CO2 Diffuser, Inline, Reaktor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • 36048419
    • September 2016
    • 36

    CO2 Diffuser, Inline, Reaktor

    Hej,

    Jag har lite problem med vad jag ska göra med min trycksatta CO2 uppsättning.

    Körde från början en diffusor i akvariet men gillar inte alla bubblor så det går bort.

    Provade en JBL Pro Flora inline diffusor men här blir jag lite osäker på vad den egentligen gör. Får ut en del stora bubblor som går rakt upp till ytan och tycker att jag har svårt att få rätt nivå på CO2. Möjligt att den löser upp en del så att det går rakt ut i vattnet utan bubblor men då borde jag få en bättre CO2 nivå tycker jag. Har lättare att få växterna att trivas och bubbla med en vanlig diffusor.

    Köpte även en Sera reaktor 1000, men klantade mig och insåg att min Aquael Unimax 500 med två pumpar inte riktigt orkar driva propellrarna i den så det var ingen hit.

    Köpte nyligen en Aquael Cirkulationspump på 2000l/h som jag skulle kunna koppla den till men är inte helt sugen på att ha båda i karet.

    Finns det några andra bra förslag? Kanske någon annan reaktor som man kan i karet med bättre design än Seran som blir lite otymplig med sina kopplingar. Eller någon annan inline diffusor.
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2887

    #2
    Låter konstigt med JBL inline, jag kör själv en sådan och det funkar klockers. Har aldrig set några stora bubblor komma ut i akvariet. Det kommer ju en del finare bubblor ur filtrets utblås, lite beroende på bubblor/sek (hur mycket CO2 man trycker på). Förutsätter att den var rätt kopplad? Sen kanske membranet hamnat snett i diffusorn? Funktionen är annars som alla andra inline-diffar. Alltså pressar ut CO2 genom ett keramiskt membran till vattnet som passerar i returslangen från filtret. Fördelar: syns inte i akvariet och bubbelräknare är integrerad i diffusorn. Kan vara värt att plocka isär den och kolla så allt är rätt monterat.

    Kommentar

    • 36048419
      • September 2016
      • 36

      #3
      Det kommer ju en del bubblor ur utblåset som säger som ganska direkt sticker upp till ytan för min del då pumpen inte krämar på mer än 600 l/h eller nåt sånt. jag upplever dem som stora men de kanske de inte är
      jag får ta och rengöra den och se om det blir någon förändring, kanske bara behöver dra på ännu mer CO2.

      Tack för svaret.

      Kommentar

      Arbetssätt...