Från T5 till led?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • karlzen
    • January 2015
    • 43

    Från T5 till led?

    Hej!
    Har idag nya T5 rör med reflektorer i mitt 180l-kar. Har precis i stallerat trycksatt co2. Funderar lite på att köpa ledbelysning då jag vill få ordentlig fart på växterna. Har ni några tips på bra prisvärda grejor som gör skillnad från det jag har idag?
    mvh Henrik
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2876

    #2
    Vad är det för akvarium, Juwel eller liknande?

    Kommentar

    • karlzen
      • January 2015
      • 43

      #3
      Det är juwel rio 180. 2x45w tror jag

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Jag har ett Juwel Rio 240, som jag har köpt LED-rör (SERA Precision) till. Det finns fästen, som man sätter i de gamla rörens hållare, och så klämmer man fast LED-rören i dem. Det finns uttag för tre rör. Köpte också till en timer, som man kan dimma på olika sätt, så att det blir skymning och gryning, och man kan även ställa in "molniga" perioder under dagen. Även om växterna inte växer så det knakar (beror förmodligen inte bara på ljuset), så börjar de ta sig.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Sleaper

          • September 2008
          • 2876

          #5
          Ursprungligen postat av karlzen
          Det är juwel rio 180. 2x45w tror jag
          Jag ersatte T5-rören i mitt Lido 200 med två av dessa: https://www.aquaristikshop.com/aquar...hwater/628500/
          Kostar en del, men så är det ju med LED som har tillräcklig ljusstyrka. Drygt 1000 Lumen mer i EASY LED än i Juwels T5, så en controller är bra för att ev. kunna reglera ljusstyrkan till en lagom eller anpassad nivå. Samtidigt är dom anpassade för att passa i lysrörsfästena på Juwelrampen, så det är ett enkelt montage.

          Easy LED 895 mm: Length: 895 mm, replacement for 45 W T5 or 30 W T8
          power consumption: approx. 44 W, Lumen: 3824, 24V-2A

          Att jämföra med :
          HiLite Day 895 mm/45 W
          895 mm
          45 Watt
          16 mm
          8000
          2800

          Kommentar

          • Björn J.
            • November 2017
            • 1049

            #6
            Ni som vet bättre får gärna säga emot mig, men jag vill nog säga som så till trådskaparen, att behåll lysrören några år till, mina begränsade erfarenheter av LED-rören i mitt juwelakvarium är den att dom jag har inte är tillräcklgt bra för växter. Nu har visserligen växterna kommit igång, men jag tror nog snarare det är i kombination med 10-timmar ljus och gödning från Easy-Life. Gödning och "flytande kol".
            Skaffa dig juwels lysrör avsedda för växter.

            Kommentar

            • Sleaper

              • September 2008
              • 2876

              #7
              Ursprungligen postat av Björn J.
              Ni som vet bättre får gärna säga emot mig, men jag vill nog säga som så till trådskaparen, att behåll lysrören några år till, mina begränsade erfarenheter av LED-rören i mitt juwelakvarium är den att dom jag har inte är tillräcklgt bra för växter. Nu har visserligen växterna kommit igång, men jag tror nog snarare det är i kombination med 10-timmar ljus och gödning från Easy-Life. Gödning och "flytande kol".
              Skaffa dig juwels lysrör avsedda för växter.
              Nej, har aldrig sett några LED-rör som verkar vara något att ha, alldeles för dåligt ljusutbyte. Men vill man komma ifrån lysrör så finns det bra LED-alternativ som ger bättre och mer ljus än lysrör.
              Edit: Easy LED är alltså inga LED-rör.
              Senast redigerad av Sleaper; 08 March 2018, 19:06.

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Tycker inte heller att växterna tar sig så mycket som jag hade förväntat mig när jag bytte till LED, men nu, efter ett antal månader, börjar jag faktiskt se en viss förbättring. Javan börjar ta sig, och bladen ser friskare ut än på länge, en Anubias (placerad på en rot precis under ytan) jag köpte nyligen skickar upp nya blad, och svärdsplantan, som ett scalarepar har utsett som lekplats, har vuxit markant. Växternas tillväxt på sistone kan ha att göra med att jag, ett tag efter bytet till LED, skaffade ett tredje, rött "växtrör" som jag placerade längst bak. De andra två rören är ett vitt, och ett blått/vitt.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • Björn J.
                  • November 2017
                  • 1049

                  #9
                  Ett ovetnskaligt antagande då är att LED-beysningen idag kanske har rätt färgtemperatur och spektra, men ger för litet ljusutbyte..?

