Juwels bioflow filter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hellsingland
    • February 2018
    • 26

    Juwels bioflow filter

    Hallå
    Ni som har Juwel akvarium med Juwels bioflow filter, är ni nöjda med dom? Jag har ett Juwel Vision 260 som jag tycker filtreringen är bedrövligt i. Omöjligt att få klart vatten =/
    Pumpen som sitter i är en Eccoflow 1000 l/h. Vet att det finns en större model på 1500 l/h. Satt och kikade på att bara byta pumphuvudet till ett annat fabrikat med mera flås i men då är ju passformen nästa delikata fråga eftersom Juwels pumphuvuden inte är runda utan ovala.
    Eller kanske försöka ta bort hela bioflow boxen och sätta dit ett ytterfilter istället? Dock så ser boxen ut att sitta ordentligt fast.
    Tips och trix mottages med öppna armar på hur jag ska få klarare vatten.

    ps
    Tanken är bebodd av malawisar, för frågan kommer säkert komma
  • Christer5
    • July 2015
    • 915

    #2
    Jag tar alltid ur Juwels filter och ersätter med lämpligt ytterfilter,dels är Juwels fulter väldigt fult och det blir bättre kapacitet med ett ytterfilter,sån är jag

    Kommentar

    • Hellsingland
      • February 2018
      • 26

      #3
      Ursprungligen postat av Christer5
      Jag tar alltid ur Juwels filter och ersätter med lämpligt ytterfilter,dels är Juwels fulter väldigt fult och det blir bättre kapacitet med ett ytterfilter,sån är jag
      Jag gillar hur du tänker =) Hur får man enklast bort filterboxen? Ser ju ut att klara en smärre flygbombning med allt silikon, hehe

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13110

        #4
        ... och så här gör jag för kristallklart vatten och fina fiskar, Sätter i ett eller två luftdrivna spongefilter och behövs mer cirkulation kompletterar jag med en streampump. Den här lösningen är den bäst fungerande för mig och jag har provat det mesta! (tex innerfilter, ytterfilter, stor filtermatta med powerhead, diy droppfilter, hang on back filter...)
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Christer5
          • July 2015
          • 915

          #5
          Ursprungligen postat av Hellsingland

          Jag gillar hur du tänker =) Hur får man enklast bort filterboxen? Ser ju ut att klara en smärre flygbombning med allt silikon, hehe
          Jag brukar använda en fisklina som jag sågar bort genom silikonet så att det lossar,brukar gå väldigt bra.

          Kommentar

          • Hellsingland
            • February 2018
            • 26

            #6
            Ursprungligen postat av åheim
            ... och så här gör jag för kristallklart vatten och fina fiskar, Sätter i ett eller två luftdrivna spongefilter och behövs mer cirkulation kompletterar jag med en streampump. Den här lösningen är den bäst fungerande för mig och jag har provat det mesta! (tex innerfilter, ytterfilter, stor filtermatta med powerhead, diy droppfilter, hang on back filter...)
            Ja det låter inte heller som en tokig lösning. Dock så vill jag inte ha en massa svampfilter i karet då jag inte tycker det är speciellt snyggt. Lutar faktiskt mer åt att ta bort Juwels egna filter och sätta dit ett ytterfilter till att börja med, samt kanske komplettera med en wavemaker. Men tack för tipset =)

            Kommentar

            • Hellsingland
              • February 2018
              • 26

              #7
              Ursprungligen postat av Christer5

              Jag brukar använda en fisklina som jag sågar bort genom silikonet så att det lossar,brukar gå väldigt bra.
              Tack för tipset! =)

              Kommentar

              • Björn J.
                • November 2017
                • 1049

                #8
                I mitt lilla Lido 125 funkar det bra, men jag bytte en gång pumphuvudet där som hade gått sönder, och fick fel, fick en storlek större, kanske därför det funkar.
                I mitt Trigon 350 fungerar det väl sisådär, inte 100 men inte direkt dåligt. Har kompletterat med en extra städpump jag sätter in vid behov, skrev om det i min projekttråd. Men jag tycker att ytvattenavrinningen är dålig, funkar inte i växtakvarium då det fastnar en massa växtdelar där hela tiden.
                Men jag är inte beredd att gå tillbaka till söliga ytterfilter.

                Kommentar

                • LoGeek
                  • September 2008
                  • 1651

                  #9
                  Jag satte 5-åringen i arbete med fisklina när Juwelboxen skulle ut ur senaste Rio400. Gick fint!

