Juwels bioflow filter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Christer5
    • July 2015
    • 915

    #31
    Ursprungligen postat av Hellsingland

    Ja som sagt så har jag malawiciklider, mestadels mbunas. Pumphuvudet som sitter i original i min Vision burk är på 1000l/h. Vilket Eheim är det du har Christer5?
    Jag har ett Eheim Pro 3 600, har du även en streamer Malawi vill väl ha strömt antar jag har ingen erfarenhet av dessa fiskar.

    Kommentar

    • Björn J.
      • November 2017
      • 1049

      #32
      Ursprungligen postat av Hellsingland
      Erfarenheterna är spridda märker jag =) vilket är bra då man får mycket info på så vis. Lutar verkligen åt att kasta ut Juwels inbyggda BioFlow filter. Tycker inte alls det funkar bra. Inte mitt iallafall. Mycket partiklar i vattnet och då gör jag täta vattenbyten, 2 gånger i veckan. Filtermedian görs ren ofta den med, och byts ut när det behövs. Men som sagt så är jag inte nöjd. Har ett par Sunsun ytterfilter filter till mina andra akvarium så kommer nog köpa ett till sånt till mitt Vision 260. Vet att det finns förfilter till dom med så kanske ska investera i ett sånt oxå.

      När ni pratar om "städfilter", vad är det ni använder då? Ni får ursäkta alla nybörjarfrågorna men har inte varit aktiv i hobbyn så länge så har inte hunnit med att lära mig allt =)
      Jag har två reflektioner till dig.
      Vad är det för små partiklar du har som far omkring i akvariet? Finns det kanske någon möjlighet att elimiera dessa på något vis?
      Men dom är väl då mindre än maskorna i filtermaterialet och kan passera filtret utan att fastna där. Att skaffa kraftig filter för att få bort partiklarna är ju att lösa problemet symtomatiskt, bättre att åtgärda det från grunden.
      Det var den ena reflektionen.

      Den andra reflektionen och svar på din fråga.
      Som "städfilter" du kan ju ta i princip vilket innerfilter som helst och sätta in för en längre eller kortare tid.
      Nu för några veckor sedan köpte jag ett rätt billigt innerfilter, det heter "Aqua-Flow 400" gissningsvis på 400 liter/timman.
      Det tog till en början inte upp mina fritt svävande partiklar, tills dess att jag kompletterade den medföljande filterpatronen genom att linda den med Juwels vita tunna filtermatta, biopad, då försvann mina partiklar som var väldigt små, nämligen lera som löst sig i vattnet.
      Aqua-Flow har dessutom en vridbar och vinklingsbar utströmmare, denna rikade jag mot juwelfiltrets ytvattenavrinning, och då spolas lösa växtdelar (och kanske även yngel) bort därifrån.

      Men frågar du mig, så tycker jag inte att du skall ta bort original juwelfilter, men klart skall du exempelvis en massa afrikanska ciklider, så kanske du skall ha ett större ytterfilter. Men till ett sällskapsakvarium, eller växtakvarium så funkar det bra, om än med litet observartion av ytvattenavrinningen då.

      Litet erfarenheter av fiskar som vill ha stömmt respektive lugnt vatten.
      Skalarer och diskusar vill inte ha för kraftig ström, men kan kräva ordentlig gemonströmning ändå.
      Jag vågar sticka ut hakan och säga att alla gurami vill ha lugnt vatten, dom kan ju dessutom ta upp syre ur luften ovanför vattenytan.
      Många rasboror, speciellt kilfläcksrasboran älskar att simma mot strömmen framför utsrömmarröret.
      Många extremt spolformade fiskar, exempelvis den siamensiska algätaren lever i kraftigt strömmande bäckar, gillar alltså när vattnet rör på sig.
      I allmänhet gillar de smala och spolformade tetrorna strömmande vatten, och tetrorna med mer rund kropp gillar bättre lugnare vatten, men detta är väldigt generellt.

      Kommentar

      • Hellsingland
        • February 2018
        • 26

        #33
        Ursprungligen postat av Björn J.

        Jag har två reflektioner till dig.
        Vad är det för små partiklar du har som far omkring i akvariet? Finns det kanske någon möjlighet att elimiera dessa på något vis?
        Men dom är väl då mindre än maskorna i filtermaterialet och kan passera filtret utan att fastna där. Att skaffa kraftig filter för att få bort partiklarna är ju att lösa problemet symtomatiskt, bättre att åtgärda det från grunden.
        Det var den ena reflektionen.

