Juwels bioflow filter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Björn J.
    • November 2017
    • 1049

    #46
    Ursprungligen postat av Hellsingland

    Ja jag kollade hur Juwel lägger dom men om man ska göra som dom säger, så ligger ju det finaste filtermediet först och det kan ju inte vara rätt? Känns väldigt bakåfram att lägga dom så, får precis som LoGeek säger, så har jag förstått att man ska ha den grövsta mattan först och sen finare och finare. Får testa att kasta runt mattorna igen och se om det blir nån skillnad.
    Jag har också funderat en hel del på detta. Samma fundering som du, men min tanke var at det säkerligen finns en mening med hur dom är placerade, att det inte är någon slump, tysk finurlighet kanske..?
    Jag jar ju i en anna tråd funderat på om den vita mattan verligen skall vara först, överst, efter ytvattenavrinningen. Den blir ju full med bôs redan efter en vecka, ja det kan man fundera på, om det är rätt och riktigt?
    Man kanske skall skruva till Juwels support? Eller har du gjort det?

    Nästa gång jag har ur filtermaterialet gör jag nog som du gjort, byter ordning.
    Nu lade jag en grov matta överst, som täpper till ytavrinningen innifrån, som yngelskydd.

    Skall bli intressant att ta del av dina erfarenheter framöver.

    Men det kan vara intressant att få ta dela av andra funderingar angående detta, säkerligen fler som undrat, eller...?

    Kommentar

    • Hellsingland
      • February 2018
      • 26

      #47
      Ursprungligen postat av Björn J.

      Jag har också funderat en hel del på detta. Samma fundering som du, men min tanke var at det säkerligen finns en mening med hur dom är placerade, att det inte är någon slump, tysk finurlighet kanske..?
      Jag jar ju i en anna tråd funderat på om den vita mattan verligen skall vara först, överst, efter ytvattenavrinningen. Den blir ju full med bôs redan efter en vecka, ja det kan man fundera på, om det är rätt och riktigt?
      Man kanske skall skruva till Juwels support? Eller har du gjort det?

      Nästa gång jag har ur filtermaterialet gör jag nog som du gjort, byter ordning.
      Nu lade jag en grov matta överst, som täpper till ytavrinningen innifrån, som yngelskydd.

      Skall bli intressant att ta del av dina erfarenheter framöver.

      Men det kan vara intressant att få ta dela av andra funderingar angående detta, säkerligen fler som undrat, eller...?
      Jag har inte skrivit till Juwel ang detta men jag tar och gör det imorrn så får vi se vad dom säger =)
      Nu ligger min media i ordningen (från ytavrinningen) grövst ->finast. Sen som du säger Björn så slammar ju den vita, finaste filtermattan igen direkt om den ligger överst, som Juwel visar. Ska bli intressant att höra vad dom säger.

      Vid nästa vattenbyte är det dags att kika igenom filtren för min det, återkommer om hur det ser ut då.

      Kommentar

      • Björn J.
        • November 2017
        • 1049

        #48
        Ursprungligen postat av Hellsingland

        Jag har inte skrivit till Juwel ang detta men jag tar och gör det imorrn så får vi se vad dom säger =)
        Nu ligger min media i ordningen (från ytavrinningen) grövst ->finast. Sen som du säger Björn så slammar ju den vita, finaste filtermattan igen direkt om den ligger överst, som Juwel visar. Ska bli intressant att höra vad dom säger.

        Vid nästa vattenbyte är det dags att kika igenom filtren för min det, återkommer om hur det ser ut då.
        Skall bli spännande att läsa vad du kom fram till!

        Kommentar

        • Sleaper

          • September 2008
          • 2887

          #49
          Den tunna vita filtermattan är nog tänkt som ett förfilter och bör rengöras/bytas rätt ofta. Rätt bra idé för att fånga upp grövre skräp direkt och inte låta detta gotta in sig i resten av filtret. Jag skiftar eller gör rent denna vid vattenbyte varje vecka.

          Kommentar

          • Björn J.
            • November 2017
            • 1049

            #50
            Ursprungligen postat av Sleaper
            Den tunna vita filtermattan är nog tänkt som ett förfilter och bör rengöras/bytas rätt ofta. Rätt bra idé för att fånga upp grövre skräp direkt och inte låta detta gotta in sig i resten av filtret. Jag skiftar eller gör rent denna vid vattenbyte varje vecka.
            Samma hos mig, men jag har inte nöjt mig med en, jag har väl lagt i hela paketet.

            https://www.juwel-aquarium.de/out/pi...edien(1)-l.jpg

            Jag tar mig friheten att citera juwels text från hemsidan, Google translate översatte till svenska.

