Juwels bioflow filter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Björn J.
    • November 2017
    • 1049

    #16
    Ursprungligen postat av åheim
    Jag syftade på insuget på ett ytterfilter men när det kommer till juwelfiltren så är de kända fiskfällor eftersom dem har ganska glesa lodräta springor så man får tänka på det när man har yngel..
    Samma kritik från min sida! Även om jag inte hade föreställt mig "fiskfällan". Jag kallar dessa lodräta springor för "ytvattenavrinning" vet inte om det är rätt ord.

    Kommentar

    • Björn J.
      • November 2017
      • 1049

      #17
      Ursprungligen postat av LoGeek
      Jag måste säga att Juwels innerfilter får oförtjänt mycket kritik. Jag har haft flera igång i många år och tycker att de är det överlägset bästa innerfiltret. Stor filtervolym, tysta, lagom flöde, lätta att rengöra...

      Däremot brukar jag komplettera dem med ytterfilter då jag gillar att maximera filtervolymen. Har inte haft problem med att yngel försvinner annat än för räkor.
      Himla synd att man inte kan göra fler citat i samma inlägg indetta forum....

      "Oförtjänt" vet jag inte, iallafall inte i denna diskussion. Som sagts, jag har ju haft mitt Lido 125 i åtta år, pumpen gick sönder strax efter garantitiden, rätt sort var slutsåld, köpte en med något större kapacitet, märkte väl ingen skillnad i cirkulationen, men det har funkat klockrent, just nu är det en månad mellan stora filterrengörningar, bioflowen högst upp tvättas oftare, och byts ut nån gång var tredje månad. Detta är ett växtakvarium med en hel del småfisk i.
      Det är ganska mycket javamossa som växer på filterkammaren och inredningen alldeles vid vattenytan, det händer att denna blockerar ytvattenavrinningen.

      I mitt Trigon har jag kompletterat med fler filterkuber, det var ju gott om plats, de översta har varit fulla med sediment några gånger sedan i höstas, men inte i den undre delen. Och det var väl här jag inte tyckte det fungerade till 100% med ytvattenavrinningen, samt att det smiter förbi ofiltrerat vatten ned i schaktet där doppvärmaren sitter....

      Men då för att förtydliga, så har jag gemom alla år haft massvis med olika ytterfilter, Eheim har funkat båst, Sicce har fungerat sämst, de senaste fem-tio åren har jag gått över till innerfilter succesivt i alla akvarier som jag haft igång, idag har jag bara två aktiva akvarier, men snart tre... Ja iallafall har jag provat flera olika innerfilter, från Mercedes, åh förlåt "Eheim" naturligtvis, till italienska Fiat eller ännu värre Ansoldo Breda, funkar inte alls, sicce igen alltså... Flual har väl kanske varit det näst bästa, efter Juwels fastklistrade innerfilter, som då inte är 100 men bäst! Det var så jag menade, ursäkta om jag uttryckte mig oklart.
      Och jämför ett fastklistrat filter med ett som sitter fast med halvdåliga sugkoppar...?! Bara en sådan sak!

      Sedan är ju min erfarenhet även den att oavsett vad man har för inner- eller ytterfilter vid behov behöver stoppa ned ett tillfälligt "städfilter" emellanåt.
      Senast redigerad av Björn J.; 10 March 2018, 07:37.

      Kommentar

      • LoGeek
        • September 2008
        • 1651

        #18
        Vi har helt enkelt olika erfarenheter. Jag har också ett Lido som varit igång i 6 år. Har fungerat klockrent och flödet är kanon.

        Jag rengör mina Juwelfilter en gång per år, och har aldrig någonsin behövt ett "städfilter". Samtliga filter kör jag egenklippta filtermatt-kuber i, både inner och ytterfilter.

        Kommentar

        • Sleaper

          • September 2008
          • 2888

          #19
          Jo, olika erfarenheter verkar det som. Men som innerfilter vinner det på stor filtervolym och att det är lätt att sköta. Yngelfälla eller "fiskfälla" blir det även i insuget till ytterfilter, så ifall man har sådana problem får man ju lösa det oavsett. Skall jag klaga på något så kan det just vara ytavrinningen som gör att t.ex. torrfoder lätt hamnar där vid matning. Det går visserligen att dra ur kontakten några minuter.. Väldigt problemfritt annars som sagt.

          Kommentar

          • Christer5
            • July 2015
            • 915

            #20
            Tror inte det finns mycket som slår en kombo av Eheims ytterfilter samt Eheims förfilter,förfiltret som sitter på utsugsröret gör jag rent varje vecka och ytterfiltret en gång om året som då inte är speciellt mycket smuts i.

