Luftpump i filter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gusten86
    • June 2008
    • 84

    Luftpump i filter

    Håller just nu på och bygger ett filter med kuber av filtermatta bakom en BTN-slimline. Finns det någon fördel i att trycka ner en "syresten" bland filtermaterialet för att öka syresättningen, eller gör det varken från eller till?
  • Björn J.
    • November 2017
    • 1049

    #2
    Med en syresten syresätter man egentligen inte vattnet, det skall till betydligt mindre bubblor än så. Men det skapar ju en cirkulation som i sin tur ger en ökad syresättning, men då bör det ju bubbla ganska mycket.
    Jag har i många år funderat på ett bakkammarakvarium, med denna typ av filter. Och det skulle i så fall vara en fördel att få en areob nedbrytning det sista innan vattnet lyfts tillbaka till själva akvariet, och en anareob nedbrytning i den första biten när vattnet just kommit in i filtret. Måhända är detta bara meningslösa teoretiska funderingar som kanske inte spelar så stor roll i verkligheten.

    Men en sak iallafall, med luftbubblor, se till att pumpen inte kaviterar, alltså att luftbubblorna sugs in i pumpen, då förlorar den effekt och för oväsen.

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13124

      #3
      Jag skulle inte lägga fokus på att det skulle skapa mer cirkulation, utan istället luftbubblorna, som bekläder hela filtermaterialet och ger materialet kontakt med det atmosfäriska syret...
      Jag vet inte exakt hur stor effektivitet detta har men sitter nån på en vetenskaplig undersökning så förmedla gärna den
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Ekenberg
        • December 2017
        • 3910

        #4
        Hej. Vad kul att någon annan än jag undrar över detta, jag frågade det samma i min tråd för ett tag sedan. Fick alla möjliga svar, allt från att det var direkt felaktigt till att det inte gjorde någon nytta.
        Jag hade dock ett gammalt minne eller idé om att jag hört att luft påskyndar nerbrytning av bakterier. Sedan när jag läste på olika diskusforum var det flera som rekommenderade just syresättning av dessa filter.
        min vana trogen hade jag lagt alla slangar och långa syrestens ”skenor” efter hela bakre sidan vid botten under fiberkuberna.......men har inte vågat testa

        följer dena tråd och ser om du får ett svar som får mig att starta luftpumpen......

        Kommentar

        • Björn J.
          • November 2017
          • 1049

          #5
          Men det finns ju två sorters nedbrytning, den som sker utan syre, anaerob. Och den som måsta ha syre för att fungera, den aeroba. Här är det olika bakterier som jobbar.
          Jag har varit på studiebesök bakom kulisserna i offentliga akvarium, men även i reningsverk, inga större likheter annars, men en sak, det såg ju naturligtvis väldigt olika ut, i det stora offentliga, eller ofantliga akvariet rann det liksom ett vattenfall över olika filtermaterial detta var ett test sade man, men för att då en syrerik miljö. I reningsverket syresattes grunda bassänger... Huruvida man kan praktisera detta i akvarium vet jag inte, men jag har hört talas om "droppfilter" men tror aldrig jag sett något sådant. Och jag undrar också var den aeroba nedbrytningen sker i vanliga standardakvarium?
          Men detta kanske är en sådan där tanke som inte leder någonstans?

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13124

            #6
            Ursprungligen postat av Björn J.
            . I reningsverket syresattes grunda bassänger... Huruvida man kan praktisera detta i akvarium vet jag inte, men jag har hört talas om "droppfilter" men tror aldrig jag sett något sådant.
            Jag har kört droppfilter i flera år som jag ställde ovanpå akvariet. Dessa fungerade väldigt bra men det strippade vattnet på all co2 så det var ingen hit för växterna.

            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Björn J.
              • November 2017
              • 1049

              #7
              Ursprungligen postat av åheim
              Jag har kört droppfilter i flera år som jag ställde ovanpå akvariet. Dessa fungerade väldigt bra men det strippade vattnet på all co2 så det var ingen hit för växterna.
              Ok, men det är för att syresätta vattnet i filtret då alltså?

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13124

                #8
                Ursprungligen postat av Björn J.

                Ok, men det är för att syresätta vattnet i filtret då alltså?
                Ja, filtermaterialet låg alltså i en stor behållare med en dropp-platta ovanpå och vattnet strilade över materialet och låg således aldrig nedsänkt i vatten.
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • Gäst

                  #9
                  Här är en tråd om filter som ger lite svar.
                  droppfilter - Zoopet

                  Kommentar

                  Arbetssätt...