Köpa akvarium 100-250 liter vart?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cillan
    • February 2007
    • 562

    Köpa akvarium 100-250 liter vart?

    Tänkte köpa ett akvarium efter att ha varit utan några år.
    Bor i Helsingborg och skulle behöva tips på vart man kan hitta akvarium till vettigt pris. Är det Hornbach som är billigast eller?
  • RBrandin
    • January 2018
    • 15

    #2
    Hornbach har bra priser

    Kommentar

    • Björn J.
      • November 2017
      • 1049

      #3
      Men du får väl kolla runt litet. Jag har ju visserligen ingen koll på vad ni har för zoobutiker i den staden.
      Jag köpte i höstas ett nytt juwelakvarium, av en lokal liten zoobutik, hade kollat runt litet, konfronterade den lokale handlaren med de priserna jag hade fått och fick köpa för samma pris som "Tet Grosses Düska Büggvaruhauset", Jawol!" Kändes bättre att gynna den lilla lokala butiken än Hornbach, även om dom också är bra... på skruv, borrmaskiner och betongplattor... Så vet jag att min lokale handlare ändå gjorde litet vinst på akvariet, och han vet att jag kommer tillbaka och köper fiskar, foder, växter, tillbehör och kanske reservdelar i framtiden. Win-win.

      Men du skall alltså ha ett nytt akvarium, ok.
      Men jag har sett att det finns väldans massa begagnade akvarium till rätt låga priser på Blocket, har inte kollat idag, men sett att det finns en del i Skåne (liksom även i andra landskap).
      Kan ju vara värt en koll?

      Kommentar

      • cillan
        • February 2007
        • 562

        #4
        Klart jag kollat runt men kanske inte halva Skåne och man måste väl ändå få fråga om tips. Kan ju vara nån som vet butik som inte jag tänkt på. Finns inga tips att ge behöver man ju inte skriva i tråden. Passar inte tråden att läsa är det fritt fram att scrolla förbi.

        Kommentar

        • Christer5
          • July 2015
          • 915

          #5
          Det som är bra med Hornbach är att dom har prisgaranti,att det är lätt att reklamera och dom har oftast mycket på lager.

          Bra att du frågar här,välkommen tillbaka

          Kommentar

          • Christer5
            • July 2015
            • 915

            #6
            Ursprungligen postat av Björn J.
            Men du får väl kolla runt litet. Jag har ju visserligen ingen koll på vad ni har för zoobutiker i den staden.
            Jag köpte i höstas ett nytt juwelakvarium, av en lokal liten zoobutik, hade kollat runt litet, konfronterade den lokale handlaren med de priserna jag hade fått och fick köpa för samma pris som "Tet Grosses Düska Büggvaruhauset", Jawol!" Kändes bättre att gynna den lilla lokala butiken än Hornbach, även om dom också är bra... på skruv, borrmaskiner och betongplattor... Så vet jag att min lokale handlare ändå gjorde litet vinst på akvariet, och han vet att jag kommer tillbaka och köper fiskar, foder, växter, tillbehör och kanske reservdelar i framtiden. Win-win.

            Men du skall alltså ha ett nytt akvarium, ok.
            Men jag har sett att det finns väldans massa begagnade akvarium till rätt låga priser på Blocket, har inte kollat idag, men sett att det finns en del i Skåne (liksom även i andra landskap).
            Kan ju vara värt en koll?
            Vi skall vara rädda om de få som skriver i detta forum.

            Kommentar

            • stefant
              • January 2009
              • 783

              #7
              Det var väl jättebra råd som Björn kom med

              Kommentar

              • Christer5
                • July 2015
                • 915

                #8
                Ursprungligen postat av stefant
                Det var väl jättebra råd som Björn kom med
                Visst var det bra råd men trådskaparen tog illa vid sig och det är onödigt.

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13123

                  #9
                  Njaa tar man illa vid av det björn skrev då vågar man ju inte skriva en rad på zoopet Visst ska vi hålla en god ton (om man kan) men man behöver ju inte överdriva för visst har det väl blivit lite mycket curlande i vissa trådar, då skaver det liksom lite
                  Senast redigerad av åheim; 26 February 2018, 12:19.
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • ICC
                    • November 2006
                    • 1310

                    #10
                    Håller med! Björn´s svar var felfritt.

                    Kommentar

                    • Christer5
                      • July 2015
                      • 915

                      #11
                      I andra trådar är det mycket klapp på axeln och duttande så varför inte vara det i en ny trådskapare .

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #12
                        Nog kivat om detta.
                        Ingen som bor nära Helsingborg och kan ge frågeställaren bra tips?

                        Jag vet inget om marknaden i Helsingborgstrakten men rent allmänt
                        1/ Köp helst akvariet i en fysisk affär, om inte annat så är det betydligt billigare att reklamera.
                        2/ Billigast är definitivt INTE bäst. Glasrutorna kan ha olika tjocklek, det kan vara olika kvalite på glasen, det används olika kvaliteer på silkonen vid limningen, limningen i sig kan vara olika bra utförd, akvariet kan vara olika säkert designade etc. och allt detta påverkar såklart priset.

                        Sedan kolla på olika akvariemodeller - vi har ju alla olika synpunkter (som tur är) på vad som är en snygg design rent estetiskt. Det en tycker är snyggt, tycker en annan är fult, så därför som köpare kolla på många ställen för att hitta ett akvarium som passar ens egen smak.
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • Björn J.
                          • November 2017
                          • 1049

                          #13
                          Tack för det!

                          Redigerar då själv min text, och tar bort ovidkommande sidospår.
                          Men tycker det är tråkigt att bli missuppfattad.

                          Men en än gång, så ber jag trådskaparen och andra om ursäkt då det verkligen inte var meningen att skapa någon slags olust eller annat otrevligt.
                          Senast redigerad av Björn J.; 25 February 2018, 20:09.

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            #14
                            Som sagt detta är en tråd om akvarieinköp i Helsingborg. Att nu diskutera "foruminställning" i denna tråd är oförskämt mot trådskaparen är oförskämt. Visst kan man diskutera "forumagerande" men om man vill det skapa en EGEN tråd.
                            ALLA andra inlägg som inte berör ursprungsfrågan kommer i fortsättningen att deletas
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • åheim
                              • April 2006
                              • 13123

                              #15
                              Ursprungligen postat av cillan
                              Tänkte köpa ett akvarium efter att ha varit utan några år.
                              Bor i Helsingborg och skulle behöva tips på vart man kan hitta akvarium till vettigt pris. Är det Hornbach som är billigast eller?
                              Du kan nog knata in i de flesta zoobutiker (som har en akvariesektion) och beställa det du vill ha, tror inte så många håller stora lager med akvarier.
                              Men troligen kan dem inte konkurrera med hornbach men det kan vara värt en extra slant att köpa i en renodlad akvariebutik, kanske mer personlig service och för att de ska kunna fortsätta att driva sin butik...

                              Viva Leo Buscaglia

                              Kommentar

                              Arbetssätt...