            "Toppkvalitetsfiltermedia

            Varje Bioflow filter system är utrustat med fem filterkvalitet av högsta kvalitet:

            1. Poly-dynan fångar grova partiklar av smuts i vattnet, som fungerar som ett mekaniskt förfilter.

            2. Kolsvampen absorberar luktföreningar och turbiditet samt giftiga föreningar, vilket ger dig kristallklart vatten. På så sätt fungerar det som ett kemiskt filter.

            Valfritt: 3. Carbaxs utmärkta absorptionsegenskaper binder fortlevande och snabbt bindningar, lukt och giftiga ämnen och säkerställer kristallklart vatten.

            4. Nitrax är ett biologiskt filtermedium som innehåller mikroorganismer för att bryta ner giftiga metaboliter (ammonium / nitrit) i ditt akvarium, vilket minskar risken för fiskdödlighet. Dessutom minskar Nitrax algernas tillväxt genom att anaerobt bryta ner nitrater och därmed stödja din fisks vitalitet.

            5. Den grova svampen används för mekanisk filtrering och gör det lättare att bygga upp i den aeroba zonen.

            Valfritt: 6. Cirax / Phorax / Amorax

            Cirax är ett organiskt filtermedium som skapar de optimala förutsättningarna för de fördelaktiga bakterierna att lösa på grund av sin stora, mycket porösa yta.

            Phorax är ett mycket effektivt filter som används för att bryta ner fosfater i ditt akvarium.

            Amorax ...

            7. De fina svamparna används huvudsakligen för biologisk filtrering i den anaeroba zonen."





            Jag funderade och skrev, någonstans här på forumet, kanske i januari, och funderade då på om ordningen på filtermaterialet, precis som nu.
            Med erfarenheterna av alla år med ytterfilter så hade jag längst i botten där vattnet kom in färst ett galler, sedan ett grövre material, senare blev det sådana där keramiska "makaroner" som det bodde mikroorganismer i. Efter det ett grövre skumgummifilter, sedan nätkasse med torv och överst vanlig filtervadd, ja och då ett galler som förhindrade fiktervadden att trassla in sig i pumpen.
            och det var väl med dom erfarenheterna jag funderade på om juwels tekniker verkligen tänkt rätt.
            Nu hamnar ju det grövre materielet i det finaste filtret, de grövre materialet är ju nästan rent, det är ju i detta som man vill ha det grövre slammet som då innehåller mikroorganismerna.
            Nu städar man ju bort dessa mikroorganismer när man tvättar det vita fina filtermaterialet...?

            Men när jag läser på juwels hemsida... (plågsamt HTML-experiment):
            https://www.juwel-aquarium.de/out/pi...trom(10)-l.png
            Så sker ju den nedre cirkulationen uppifrån och nedåt, för att sedan pumpas upp i pumpschaktet, och det är tydligen där som nedbrytningen skall ske.
            Sedan tycks det ju finnas en tredje cirkulation, den som går i spiral uppåt och runt doppvärmaren.. tja måhända har jag en kognitiv brist, men det här fattar jag bara inte riktigt.
            Tysk ingenjörskonst brukar ju sällan vara speciellt komplicerad, det är den franska ingenjörskonsten som är det (jag kör Citroën vardagsvis, där radion stängs av om man har bakrutetorkaren påslagen och lägger i backen samtidigt som regnsensorn på framrutan indikerar "regn"...). Mig veterligen tillverkas det inte några akvariepumpar i Frankrike... eller det kanske det gör?

            Men det skall bli intressant att höra juwels support om detta.

            Här är den som jag tror är den tredje cirkulationen, den runt doppvärmaren:
            https://www.juwel-aquarium.de/out/pi...eater(5)-l.png
            Den röda pilen tycks ju försvinna ut i ytvattenavrinningen...? men i verkligheten tror jag den går nedåt till pumpens sugsida, någonstans nere i pumpschaktet.
            Förefaller som om detta är någon självcirkulation, som utnyttjar naturlagen om att varmare vatten stiger uppåt.

            Men jag tror faktiskt att jag redan idag skall stuva om mina filterkuber.

            Senast redigerad av Björn J.; 20 March 2018, 09:47.

            Kommentar

            • Hellsingland
              • February 2018
              • 26

              #51
              Har skrivit till Juwel nu och bett dom förklara logiken bakom ordningen och hur det är tänkt att fungera. Postar svaret här så fort jag får nått.

              Kommentar

              • Björn J.
                • November 2017
                • 1049

                #52
                Ursprungligen postat av Hellsingland
                Har skrivit till Juwel nu och bett dom förklara logiken bakom ordningen och hur det är tänkt att fungera. Postar svaret här så fort jag får nått.
                vad bra, on onödigt att vi båda frågar samma sak.

