Juwels bioflow filter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LoGeek
    • September 2008
    • 1651

    #91
    Ursprungligen postat av Orangetrade
    Jag har varit i kontakt med Juwel flera gånger ang detta och de är väl medvetna om problematiken. Enligt dem bildas slamfickor i plasthusets nedre del som då och då följer med ut i små moln av föroreningar. Just nu presenterae de ingen bättre lösning än en specialgjord "sugrens" som man ska använda flera gånger i veckan för att rengöra sidan utan filtermaterial (där värmare och utströmningsröret sitter). Det hjälpte måttligt, så jag tröttnade och rev ut det. Kör m ytterfilter istället...
    Märkligt, har aldrig upplevt detta problem med något av mina Juwelfilter.

    Kommentar

    • Orangetrade
      • December 2011
      • 15

      #92
      Konstigt... När jag pratade med Wofgang Dürmeier på Juwel GmbH så var de mycket väl medvetna om problematiken, de t.o.m. skickade setet för filterhusrengöring gratis...

      Kommentar

      • LoGeek
        • September 2008
        • 1651

        #93
        Ursprungligen postat av Orangetrade
        Konstigt... När jag pratade med Wofgang Dürmeier på Juwel GmbH så var de mycket väl medvetna om problematiken, de t.o.m. skickade setet för filterhusrengöring gratis...
        Då undrar jag om jag omedvetet löst problemet genom att jag fyller mina Juwelfilter med klippta kuber av filtermatta, istället för att använda deras olika kvadratiska lager. Har aldrig upplevt det trots flera filter i olika storlekar.

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13123

          #94
          Jag körde original och inte ett dyft samlade på botten av filterbehållaren...
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • 237
            • July 2019
            • 79

            #95
            I mitt fall tycker jag inte att vattnet blir helt rent trots att jag har satt filtren i den ordning som Björn J + ett extra vitt filter högst upp.
            Jag har små partiklar i vattnet som jag inte lyckas få bort.
            Lutar åt att kanske köpa att ytterfilter och komplettera med innerfiltret för att få bort partiklarna.

            Är alla filter uppbyggda så att det är 2 delade? Eller är det bara juwels filter?
            Måste ju finnas andra märken som har ett stort filtermaggasin och fungerar bra med biologisk filtreringen.

            Kommentar

            • Orangetrade
              • December 2011
              • 15

              #96
              Det här med olika kassetter med lätt utbytbara filtermaterial är i sig en jättebra idé och tillämpas av de flesta ledande märkena. Kompromissen tror jag är "huset". I vanliga fall när man pratar om filtrering i olika steg, kassetter och varierande material så brukar det handla om ytterfilter med ett förfilter. Att få till samma lösning inuti karet är betydligt svårare. Jag gillade idén och körde nog originalfiltret i ca 1 år, men gav till slut upp. Då och då pytsade filtret ut små moln av partiklar. Jag rensade den "tomma" sidan av filterhuset som Juwel instruerat mig och det blev bättre, men inte tillräckligt bra. Partikelproblemet försvann direkt när jag bytte till ytterfilter. Jag tror att nästa generation av bioflow kommer fungera bättre eftersom de jobbar på en lösning.

              Kommentar

              • 237
                • July 2019
                • 79

                #97
                Vattnet som är i kammaren där doppvärmaren är borde inte kunna komma ut i akvariet innan det har filtrerats.
                Motorn suger ju upp vattnet genom röret som går direkt till filtret.
                förstår igentligen inte hur vattnet inte kan bli helt rent från partiklar när det är så pass mycket filtermedia med både grövre och finare filter. Det vita fina filtret borde ju inte kunna släppa igenom några partiklar alls.
                Men tydligen är det ju nått som inte renar som det ska.

                Kommentar

                • LoGeek
                  • September 2008
                  • 1651

                  #98
                  Nej, både dessa partiklar och problem med reningen tvivlar jag starkt på beror på det ni hänvisar till. Har kört flera bioflow i många år och de är de bästa innerfilter jag haft. Aldrig problem.

                  Och precis som 237 påpekar så blir ju vattnet från kammaren med doppvärmaren filtrerat. Ska inte gå att få ut moln med skit därifrån om det inte är fel på något annat.

                  Kommentar

                  • Sleaper

                    • September 2008
                    • 2883

                    #99
                    Upplever heller inga problem med filtret i mina Juwel. Tycker dom är väldigt praktiska och lätta att underhålla jämfört mer ytterfilter. Har man problem med fina partiklar i vattnet löser man nog inte detta med ett vanligt ytterfilter heller. Finns dock filtermedium man kan testa även i Juwelfiltret. https://ledzeal.se/tillverkare/seach...achem-purigen/

                    Kommentar

                    • 237
                      • July 2019
                      • 79

                      Har ni kört original uppsättningen och ordningen i juwelfiltren? Eller har ni bytt ut till nått annat?
                      Vore ju skönast att slippa ett ytterfilter.

                      Seachem Purigen ser ut som att det är lite för långsmalt för att passa i den mera fyrkantiga filtreringen som juwel bioflow 6 har.

                      Kommentar

                      • Sleaper

                        • September 2008
                        • 2883

                        Jag kör med det som medföljer kompletterat med Cirax och en tunnare och finporig filtermatta på topp istället för den vita filtervadden. Purigen lägger man i nätpåse och anpassar i storlek och lägger i filterkammaren. https://www.bing.com/videos/search?q...5&&FORM=VRDGAR

                        Kommentar

                        Arbetssätt...