Byta ut all elektronik i ljusramp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jannike85
    • September 2005
    • 37

    Byta ut all elektronik i ljusramp

    Under min nystart av gammalt akvarium med heltäckande ramp så upptäckte jag något för sent att rampen inte fungerar längre, trots nya glimtändare och lysrör. Fick tips att man kunde köpa en annan armatur och byta ut i rampen. Är det någon som vet hur pass svårt detta är? Har köpt en armatur med elektroniskt HF-don så blir ju att byta ut lysrörshållarna bara egentligen och donet förstås. Hur kopplar jag lampsladden ( av och på - knappen) Behövs det? Är rätt svårt att hitta nya heltäckande ramper i måtten 80*35cm har jag upptäckt.
  • Björn J.
    • November 2017
    • 1049

    #2
    Hej!
    Här är ett kopplingsschema för dubbla lysrör.

    Om du bara har ett enkelt lysrör kan du säkert lista ut hur du skall koppla efter schemat i länken.

    Det är inte speciellt svårt att byta de olika komponenterna, inte heller olagligt, om du vet vad du gör. Men vid minsta osäkerhet så anlita en behörig elektriker.
    Lysrörsarmaturer över akvarium skall vara fukt- och stänkskyddade, se till att du får riktiga lysrörshållare sådana med en tätningsring man skruvar mot röret och hållaren.
    Om du släcker och tänder med timer behöver du ingen av/på strömbrytare i armaturen.

    Det vanligaste felet är att glimtändaren är förbrukad, då glöder bara röret litet svagt.
    Det näst vanligaste är att det är dålig kontakt i lysrörshållaren, kan hjälpa att sakta vrida lysröret flera varv, observera att det bara är då lysrörets båda kontaktstift är horisontella som kontakt sker med kontaktblecken inuti hållaren.
    Det är er heller inte ovanligt att den lilla plastbiten inuti hållaren går sönder.
    Även hållaren till glimtändaren går sönder.
    Sedan gäller det att det är en matchande glimtändare eller motsvarande elektronisk sådan du har, det finns några olika, det skall stå på glimtändarens utsida hur många watt lysrör (sammanlagt) den är avsedd för. Har du fel typ så tänds inte rören, möjligen blinkar, om ens det.
    Sedan kan ju det naturligtvis vara dålig kontakt mellan sladdarna och de olika komponenterna inuti armaturen som är problemet.
    Drosseln eller "reaktorn" den tunga kapslade spolen kan också ha ett avbrott, eller så... Om den blir varmare än du kan hålla den i handen, så byt ut även den.

    Något som kanske kan bli billigare, är ett i ett byggvaruhus köpa en takarmatur för "typ" garage, tvättstuga, våtrum... och plocka alla komponenterna från denna och sätta in i akvarierampen.

    Friskt kopplat hälften brunnet!

    Kommentar

    • Jannike85
      • September 2005
      • 37

      #3
      Har beställt denna https://www.harald-nyborg.se/lysrors...x18w-ip65.html för att byta ut rätt av då min befintliga är 2*18w . Där händer absolut ingenting när jag sätter i sladden och slår av o på. Inte ett enda ljud ens. Men ska för skojs skull röra lite på lysrören och se om något mirakulöst händer. Tack för tips iaf

      Kommentar

      • Björn J.
        • November 2017
        • 1049

        #4
        Ursprungligen postat av Jannike85
        Har beställt denna https://www.harald-nyborg.se/lysrors...x18w-ip65.html för att byta ut rätt av då min befintliga är 2*18w . Där händer absolut ingenting när jag sätter i sladden och slår av o på. Inte ett enda ljud ens. Men ska för skojs skull röra lite på lysrören och se om något mirakulöst händer. Tack för tips iaf
        Ja det var precis en sådan armatur jag menade, bra pris! Verkar vara en utgående artiklel. Jula, Hornbach och Bauhaus har likadana eller snarlika.
        Hönder ingenting... Tja du kan ju allrid mäta med voltmeter, multimeter inuti rampen vid den första anslutningen som nätsladden sitter i.
        Det kan ju även bli avbeott i gamla nätsladdar, oftast där man ofta böjer dem.

        Kommentar

        • Bambikill
          • August 2014
          • 384

          #5
          En gammal tråd men kanske någon kunnig person kan hjälpa mig - jag hatar den här biten av akvarie/terrarieteknik...

          Jag försöker rädda ett kar som har problem med bl.a. ljusramp (som nog kräver minimala insatser men jag är inte direkt kunnig på det här... jag är rätt händig och kan byta stickkontakter, sockerbitar, koppla ihop lite ditten och datten med spots och sådant - men LYSRÖR? Nej...) för att möjligen kunna använda eller sälja det karet öht (idiotisk form - panorama med sex hörn så allt är krångligt om jag inte kan använda just de locken och rampen).

          Jag var färdig att skrota skiten men kollade mer noggrannt och det verkar faktiskt som att själva hållarna till... ehh... socklarna(?) är det enda som gått sönder. (Efter ett antal dunsar från feta katter som använt det akvariet som trampolin...)
          Jag hade lagat med buntband och gaffa (silver-livräddare) men det börjar kännas lite smått livsfarligt då glappandet blivit värre. Mer och mer har brutits av från de kvarvarande delarna av fästet, så det finns liksom ingenting kvar som riktigt håller kvar (sockeln?).

          Problemet är att jag inte begriper om det räcker med att byta själva socklarna eller om de där... ehh... skruvsakerna som säkrar röret i sockeln också måste bytas eller om de befintliga kommer att passa de nya socklarna? Eller följer de med sockeln? Jag såg inga på bilderna jag lyckades hitta när jag fick för mig att söka på "lysrör sockel".
          Och vad behöver jag egentligen veta för att vara säker på att det blir rätt och passande delar? (Då menar jag alltså vad gäller elrelaterat).
          Jag tror inte att jag behöver byta någonting annat än just det och det verkar hur enkelt som helst, bara jag får tag i rätt delar. (Och ens vet vad de heter...) Att fästa sladdarna är ju inte svårare än att byta en stickkontakt. Skulle jag iallafall anta.

          Och behöver jag köpa de här via akvaristik eller kan jag köra på något från Hornbach? (Givetvis bör de ha tätning men jag vet inte om sådant brukar följa med som standard. Tätningsr"ringarna" (kvadratiska dock) från nuvarande ramp finns ju kvar också. Om de passar).


          Jag har försökt ta reda på det själv men som vanligt när det gäller tekniska bitar - har jag ingen koll på terminologi eller ens vad delarna heter, vilket gör det svårt att googla efter exakt rätt saker och instruktioner -__-


          Karet är äldre men jag vet inte hur gammalt. Men typ 10-15 år kanske. (Har köpt det begagnat ca 5-6 år sedan så jag vet inte riktigt). Rimligtvis bör inga större skillnader finnas i elkomponenter men jag har ingen aning.

          Kommentar

          Arbetssätt...