                Kommentar

                • LoGeek
                  • September 2008
                  • 1651

                  #53
                  Björn, har inte tid att förklara just nu, men tror du missförstått cirkulationen kring doppvärmaren. Den är inte så mystisk som man kan tro... får återkomma om du inte redan knäckt nöten

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13127

                    #54
                    Citat "Den röda pilen tycks ju försvinna ut i ytvattenavrinningen...? men i verkligheten tror jag den går nedåt till pumpens sugsida, någonstans nere i pumpschaktet.
                    Förefaller som om detta är någon självcirkulation, som utnyttjar naturlagen om att varmare vatten stiger uppåt."


                    Nu ska vi inte göra det krångligt utan det är så himla enkelt att vattnet sugs in och upp och förbi doppvärmaren och sen ner genom filtermattan, samma väg som allt annat vatten som filtreras.
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • LoGeek
                      • September 2008
                      • 1651

                      #55
                      Ursprungligen postat av åheim
                      Citat "Den röda pilen tycks ju försvinna ut i ytvattenavrinningen...? men i verkligheten tror jag den går nedåt till pumpens sugsida, någonstans nere i pumpschaktet.
                      Förefaller som om detta är någon självcirkulation, som utnyttjar naturlagen om att varmare vatten stiger uppåt."


                      Nu ska vi inte göra det krångligt utan det är så himla enkelt att vattnet sugs in och upp och förbi doppvärmaren och sen ner genom filtermattan, samma väg som allt annat vatten som filtreras.

                      Kommentar

                      • Hellsingland
                        • February 2018
                        • 26

                        #56
                        Ursprungligen postat av Björn J.
                        vad bra, on onödigt att vi båda frågar samma sak.
                        Fick ett otroligt vag svar ang min fråga om varför dom har satt filterordningen som dom gjort, men här är det. Dokumentet dom skickade med var inte mer än en bild på bioflow filtret och hur vattnet går igenom det.

                        "We thank you very much for your mail and your interested about our filter system. Of course I will give you some information how it works. The Bioflow filter system's unique bipolar current principle makes it possible to achieve different flow velocities, which helps to create the extraordinarily high filtering performance of the Bioflow system. For mechanical and chemical filtering in the upper part of the filter, a relatively fast flow velocity is particularly useful. A slower flow velocity, on the other hand, is useful in the lower part of the filter, to ensure optimum development of anaerobic bacteria, which are vital for biological filtering.

                        As attachment I will send you a docomentation how it works.

                        If you need further information do not hesitate and contact me again. "

                        Jag har skickat ett svar tillbaka och återigen förklarat vad jag vill ha svar på.

                        Kommentar

                        • LoGeek
                          • September 2008
                          • 1651

                          #57
                          Vad de försöker säga är att den nedre halvan av filtetmaterialet har ett lägre vattenflöde eftersom en delström tas ut.

                          Efter den övre halvan finns inga partiklar kvar eftersom vattnet redan passeat en del filtermaterial. Jag tycker därför att man ska köra med de finare mattorna längs ned. Då får man riktigt låg hastighet på redan förfiltrerat vatten = bra!

                          Men detta är teori som i praktiken påverkar på marginalen samt beror på en del andra faktorer som varierar från fall till fall... Dvs det spelar ingen jättestor roll.

                          Kommentar

                          • Björn J.
                            • November 2017
                            • 1049

                            #58
                            Ursprungligen postat av LoGeek
                            Vad de försöker säga är att den nedre halvan av filtetmaterialet har ett lägre vattenflöde eftersom en delström tas ut.

                            Efter den övre halvan finns inga partiklar kvar eftersom vattnet redan passerat en del filtermaterial. Jag tycker därför att man ska köra med de finare mattorna längs ned. Då får man riktigt låg hastighet på redan förfiltrerat vatten = bra!

                            Men detta är teori som i praktiken påverkar på marginalen samt beror på en del andra faktorer som varierar från fall till fall... Dvs det spelar ingen jättestor roll.


                            Off Topic-varning, mina funderingar i kursiv stil, det jag vill ha sagt i fet stil.

                            Jag har ägnat en del kvällar denna vinter med att meka med min drömbil, eller snarare "mardrömsbil" en "Padda" alltså en Citroën DS 21 èlectronique från 1973, hydraulik och 70-tals elektronik i en skön blandning med mystisk fransk ingenjörskonst. Kan man göra på något annat sätt än andra europeiska bilkonstruktörer då gjorde, så gjorde man det, annorlunda så det förslår.
                            Man säger i dessa bilmekarkretsar att "Citroëns tekniker hade suveräna lösningar på problem som knappast existerar". Nu var detta ett jobb för en kompis, jag mekar hellre VW, luftkylda volkwagnar, när jag inte håller på med akvarium eller något annat.

