juwel bioflow strilrör

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • beecher
    • July 2009
    • 23

    juwel bioflow strilrör

    Hej!
    Finns det någon som vet var jag kan få tag i ett strilrör/"spray-bar" som passar juwel bioflow innerfilter till lido 120?
    Kanske ni känner till något fabrikat på någon modell som passar, eller om ni kommit på en egen lösning...

    Det är full storm i mitt kar och alla växter blåser omkring för att falla sönder och ruttna till slut.
    Och fiskarna får ingen ro, just nu har jag spänt över filtersvamp för utblåset men då stryper man ju flödet genom filtret ganska ordentligt också...
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    av min erfarenhet så ger det ännu mera ström med ett strilrör eftersom det blir hårda strålar... Det jag tycker funkar bäst är att sätta ett grovt utblås på det befintliga. En grov slangstump tex som man värmer och fläker ut extra i ena änden.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Björn J.
      • November 2017
      • 1049

      #3
      Ursprungligen postat av åheim
      av min erfarenhet så ger det ännu mera ström med ett strilrör eftersom det blir hårda strålar... Det jag tycker funkar bäst är att sätta ett grovt utblås på det befintliga. En grov slangstump tex som man värmer och fläker ut extra i ena änden.
      Samma erfarenhet har jag.
      Men även jag har ett Lido 120, då min pump gick sönder köpte jag en ny som reservdel, men den hade större kapacitet, men jag har original utloppsrör riktat mot frontrutan, och mot denna delar sig vattenströmmen för att då sprida sig och bli svagare.

      Nu kanske du har den minsta modellen av pump? Annars finns det ju ett par att välja på... Kande det räcker att byta impellern?
      Hos mig avtar ju snabbt utloppstrålen i styrka då filtret fylls med skräp rätt snabbt.
      Man kan ju lösa problemet elektroniskt också, jag hade en gång en elektronisk varvtalsregulator, som härstamammade från en gammal borrmaskin, den gången reglerade jag spänningen till ett stort Eheim ytterfilter.

      Men lägg in fler av Juwels vita filtermattor, så stryper du genomströmmningen i filtret och kanske samtidigt filtrerar bort en massa små partiklar som annars inte fastnar i fitret.

      Kommentar

      • jolindse
        • January 2018
        • 70

        #4
        Ursprungligen postat av beecher
        Hej!
        Finns det någon som vet var jag kan få tag i ett strilrör/"spray-bar" som passar juwel bioflow innerfilter till lido 120?
        Kanske ni känner till något fabrikat på någon modell som passar, eller om ni kommit på en egen lösning...

        Det är full storm i mitt kar och alla växter blåser omkring för att falla sönder och ruttna till slut.
        Och fiskarna får ingen ro, just nu har jag spänt över filtersvamp för utblåset men då stryper man ju flödet genom filtret ganska ordentligt också...
        Jag har satt på ett strilrör på mitt bioflow genom att klippa till en liten bit akvarieslang och sedan tryckt in ett strilrör i den. Tror det var det jag fick med mitt ytterfilter (Oase) men det borde funka med vilket som helst bara man hittar rätt slangbit som "adapter".

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13110

          #5
          Just ja glömde tipsa om det bästa... nämligen att skära/klippa av toppen på en petflaska och sätta på utblåset antingen direkt eller så borrar man korken så den passar och då får man rena ADA utblåset
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • jolindse
            • January 2018
            • 70

            #6
            Jag var inte helt nöjd med min slanglösning så slutade med att jag sågade av originalmunstycket så jag bara har en liten rak del kvar i vilken jag helt enkelt stoppade in strilröret. Funkar utmärkt.

            Kommentar

            • beecher
              • July 2009
              • 23

              #7
              tack för alla bra svar!

              Ursprungligen postat av jolindse
              Jag var inte helt nöjd med min slanglösning så slutade med att jag sågade av originalmunstycket så jag bara har en liten rak del kvar i vilken jag helt enkelt stoppade in strilröret. Funkar utmärkt.
              vilken diameter var det på strilröret ungefär?

              Kommentar

              • flygrc
                • June 2006
                • 2755

                #8
                Strilrör funkar om man väljer större diameter och borrar många hål.
                3D-printer är bra när man vill göra en adapter
                https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                Kommentar

                Arbetssätt...