saab76
    • April 2018
    • 12

    I vilken ordning kör ni på erat ytterfilter?

    Hej.
    i vilken ordning kör man bäst ett ytterfilter?
    Om man då räknar från botten sett, kör ni filtermatta eller makaroner först?
    Mvh
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2876

    #2
    Brukar ju anges av tillverkaren vilken ordning som gäller för olika filtermedium i filterbehållaren. Alla kör samma koncept vad jag vet, så det finns naturligtvis ett tänk där. Sen kan man ifs. själv labba med andra lösningar. Jag ersätter själv oftast den allra finaste och tunnaste filtermattan (läs filtervadd) som brukar ligga högst upp med en något grövre matta.

    Kommentar

    • Björn J.
      • November 2017
      • 1049

      #3
      Grövsta materialet först, typ makaroner, det finaste högst upp. Däremellna hade jag på den tiden jag hade ytterfilter, ett biologist material, i mitt fall torv.
      Vitsen är ju att de grövre partiklarna fastnar i det grövre materialet och inte sätter igen det fina filtermaterialet högre upp, långts upp innan pumpen skall det ju hara ske en makanisk rening, där de finsate partilkarna fastnar, typ, mina bruna torvpartiklar. Så tänkte jag, och många med mig. Juwel tycks tänka tvärtom, men om det i en annan tråd, och då var det innerfilter.

      Kommentar

      • Christer5
        • July 2015
        • 915

        #4
        Grövsta matrialet först sedan har jag grov filtermatta överst och i fler korgar.

        Kommentar

        • Saab76
          • April 2018
          • 12

          #5
          Låter bra, jag kör så

          Kommentar

          Arbetssätt...