                            Detta har nu ingenting alls med akvaristiken att göra, men detta bakvända tekniska tänkande kanske har programmerat om min hjärna litet.
                            Jag har ju inte heller tagit ur något juwelfilter och undersökt hur inlopps och utloppskanaler ser ut, eller ens var de tar vägen. Men det är väl antagligen bra mycket mer enklare än Citroëns rördragning till den gashydrauliska nivåregleringen, och den mekanik som ändrar halvljusrefletorerna när man kör över farthinder, eller den vajermekanik med brytrissor som vrider helljuset efter rattens rörelser, kurvljus alltså... bra smart, men onödigt komplicerat.


                            Nåväl, nog om det. Enkla lösningar är bäst.

                            Himla trevligt att få en diskussion om detta i alla fall, juwels filter då alltså...
                            Jag har inga åtaganden i kväll, så hinken kommer fram, filtermaterialet tas ut, och läggs i princip i omvänd ordning, mot vad firma Juwel rekommenderar, så får vi se om mitt nu åter grumliga vatten klarnar igen, utan extra städfilter.

                            Angående doppvärmarens placering och flödet kring denna så upptäckte jag i det lilla lido-akvariet att det finns en cirkulation i det schaktet fast åt andra hållet, uppifrån och ned (!). Det finns en urfasning i mellanväggen som släpper ned vatten bredvid pumphuvudet nedåt parallellt med doppvärmaren, om vattennivån i akvariet är precis vid "högvattenmärket" om man sänker vattennivån litet blir denna cirkulation åt andra hållet...(?) Jag tänker inte bocka fler kopparrör till den där citroënen, men det var ändock lättare att förstå hur det hängde ihop. Kanske även Juwel hade franska tekniker?

                            Efter allt detta, och efter vad jag tidigare rent positivt skrivit om juwels filter, så kanske någon vän av ordning och någorlunda organiserat kaos, tycker att jag med detta lämnar dubbla budskap, men inte alls.
                            Jag tycker dessa filter är bra, men de kunde göras bättre, men nu när man kanske (?) förstår hur de funkar tycker att dom redan är väldigt bra.


                            Jo akvarier och gamla bilar... onödigt vetande, eller snarare nördigt vetande.
                            "Fiskbilen" eller "Akvariet" vet ni vilken bil det var?
                            -Jo Volvo P1800 ES, herrgårdsvagnsvarianten av den klassiska sportbilen P1800. Bakluckan på denna var helt i glas, det var ovanligt på den tiden, likheten med ett akvarium ansågs vara slående, men jag har ju aldrig sett akvarium med bakrutatorkare och ingjutna trådar till bakruteavfrostning, men jag har ännu inte sett allt.
                            Sedan kan man väl tycka att Volvo Amazon, har en viss akvaristisk anknytning, men det var tydligen bara på den nordiska marknaden den fick heta "Amazon" det ansågs inte gångbart försäljningsmässigt sett att låta den få det namnet på exportmarknaden.
                            Amazon Zoo i Mölndal hade en kort tid en Amazon herrgårdsvagn som firmabil, det var ytterst passande, dessvärre tog järnoxiden även den bilen.

                            Annars var Citroën CX Break en bra bil att frakta akvarium i, 2100 mm långt, 1360 mm brett och 956 mm högt lastutrymme ett 540 liters akvarium får väl plats där?
                            Jäklar, nu var jag där igen...


                            Ägaren till paddan bjuder mig till Paris i vår, som betalning för två veckors kvällsjobb med hans gamla bil.
                            Undrar om dom har några trevliga zoobutiker där?

                            Kommentar

                            • Björn J.
                              • November 2017
                              • 1049

                              #59
                              Sagt och gjort.
                              Den blåa och grövre BioPlus överst.
                              Den gröna med finare porer, Nitrax i mitten (nitraxtabletterna är förbrukade).
                              Den vita finmaskiga BioPad i botten.
                              Nu har jag dubbla BioPlus och Nitrax, dessuom en egnetillverkad Hornbach matta som jag skar till en bit av som ligger allra överst och då dessutom rädda ynglen från att sugas in i ytvattenavrinningen.

                              Den undre avdelningen brydde jag mig inte om, det var inste så mycket skit i den delen heller, men klart sköljvattnet var smutsigt.

                              Men det var ju helt galet, nu när jag tog ut filterkuberna, dom var nästan helt rena. Men mina multipla Biopad var helt fullsketna. Dom släppte nästan inte igenom sköljvattnet en gång.
                              Ja man kan ju undra hur konstruktören tänkt egentligen.
                              Men å andra sidan skall det bli spännande att se hur den omvända ordningen fungerar.

                              Kommentar

                              • LoGeek
                                • September 2008
                                • 1651

                                #60
                                Är inte biopad den vita som ska vara som förfilter? Den blr väl i så fall vara överst och bytas ofta?

                                Blir jobbigt att nyta den ofta om den är längre ned.

                                Jag kör utan den. Kör i och för sig samma grovlek rätt igenom...

                                Kommentar

                                Arbetssätt...