UVC-filter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JohanEGS
    • October 2017
    • 10

    UVC-filter?

    Hej!
    Funderar på ett litet smidigt UVC-filter för att erhålla kristallklart vatten. Är det rätt väg att gå? Skulle detta funka för ett Juwel RIO 450 lit?



    Finns det bättre alternativ?
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2887

    #2
    UV-C filter gör inte vattnet klarare om det nu inte är infusorier som gör vattnet "dimmigt"?

    Kommentar

    • JohanEGS
      • October 2017
      • 10

      #3
      När jag sänker ner utomhuspumpen "Oase 2500 UVC" (600 l/min) blir det kristallklart på 10 min men den är inte så kul att ha där i. Det är ett relativt nytt akvarium och jag tänkte det skadar nog inte att ha ytterligare "rening" i form av UV-ljus. Jag googlade på infusorier. Tror inte det beror på det. Karet var dimmigt/disigt när det var helt nytt men nu är det inte mjölkigt på det viset längre. Bara en massa småpartiklar. Kanske får de för mycket mat? Varför blir det bättre med monsterpumpen tro? Det är ju inte mycket till filter, endast en grovmaskig filtersvamp. Jag inbillar mig att UV-lampan "äter upp" skiten.

      Kommentar

      • Sleaper

        • September 2008
        • 2887

        #4
        UV-C i sig filtrerar ju inte bort några partiklar direkt, utan är förenklat en lampa med UV som dödar bakterier. Men den renar inte alls vattnet mekaniskt (ifall inte filtret innehåller även filtermaterial) men är effektivt mot infusorier som sagt.

        Kommentar

        • JohanEGS
          • October 2017
          • 10

          #5
          Ja, men jag förstår inte varför OASE-pumpen renar så bra. Det är ju väldans många liter som hinner passera under en natt. Kanske det räcker för att fånga upp allt mekaniskt som du säger. Även om jag tycker det inte är speciellt mycket till filter. Alla de BIO flow-filter av olika slag och täthet som sitter i akvariet upplever jag som om de vore mer effektiva i jämförelse. Så jag tänkte att UV-lampan gjorde jobbet men det är nog som du säger, UV-ljus dödar bara bakterier. Så frågan kvarstår, vad i OASE-pumpen renar och hur får jag bort skiten ur vattnet utan den?
          1) Ger fiskarna mindre portioner mat.
          2) Skaffar ett litet UV-filter.
          3) Både och.
          4) Använder ändå min OASE 2500 någon gång ibland.

          Kommentar

          • Björn J.
            • November 2017
            • 1049

            #6
            Kan det vara så att partiklarna som missfärgar vattnet är mindre än maskorna i filtermaterialet, och passerar igenom utan att fastna?

            Jag har ju samma problem själv, nu vet jag orsaken, hade för bråttom då jag lade lera i bottenmateialet, brukar lägga torvplattor över leran, men gjorde inte det helt konsekvent, så små lerpartiklar läcker genom gruset och missfärgar vattnet. Jag har delvis åtgärdat problemet. Men jag har också löst det symptomatiskt genom att hälla klarmedelspreparat i akvariumet, som klumpar ihop dessa partiklar så att de fastnar i filtret. Men det ser ut som om man hällt mjölk i akvariet i flera timmar efter behandlingen. Dessutom kommer problemet tillbaka.
            Nu har jag Juwelakvarium och har flera lager med filtermaterialet Biopad överst, det gör ju saken bättre, men inte helt bra. Så jag är på jakt efter något tätare filtermaterial. Tacksam för tips, som kanske kan hjälpa dig också.

            Sedan så upptäcke jag att vattnet i mitt lilla akvarium blev gråfärgat direkt efter delvattenbyte och klarnade inte för ett ett dygn senare... mystiskt.

            Kommentar

            • Sleaper

              • September 2008
              • 2887

              #7
              Tycker att alt. 1, 4 verkar vettigt. Normalt borde egentligen inte alt. 4 alls behövas. Hur gör du med delvattenbyten, hur ofta och hur mycket? Filterrengöring, hur ofta? Antar att du har Juwel originalfilter.