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13110

                    #10
                    Ursprungligen postat av Björn J.
                    Men jag är inte beredd att gå tillbaka till söliga ytterfilter.
                    Jag är precis som du, vill helt enkelt inte hålla på med schiten Och så ska man sätta på en svamp på insuget så inte yngel eller annat smått sugs i i "dödsfällan" och så otroligt bökigt att komma åt och ta bort svampen då o då, den blir full ganska fort.

                    Men många gillar ju ytterfilter och det är ju vad du vill ha Hellsingland och dem filtrerar ju bra.
                    Senast redigerad av åheim; 09 March 2018, 20:23.
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • Björn J.
                      • November 2017
                      • 1049

                      #11
                      Ursprungligen postat av åheim
                      Jag är precis som du, vill helt enkelt inte hålla på med schiten Och så ska man sätta på en svamp på insuget så inte yngel eller annat smått sugs i i "dödsfällan" och så otroligt bökigt att komma åt och ta bort svampen då o då, den blir full ganska fort.

                      Men många gillar ju ytterfilter och det är ju vad du vill ha Hellsingland och dem filtrerar ju bra.
                      Jag tycker ju inte att det är speciellt svårt att få ut kasetterna med filtermaterial, och då skall ni veta att jag måste stå på en liten sittmöbel för att palla med det jobbet, i Trigon sitter ju filterbehållaren längst in i hörnet.

                      Men jag har i färskt minne hur jag, trots smarta snabbkopplningar, konkade ut ytterfiltret i badrummet och duschkabinen, och hur jag spolade och fixade och vilka problem jag iband fick vid återstarten då det var en massa luft i filtret, trots att jag alltid fyllde upp det med vatten redan i duschen. Och de hände att en slang eller snabbkoppling hade lossnat och orsakade läckage ut på parkettgolvet...

                      Dödsfällan för yngel hade jag faktiskt inte tänkt på... I kväll hade jag minst femton colombiatetrayngel (www.skrivihop.se) kanske jag hade haft trettiofem om ytvattenavrinningen var skyddad?

                      Kommentar

                      • Sleaper

                        • September 2008
                        • 2876

                        #12
                        Tycker Juwels filter funkar alldeles utmärkt, har man problem med oklart vatten beror det nog inte på filtret. Relativt stor filtervolym och lättskött. Men det tar ju en del utrymme i karet.

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13110

                          #13
                          Jag syftade på insuget på ett ytterfilter men när det kommer till juwelfiltren så är de kända fiskfällor eftersom dem har ganska glesa lodräta springor så man får tänka på det när man har yngel..
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • LoGeek
                            • September 2008
                            • 1651

                            #14
                            Jag måste säga att Juwels innerfilter får oförtjänt mycket kritik. Jag har haft flera igång i många år och tycker att de är det överlägset bästa innerfiltret. Stor filtervolym, tysta, lagom flöde, lätta att rengöra...

                            Däremot brukar jag komplettera dem med ytterfilter då jag gillar att maximera filtervolymen. Har inte haft problem med att yngel försvinner annat än för räkor.

                            Kommentar

                            • Björn J.
                              • November 2017
                              • 1049

                              #15
                              Ursprungligen postat av Sleaper
                              Tycker Juwels filter funkar alldeles utmärkt, har man problem med oklart vatten beror det nog inte på filtret. Relativt stor filtervolym och lättskött. Men det tar ju en del utrymme i karet.
                              Jo, visst, det är inte mitt tidigare mjölkiga vatten jag funderar på, för att det vet jag ju orsaken till. Utan mer att det blir fullt ganska snabbt, men det beror ju naturligtvis på antalet fiskar och växter. Och i det sedan flera år etablerade akvariet, hur mycket man är och gräver i bottensedimentet.
                              Men det är ju då ytvattenavrinningen, som iofs är en finurlig funktion, men jag tycker den kunde gjorts bättre, då det i mitt fall fastnar en massa växdelar där, och betänk då att jag inte har några flytväxter.... Jag kan bara tänka mig vad som hade hänt om jag hade haft en massa andmat...
                              När ytvattenavrinningen blir delvis igensatt börjar det att väsnas, det blir undertryck inne i behållaren där vattennivån sjunker, och det bildas då ett litet vattenfall som porlar, dessutom går pumpen tungt och man börjat höra det där typiska "elektriska motorljudet" och det förstärks då filterbehållaren fungerar som resonanslåda.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...