            Klicka på bilden för större version

Namn: 22072167_max eheim.jpg
Visningar: 532
Storlek: 41,0 KB
ID: 2381518

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13127

              #21
              Jag personligen upplever det krångligt att böka loss filterdelar varje vecka och därför älskar jag mina luftdrivna spongefilter. Lyfter bara upp den i luftslangen ner i en hink och detta gör jag ungefär var 4.e månad och tar 2 min
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • Christer5
                • July 2015
                • 915

                #22
                Ursprungligen postat av åheim
                Jag personligen upplever det krångligt att böka loss filterdelar varje vecka och därför älskar jag mina luftdrivna spongefilter. Lyfter bara upp den i luftslangen ner i en hink och detta gör jag ungefär var 4.e månad och tar 2 min
                Det är sååå lätt att ta ur förfiltret och göra rent,tar inte många minuter och man ser verkligen hur mycket smuts det tar,men har full förståelse för din synpunkt

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13127

                  #23
                  ☺grejen med mina akvarier är att det är grejer ivägen så det är ett helsike att komma åt insuget
                  Senast redigerad av åheim; 10 March 2018, 11:50.
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • Björn J.
                    • November 2017
                    • 1049

                    #24
                    Ursprungligen postat av LoGeek
                    Vi har helt enkelt olika erfarenheter. Jag har också ett Lido som varit igång i 6 år. Har fungerat klockrent och flödet är kanon.

                    Jag rengör mina Juwelfilter en gång per år, och har aldrig någonsin behövt ett "städfilter". Samtliga filter kör jag egenklippta filtermatt-kuber i, både inner och ytterfilter.
                    Och jag som trodde att JAG gjorde rent mina filter alltför sällan.....

                    Kommentar

                    • Björn J.
                      • November 2017
                      • 1049

                      #25
                      Ursprungligen postat av åheim
                      ☺grejen med mina akvarier är att det är grejer ivägen så det är ett helsike att komma åt insuget
                      Samma här, tro det eller ej, men jag har placerat mitt hörnakvarium längst in i ett hörne, och man når allting ovanifrån, iofs inte så stora problem, men det tar en stund.

                      Kommentar

                      • Hellsingland
                        • February 2018
                        • 26

                        #26
                        Erfarenheterna är spridda märker jag =) vilket är bra då man får mycket info på så vis. Lutar verkligen åt att kasta ut Juwels inbyggda BioFlow filter. Tycker inte alls det funkar bra. Inte mitt iallafall. Mycket partiklar i vattnet och då gör jag täta vattenbyten, 2 gånger i veckan. Filtermedian görs ren ofta den med, och byts ut när det behövs. Men som sagt så är jag inte nöjd. Har ett par Sunsun ytterfilter filter till mina andra akvarium så kommer nog köpa ett till sånt till mitt Vision 260. Vet att det finns förfilter till dom med så kanske ska investera i ett sånt oxå.

                        När ni pratar om "städfilter", vad är det ni använder då? Ni får ursäkta alla nybörjarfrågorna men har inte varit aktiv i hobbyn så länge så har inte hunnit med att lära mig allt =)

                        Kommentar

                        • Hellsingland
                          • February 2018
                          • 26

                          #27
                          När vi ändå pratar filtration.... Jag läste nånstans att man för ha tanken volym x 10 i flöde. Alltså om man, som jag, har ett akvarium på 260l så bör man ha ett flöde 2600l/h från pump/filter. Vad är era erfarenheter?

                          Kommentar

                          • åheim
                            • April 2006
                            • 13127

                            #28
                            Ursprungligen postat av Hellsingland
                            När vi ändå pratar filtration.... Jag läste nånstans att man för ha tanken volym x 10 i flöde. Alltså om man, som jag, har ett akvarium på 260l så bör man ha ett flöde 2600l/h från pump/filter. Vad är era erfarenheter?
                            Finns inga belägg för att man generellt ska hålla 10x volymen/tim! Många av våra akvariefiskar lever i ganska stillastående vatten och många uppskattar inte massa turbulens i akvariet utan blir stressade av detta. Sen har vi ju andra arter som tex lever i forsande områden eller mycket turbulenta områden och där är det ju bra att man tar hänsyn till det och försöker återskapa dessa flöden.

                            Men i mina akvarier tex så har jag fisk från lugna områden och har drygt 1xvolymen/tim och det andra akvariet ca 2,5x volymen. Har provat höga flöden men varken dem eller jag uppskattade rundgången i karet....

                            Nu kör jag luftdrivna filter och får en god syresättning trots lågt flöde men har man vanligt innerfilter eller ytterfilter så är nog 3-5x volymen mer passande för att syresätta mer effektivt.(till ej strömlevande fisk)
                            Viva Leo Buscaglia

                            Kommentar

                            • Christer5
                              • July 2015
                              • 915

                              #29
                              I mitt 350 liters kar har jag ett Eheim ytterfilter 1250 l/h och då det är det ganska lugnt men filtrerar bra,beror mycket på vad man har för fisklar.

                              Kommentar

                              • Hellsingland
                                • February 2018
                                • 26

                                #30
                                Ursprungligen postat av Christer5
                                I mitt 350 liters kar har jag ett Eheim ytterfilter 1250 l/h och då det är det ganska lugnt men filtrerar bra,beror mycket på vad man har för fisklar.
                                Ja som sagt så har jag malawiciklider, mestadels mbunas. Pumphuvudet som sitter i original i min Vision burk är på 1000l/h. Vilket Eheim är det du har Christer5?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...