Juwels bioflow filter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hellsingland
    • February 2018
    • 26

    #76
    Ursprungligen postat av LoGeek
    Nej du kan inte få motsatt effekt av mycket filtermedia.

    Kan du lägga upp en bild på hur det ser ut? Det är lite oklart som Björn poängterar...
    Ska försöka få en bild på det, men har så ruskigt dålig kamera på telefon =/

    Kommentar

    • Björn J.
      • November 2017
      • 1049

      #77
      I går gjorde jag rent filtermaterialet i mitt Trigon 350.
      Jag tyckte att flödet var litet dåligt.
      Jag hade ju lagt alla filterkuberna i omvänd ordning.
      Det var nu precis som jag ville, kristallklart vatten, och all skit satt längst ned i en övre kassetten och högst upp i den nedre, och det var rätt mycket bös där.

      I morse blev det samma erfarenhet i det lilla Lido 125, samma resultat.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13110

        #78
        Ursprungligen postat av Hellsingland
        På tal om filter... kan man ha för mycket filtermedia/svampar i ett filter? Dvs att det får någon slags motsatt effekt? Börjar bli smått irriterad på att ha grumligt/skitigt vatten
        Ja man ska ju inte pressa ner filtermaterial så tex filterkorgarna i ett ytterfilter inte sitter tätt ihop eller att det knappt går att stänga filtret Men bortsett från det så är det bra med mycket filtermaterial.

        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Björn J.
          • November 2017
          • 1049

          #79
          Ursprungligen postat av åheim
          Ja man ska ju inte pressa ner filtermaterial så tex filterkorgarna i ett ytterfilter inte sitter tätt ihop eller att det knappt går att stänga filtret Men bortsett från det så är det bra med mycket filtermaterial.
          Jag har också lagt i extra material, samt många biopad, den vita mattan.

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13110

            #80
            Ursprungligen postat av Björn J.

            Jag har också lagt i extra material, samt många biopad, den vita mattan.
            Körde inte du omvänd ordning på ditt juwel, med grov matta först? Jag kör förövrigt en 2,5 cm tjock fin filtermatta istället för filtervadden och sen i den ordning som juwel tänkt att det ska sitta.

            Lite magstarkt av juwel att kalla sin filtervadd för "biopad" Vadå biologiskt...

            Försökte hänga med i diskussionerna och det verkar som du och logeek säger att ni vänder på ordningen och lägger de grövre mattorna överst MEN det är ju just så juwel menar att de ska sitta så jag är lite förvirrad
            Senast redigerad av åheim; 25 May 2018, 22:04.
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • LoGeek
              • September 2008
              • 1651

              #81
              Jag vet inte om jag har "omvänd" ordning för jag har ingen koll på vad Juwel rekommenderar. Men om jag har olika grovlek på svamparna så kör jag grövt närmast inloppet och finare närmre utloppet.

              Det vita "förfiltret" kan man ju ha först om man känner för att rengöra det eller köpa nytt ofta. Jag kör alltid utan det.

              Kommentar

              • Björn J.
                • November 2017
                • 1049

                #82
                Ovanifrån och ned:
                övre korgen:
                Extra grovmaskig blå.
                Geovmaskig blå.
                Något finmaskigare blå.
                Grön.
                5 st vita biopad.

                nedre korgen:
                fem vita biopad.
                grön
                blå
                extra blå.

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13110

                  #83
                  Jag kör uppefrån: 2x2,5cm småporig filtermatta, 2 grov matta.
                  nedre korgen, en borrad burk med porösa ringar, 2 finporiga mattor.
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • Björn J.
                    • November 2017
                    • 1049

                    #84
                    I går eftermiddag gjorde jag rent original filter i mitt Juwel Trigon 350.
                    Ja "original och original" jag lägger ju i materialet i motsatt ordningsföljd gent emot vad firma Juwel säger.
                    Och det har fungerat bra, gjorde rent senast i 25 maj allt sunkigt sediment satt i de nedersta grövre fitermattorna i den övre kassetten, samt längst upp i den nedersta.
                    Jag har minst 2 x 5 Biopad, den vita mattan, längst ned i det övre och längst upp i den nedre kassetten, dessa var kaffesumpsbruna men inte igensatta som de blev på en vecka då man hade dem som Juwel rekommenderade.... Början av juni... sanning med modifikation då jag sköljt igenom materialet i den övre kassetten i slutet av juli, men ingen mer genomgripande rengöring sedan 25 maj

                    Jag blir mer och mer övertygad om att Juwel gjort ett tankefel.

                    Kommentar

                    • michaellundmark
                      • August 2016
                      • 20

                      #85
                      Vad tror ni om den undre korgen där det sitter 2 st Fine (Blå) mattor i från start.

                      Vilket är bäst för biologisk filtrering, Stoppa i en tredje eller byta ut å stoppa i 3 st Coarse istället. Misstänker att Coarse är 10 PPI å Fine är lite tätare

                      Sen funderar jag lite om kolfiltret, går den att återanvända som grovt filter senare om man tvättar den? Tjjockleken på den gör att den får plats i undre korgen utan att vara vägen där pumpen hämtar vattnet ifrån.
                      Senast redigerad av michaellundmark; 18 August 2019, 09:58.

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13110

                        #86
                        Ja du vad som är effektivast är svårt att säkert säga. Teoretiskt har ju det finare filtret större yta för bakterier men sätter igen fortare och då minskar ju effektiviteten.... Men om det inte är så mycket smuts i dem nedre filtren så skulle jag köra den fina! Jag har själv en del fina filter som sitter i slutet av alla filter och dem sätter inte igen fort!
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • 237
                          • July 2019
                          • 79

                          #87
                          Någon som kör med eller provat Juwel Cirax - Bioflow Keramikgranulat eller korgen med ammonium?

                          Kommentar

                          • 237
                            • July 2019
                            • 79

                            #88
                            Varför har dom gjort hål i väggen i filterhållaren så att övre korgens filter cirkulerar mest därigenom?
                            Vore det inte bättre att täppa för det hålet så att vattnet måste cirkulera genom allt filtermedia?
                            Vattnet tar ju snabbaste vägen så blir väl inte mycket vatten som cirkulerar och rengörs i nedre korgen?

                            Kommentar

                            • Orangetrade
                              • December 2011
                              • 15

                              #89
                              Jag har varit i kontakt med Juwel flera gånger ang detta och de är väl medvetna om problematiken. Enligt dem bildas slamfickor i plasthusets nedre del som då och då följer med ut i små moln av föroreningar. Just nu presenterae de ingen bättre lösning än en specialgjord "sugrens" som man ska använda flera gånger i veckan för att rengöra sidan utan filtermaterial (där värmare och utströmningsröret sitter). Det hjälpte måttligt, så jag tröttnade och rev ut det. Kör m ytterfilter istället...

                              Kommentar

                              • åheim
                                • April 2006
                                • 13110

                                #90
                                Ursprungligen postat av 237
                                Varför har dom gjort hål i väggen i filterhållaren så att övre korgens filter cirkulerar mest därigenom?
                                Vore det inte bättre att täppa för det hålet så att vattnet måste cirkulera genom allt filtermedia?
                                Vattnet tar ju snabbaste vägen så blir väl inte mycket vatten som cirkulerar och rengörs i nedre korgen?
                                Det är en väl genomtänkt lösning! Funktionen gör att flödet saktas ned i den nedre delen av filtret för att få en effektiv biologisk filtrering i det partiet!
                                Viva Leo Buscaglia

                                Kommentar

                                Arbetssätt...