        Den andra reflektionen och svar på din fråga.
        Som "städfilter" du kan ju ta i princip vilket innerfilter som helst och sätta in för en längre eller kortare tid.
        Nu för några veckor sedan köpte jag ett rätt billigt innerfilter, det heter "Aqua-Flow 400" gissningsvis på 400 liter/timman.
        Det tog till en början inte upp mina fritt svävande partiklar, tills dess att jag kompletterade den medföljande filterpatronen genom att linda den med Juwels vita tunna filtermatta, biopad, då försvann mina partiklar som var väldigt små, nämligen lera som löst sig i vattnet.
        Aqua-Flow har dessutom en vridbar och vinklingsbar utströmmare, denna rikade jag mot juwelfiltrets ytvattenavrinning, och då spolas lösa växtdelar (och kanske även yngel) bort därifrån.

        Men frågar du mig, så tycker jag inte att du skall ta bort original juwelfilter, men klart skall du exempelvis en massa afrikanska ciklider, så kanske du skall ha ett större ytterfilter. Men till ett sällskapsakvarium, eller växtakvarium så funkar det bra, om än med litet observartion av ytvattenavrinningen då.

        Litet erfarenheter av fiskar som vill ha stömmt respektive lugnt vatten.
        Skalarer och diskusar vill inte ha för kraftig ström, men kan kräva ordentlig gemonströmning ändå.
        Jag vågar sticka ut hakan och säga att alla gurami vill ha lugnt vatten, dom kan ju dessutom ta upp syre ur luften ovanför vattenytan.
        Många rasboror, speciellt kilfläcksrasboran älskar att simma mot strömmen framför utsrömmarröret.
        Många extremt spolformade fiskar, exempelvis den siamensiska algätaren lever i kraftigt strömmande bäckar, gillar alltså när vattnet rör på sig.
        I allmänhet gillar de smala och spolformade tetrorna strömmande vatten, och tetrorna med mer rund kropp gillar bättre lugnare vatten, men detta är väldigt generellt.
        Är som sagt bara afrikanska malawi ciklider som jag har i burken och har inga planer på att ha andra fiskar. Dom är ju simmande bajsmaskiner så min generella tanke är att det är avföring som inte filtret tar upp. Ser mer ut som att allt bara cirkulerar i burken utan att ta vägen förbi filtret. Verkar inte spela nån roll hur jag ställer munstycket från filtret heller.
        Får testa att stoppa i nått till innerfilter då och se hur det blir. Kan ju börja i den ändan innan man tar bort hela filterburken.
        Har inga växter i utan bara sand som substrat och lavastenar.

        Tack för din input Björn, alla svar är till hjälp =)

        Kommentar

        • Björn J.
          • November 2017
          • 1049

          #34
          När det gäller "bajsmaskiner" kommer nog juwels filter till korta. Komplettera med ett stort överdimensionerat ytterfilter!

          Kommentar

          • Hellsingland
            • February 2018
            • 26

            #35
            Ursprungligen postat av Björn J.
            När det gäller "bajsmaskiner" kommer nog juwels filter till korta. Komplettera med ett stort överdimensionerat ytterfilter!
            Lite så jag känner oxå, haha

            Kommentar

            • Björn J.
              • November 2017
              • 1049

              #36
              Ursprungligen postat av Hellsingland

              Lite så jag känner oxå, haha
              Det där partiklarna som far omkring kan ju vara alger också kanske orsakade av övermatning.
              Mata litet mindre ett tag och se om dessa inte försvinner.
              Jag tror däremot inte de partiklarna försvinner med ett stort ytterfilter i sig, du måste finna ett mer finmaskigare filtermaterial.
              Alternattivt hälla ett klarvattenprepatat i akvariet, men dessa preparat gör vattnet mjölkfärgat i upp till ett dygn. Dom funkar så att de klumpar ihop partiklerna till större enheter som då fastnar i filtret.

              Kommentar

              • Christer5
                • July 2015
                • 915

                #37
                Ursprungligen postat av Björn J.