                  Det är intressant med Shepards betraktelse av javaormbunken, för det är väl den han menar med "javan".
                  Jag har under alla år betraktad den nästan som ett ogräs, har under olika lysrör växt så pass mycket att jag ständigt gav bort plantor eller slängde dem i komposten. I mitt Lido med lysrör växer javaormbunken nu bra, inte så att den tar överhanden, men jag får gallra litet då och då. I mitt Trigon med LED växer den inte alls, den förtvinar inte heller, men det händer ingenting.
                  Om nu Shepard menade javamossa istället, ja då är det nästan likadant. Jag har en massa javamossa i mitt lido alldeles under och över vattenytan mot bakrutan/väggen och på pumpen, jag skördade en massa i höstas som placerades i mitt då nystartade Trigon, och där har den kanske vuxit litet grann, men inte speciellt mycket, och även där finns den i vattenytan nära pumpens utströmning, dessutom draperar den en rot och en sten, men njae, den finns är grön och fin, men den växer inte. Däremot är det dax att gallra javamossa under lysrören i mitt lidoakvarium igen.

                  Så mitt antagande är att "javan" av de två arter jag känner till, inte gillar lysdiodsbelysning.

                  Däremot börjar jag nu bli nöjd med de andra växterna jag har i mitt Trigon under LED-belysning. Inga konstiga eller ovanliga växter alls, utan gamla beprövade och oftast lätta växter. Svördsplantor som skjuter iväg med adventivskott, vallisneria som iofs håller igen litet just nu, men jag har ändå kunnat gallra. Asiatiska näckrosor som växer både på bredden och höjden. Någa olika cryptocoryner är långsamma, men det brukar dom ju vara dom har långa startsträcka. En Ludvigia som börjar komma nu och likaså Alternanthean.
                  Men inte alls på samma vis som under alla år jag hade växtakvarium med lysrör i, massvis med lysrör. Men klart elräkningen talar sitt tydliga språk, särskit som även de båda badrummens elekriska värmegolv fått nya termostater. Nu snart kan dom stänga ned en reaktor till i Ringhals.

                  Jag tror att att LED- belysningarna förmakvariebruk behöve ytterligare tid till utveckling, men då det nu utvecklas LED-belysnaingar för alla tänkbara ändamål i hemmen och inom fordonstindustrin gynnas kanske vi av denna och kan få väldigt bra växtbelysning på sikt.

                  Kommentar

                  • Sleaper

                    • September 2008
                    • 2876

                    #10
                    Jag skulle säga att LED har passerat lysrörsbelysning för rätt länge sedan som bra ljus för akvariebruk, och man kan nog betrakta lysrör som gårdagens teknik vad gäller all belysning. Lysrör ger för lite ljus i förhållande till effekt och klarar inte lika bra att penetrera vattnet för att få tilräckligt med ljus även vid botten av akvariet. Men som vanligt så kostar bra grejor en del, och ofta hittar man inte ens bra LED-armaturer i "vanliga" zooaffärer än. Än mindre finns dom att titta på irl. man får alltså kika på nätet.
                    Senast redigerad av Sleaper; 09 March 2018, 14:31.

                    Kommentar

                    • karlzen
                      • January 2015
                      • 43

                      #11
                      Tack för alla bra och intressanta svar! Såg att Godhems sålde en ramp som heter New Aqua air plant. Kanske kan vara nåt att kika närmare på..

                      Kommentar

                      • Sleaper

                        • September 2008
                        • 2876

                        #12
                        Ursprungligen postat av karlzen
                        Tack för alla bra och intressanta svar! Såg att Godhems sålde en ramp som heter New Aqua air plant. Kanske kan vara nåt att kika närmare på..
                        Den verkar vara bra men inte direkt anpassad för Juwels akvarier, om man säger så. Det är en av baksidorna med Juwel, att man liksom sitter fast tack vare konstruktionen med sarg och lock. Har man däremot ett akvarium i helglas är ju alla möjligheter till belysning öppna, hängande, vilande eller heltäckande ramp..