              Kommentar

              • JohanEGS
                • October 2017
                • 10

                #8
                Ja, jag har Juwel originalfilter. Försöker byta på de rekommenderade intervallen. Någon sa att det inte behövs riktigt så ofta då Juwel såklart vill sälja sina filter. Så i praktiken blir det inte riktigt men nästan så ofta som man förespråkar. Det vita översta har jag endast tvättat rent ibland för att kunna återanvända det. Har testat med endast ett och i bland tre lager tjockt. Märker ingen skillnad. Förutom att vattenstrålen upplevs som svagare. Finns det fog för att ta ur filtren, pump och doppvärmare för att rengöra hela behållaren? Det har aldrig gjorts. Ska man ha fiskarna i en balja på golvet då kanske...
                Eftersom jag endast har grovt grus (4-5 mm) och inget annat bottenmaterial så beror det inte på diverse ler- och torvprodukter. Dammsuger botten med slamsug / hävertprincipen varannan söndag och då åker nästan 50 % av vattnet också. Ibland har jag hunnit klart på kortare tid så kanske endast 1/3 har bytts ut. Börjar mer och mer misstänka att det är den frikostiga portioneringen som är en del i dramat. Men vill ändå prova UVC bara för att bekräfta eller dementera det alternativet som en lösning.

                Kommentar

                • JohanEGS
                  • October 2017
                  • 10

                  #9
                  Koien och den stora guldfisken bajsar enormt.... långa trådar. Är det normalt? Blir extra mycket skit i dubbel bemärkelse.

                  Kommentar

                  • Christer5
                    • July 2015
                    • 915

                    #10
                    Du kanske skall ha andra fiskar, (vet att det är ett dumt svar men ändå)

                    Kommentar

                    • Sleaper

                      • September 2008
                      • 2887

                      #11
                      Valet av fisk gör kanske sitt till.. När jag rengör Juwelfiltret suger jag även i filterbehållaren med slang, kan finnas en del "bös" där. Du behöver ju inte byta filtermediet speciellt ofta, men med tanke på de arter som befolkar akvariet får man nog göra rent filtermediet relativt ofta. Du får alltså ta ut "filtersvamparna" och göra rent dessa varsamt i ljummet vatten, samtidigt ta ur pumpen för rengöring av impeller osv.

                      Kommentar

                      • Björn J.
                        • November 2017
                        • 1049

                        #12
                        Jag har ju antingen växtakvarium, eller akvarium med mycket växter i. Jag "dammsuger" aldrig botten, iofs så har jag gott om fisk, men ingen som bajsar speciellt mycket. Men fiskarnas exkrementer göder ju växterna. Jag byter inte mina filterkuber speciellt ofta heller, jag brukar skölja ur dem i duchen med enbart duschslangen under litet tryck i fingerljummet vatten, likadant med de översta vita biopaden. Men dom byter jag nån gång då och då... Nu har jag fem biopad överst i mitt Trigon 350 och två i mitt Lido 120. Sedan har jag köpt Hornbachs stora filtermattor som jag sågat i bandsågen så dom får samma mått som juwels diltermaterial, har lagt in sådan extra i det stora akvariet. Har du ingen bandsåg kan du ta en vanlig brödkniv.

                        Men jag har funderat på om man kan ha dessa biopad på andra nivåer i filterkammaren, kanske så att dessa kommer närmast pumpens insug.
                        Vad tror ni om det?

                        Kommentar

                        • Gaffel
                          • December 2007
                          • 6200

                          #13
                          Ett tillräckligt högt vattenflöde genom även den grövsta av filtermattor kommer att fila ner alla små partiklar av växter och exkrementer tills de är så små att de inte kan ses med blotta ögat. Kör själv ett moddat eheim 2260 med en universal 1264 på toppen genom grov filtermatta i mitt 300, kristallklart vatten.
                          Life's a bitch and then you die..
                          "I might be right handed but im always left-winged"
                          Skriv på!

                          Kommentar

                          • LoGeek
                            • September 2008
                            • 1651

                            #14
                            Jag har några Juwel 450l och det medföljande innerfiltret är på tok för litet. Jag kompletterar med två ytterfilter och uppklippt filtermatta i samtliga. Då får du kanonbra filtrering som bara behöver sköljas ur någon gång per år.

                            UV är helt onödigt i ditt fall.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...