                Det där partiklarna som far omkring kan ju vara alger också kanske orsakade av övermatning.
                Mata litet mindre ett tag och se om dessa inte försvinner.
                Jag tror däremot inte de partiklarna försvinner med ett stort ytterfilter i sig, du måste finna ett mer finmaskigare filtermaterial.
                Alternattivt hälla ett klarvattenprepatat i akvariet, men dessa preparat gör vattnet mjölkfärgat i upp till ett dygn. Dom funkar så att de klumpar ihop partiklerna till större enheter som då fastnar i filtret.
                Ett förfilter tar upp partiklarna.

                Kommentar

                • Björn J.
                  • November 2017
                  • 1049

                  #38
                  Ursprungligen postat av Christer5

                  Ett förfilter tar upp partiklarna.
                  Jo, men det är väl kanske ett av innerfitrernas nackdelar, svårt att ansluta förfilter.
                  Men Hellsingland satsar kanske på ett ytterfilter. men kanske ännu bättre att gå till roten av problemet och försöka lista ut vad det är som orsakar dessa partiklar och försöka att eliminera det.

                  Kommentar

                  • Christer5
                    • July 2015
                    • 915

                    #39
                    I mitt Juwel Lido 120 har jag ett Eheim Aquaball 180 utökad med extra filterkorg,vattnet är väldigt klart och inga partiklar som far runt.Det är ganska täta filterpatroner till det filtret samma som i Eheims förfilter.

                    Kommentar

                    • Hellsingland
                      • February 2018
                      • 26

                      #40
                      Ok tack. Får kika på det där med matningen, förmodligen ligger en del av problemet där.
                      Ni som har Juwels Bioflow filter, i vilken ordning har ni filtermedian i filtret?

                      Kommentar

                      • LoGeek
                        • September 2008
                        • 1651

                        #41
                        Ursprungligen postat av Hellsingland
                        Ok tack. Får kika på det där med matningen, förmodligen ligger en del av problemet där.
                        Ni som har Juwels Bioflow filter, i vilken ordning har ni filtermedian i filtret?
                        Jag kör med kuber av klippt filtermaterial.

                        Kommentar

                        • Hellsingland
                          • February 2018
                          • 26

                          #42
                          Ursprungligen postat av LoGeek

                          Jag kör med kuber av klippt filtermaterial.
                          Jo det gör jag med, men undrar i vilken ordning ni har dom olika grovlekarna på filter

                          Kommentar

                          • LoGeek
                            • September 2008
                            • 1651

                            #43
                            Ursprungligen postat av Hellsingland

                            Jo det gör jag med, men undrar i vilken ordning ni har dom olika grovlekarna på filter
                            Jag kör samma grovlek rätt igenom. Vill du köra med olika grovlek så ska de finaste vara längst ner.

                            Kommentar

                            • Björn J.
                              • November 2017
                              • 1049

                              #44
                              Ursprungligen postat av Hellsingland

                              Jo det gör jag med, men undrar i vilken ordning ni har dom olika grovlekarna på filter
                              Jag har kuberna i den ordningen som Juwel skriver i sina beskrivningar, minns nu inte, men kolla på Juwels hemsida.
                              Men jag lägger i flera sådana där vita filtermattor högst upp, alltså BioPad, funderar på om jag skulle lägga sådana mellan de gröna och blåa kuberna också.
                              Den svarta med aktivt kol har jag aldrig använt, den lägger man i för att filtrera bort mediciner och liknande.

                              Kommentar

                              • Hellsingland
                                • February 2018
                                • 26

                                #45
                                Ursprungligen postat av Björn J.

                                Jag har kuberna i den ordningen som Juwel skriver i sina beskrivningar, minns nu inte, men kolla på Juwels hemsida.
                                Men jag lägger i flera sådana där vita filtermattor högst upp, alltså BioPad, funderar på om jag skulle lägga sådana mellan de gröna och blåa kuberna också.
                                Den svarta med aktivt kol har jag aldrig använt, den lägger man i för att filtrera bort mediciner och liknande.
                                Ja jag kollade hur Juwel lägger dom men om man ska göra som dom säger, så ligger ju det finaste filtermediet först och det kan ju inte vara rätt? Känns väldigt bakåfram att lägga dom så, får precis som LoGeek säger, så har jag förstått att man ska ha den grövsta mattan först och sen finare och finare. Får testa att kasta runt mattorna igen och se om det blir nån skillnad.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...