                        Kommentar

                        • Björn J.
                          • November 2017
                          • 1049

                          #13
                          Ursprungligen postat av Sleaper

                          Den verkar vara bra men inte direkt anpassad för Juwels akvarier, om man säger så. Det är en av baksidorna med Juwel, att man liksom sitter fast tack vare konstruktionen med sarg och lock. Har man däremot ett akvarium i helglas är ju alla möjligheter till belysning öppna, hängande, vilande eller heltäckande ramp..
                          Man skulle ju kunna säga att firma Juwel har målat in sina kunder i sitt eget hörn, juwelhörnet. Agerar litet som narkotikaförsäljare, men blir beroende av JUWEL inget annat duger eller passar... Bara en sån sak som att skapa sin egen standrad då det gäller lysrör... Men ok, jag har under många år ägt och kört Citroën, även om liknelsen är dålig är det litet av samma afffäresidé.
                          Himla tur att Juwel inte har epp patent på ett eget vatten, på speciella juwelväxter, eller juwelfiskar, det finns väl visserligen en juveltetra, men den är namngiven så av annan orsak... eller var det diamant- eller opaltetra? Skit samma.

                          Kommentar

                          • Shepard

                            • March 2003
                            • 13992

                            #14
                            Ursprungligen postat av Björn J.
                            Det är intressant med Shepards betraktelse av javaormbunken, för det är väl den han menar med "javan".
                            Jag har under alla år betraktad den nästan som ett ogräs, har under olika lysrör växt så pass mycket att jag ständigt gav bort plantor eller slängde dem i komposten. I mitt Lido med lysrör växer javaormbunken nu bra, inte så att den tar överhanden, men jag får gallra litet då och då. I mitt Trigon med LED växer den inte alls, den förtvinar inte heller, men det händer ingenting.
                            Om nu Shepard menade javamossa istället, ja då är det nästan likadant. Jag har en massa javamossa i mitt lido alldeles under och över vattenytan mot bakrutan/väggen och på pumpen, jag skördade en massa i höstas som placerades i mitt då nystartade Trigon, och där har den kanske vuxit litet grann, men inte speciellt mycket, och även där finns den i vattenytan nära pumpens utströmning, dessutom draperar den en rot och en sten, men njae, den finns är grön och fin, men den växer inte. Däremot är det dax att gallra javamossa under lysrören i mitt lidoakvarium igen.

                            Så mitt antagande är att "javan" av de två arter jag känner till, inte gillar lysdiodsbelysning.
                            Jag menade Javaormbunken. Har en kompis som hade ett 540 för ett antal år se'n, och jag var rätt avundsjuk på hans javoormbunkar, som växte på rötter strax under ytan, och såg väldigt fina ut. Själv har jag länge haft problem att få dem att trivas, tills nyligen. Om jag förstått rätt så är inte javaormbunken så förtjust i starkt ljus, kanske var det som var problemet? Har två javaormbunkar, den ena hade jag först i ett 112-liters med Gloramp, och den andra i ett 100-liters med en likadan ramp (T5) där de faktiskt såg fina ut, och nu har jag flyttat dem till ett Juwel Lido 200 (också med T5, kunde ha köpt ett med LED, men handlaren avrådde från det), och där har de tagit sig ännu bättre. Jawan i mitt Juwel Rio 240 har sett lite tråkig ut ett tag, men börjar efter bytet till LED se lite gladare ut.

                            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                            Min profil
                            Mitt galleri

                            Kommentar

                            • Björn J.
                              • November 2017
                              • 1049

                              #15
                              I mitt Lido 125 finns det javaormbunke i vatteytan i bakkant, samt mitt i på bottnen, ingen står i skugga. Ja under juwels diskotekslysrör.
                              Idag upptäckte jag att det kommer skott ute på bladspetsarna på några ställen.

                              I mitt Trigon 350 satte jag javaormbunke i kanten mellan frontrutan och inredningen på på sidorutorna, i halvskugga, händer ingenting.
                              Men det finns en större javaormbunke mitt i med sina rötter fastvuxna i en Mangroverot, tja, den växer men inte så snabbt, och den breder inte ut sig som dom brukar göra.

                              Vetenskap och beprövade erfarenheter i all ära, men växterna gör som dom vill..... På en akvariekurs som jag gick och faktiskt också var en av föreläsarna på, lärde man sig att vallesnerior och svärdsplantor inte trivdes tillsammans, himla tur att jag inte berättat det för mina växter, för dom växer väldigt bra sida vid sida.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...