Vattenbyte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hellsingland
    • February 2018
    • 26

    Vattenbyte

    Hallå på er
    Jag har ett par akvarium som står i källaren. När det ska bytas vatten så är det hink och spring i trappen som gäller då det inte finns nån golvbrunn i källaren.
    Så nu letar jag efter en pump som klarar att trycka vatten en våning upp så jag slipper springa som en dåre upp och ner i trappen
    Finns det någon här som har nått förslag?
  • Björn J.
    • November 2017
    • 1049

    #2
    Inom VVS-branchen finns det säkert massvis med pumpar aom klarar det.
    Det finns flera olika pumpar som man sätter fast i chucken på borrmaskinen, impellerpumpar, ger kanske inte så stort flöde och tål inte att köras torra.
    Biltema, Clas och liknande firmor säljer dom.
    I båttillbehörsbutikerna finns det en del pumpar man kan använda också, men dom går på 14 eller 24 volt, likström, menbrnpumpar klarar att trycka upp vattnet en våning, flöde mellan 9 och 15 liter i minuten ungefär, kostar omkring 900- 2000kr Det finns billigare länspumpar, men dom klarar inte så stor tryckhöjd. Däremot finns det dyra membranpumpar avsedda för Länspumning och tmöning av septiktank som klarar den höjden....
    Men då kan du lika gärna köpa en dränkbar länspump som går på 230 volt hushållsel, men å andra sidan har den väldigt stor kapacitet...
    Jag hade en gång en tillvaratagen tömningspump från en gammal tvättmaskin, fungerade bra, men den hade helt oskyddade elanslutningar.

    Och du kan inte öppna en källardörr och med hävertslang leda ut vattnet i trädgården så att det vattnar och göder gräsmattan utanför?

    Biltema har en pump de kallar för "bevattningspump" den skulle kunna funka, finns i två storlekar, http://www.biltema.se/sv/Fritid/Trad...01-2000038617/ den lilla modellen trycker vatten upp till 48 meter! Kapacitet 60 l/m.
    Men en sil på sugsidan kunde den vara utmärkt, silen för att du inte skall få in skräp i pumphuset,

    Kommentar

    Arbetssätt...