Juwel Lido 200 L extra belysning?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kuhlimannen
    • January 2018
    • 11

    Juwel Lido 200 L extra belysning?

    Hej har ni något bra tips på led stripes eller ledlysrör som man kan komplettera på mitt akvarie Juwel Lido 200 liter?
    Jag tänkte ta bort kolfiltret och nitratfiltret, Ska jag ersätta det med grovfiltermatta eller eller finfiltermatta ?
  • Björn J.
    • November 2017
    • 1049

    #2
    Det är väl en av nackdelarna med Juwel, det finns inte plats för fler lysrör/LED-rör.
    Men det finns ju ganska mycket LED-strips på byggvaruhusens belysningsavdelningar, frågan bara om dessa har rätt färgspektra?
    Jag såg på Hormbach en strip avsedd att sätta i trappor, lyste väldigt startkt, kallvitt ljus, fanns i minst två olika längder, satt i ett spår i en aluminiumlist, kanske kan passa?
    Jag köpte däremot en blå nästan självhäftade stripp, tänds på kvällen, "månskensljus"....

    Kolfiltret har bara effekt några timmar, så det kan du ta bort. Nya Juwelakvarium har inte nitratfiltret medskickat längre, jag har kvar detta i mitt Lido, har suttit där i snart åtta år, jag tror att mikroorganismerna trivs i de där keramikmakaronerna.... Men jag vet inte med säkerhet.
    I mitt Trigon fyllde jag uåå med kuber av Hornbachs filtermatta, den grovmaskiga modellen, då det fanns gott om utrymme för detta. Jag har också lagt i flera lager högst upp av den vita tunna mattan. Där samlas en massa bôs.

    Kommentar

    • Sleaper

      • September 2008
      • 2876

      #3
      Bytte precis lysrören i mitt Lido 200 mot två av dessa: https://www.aquaristikshop.com/aquar...hwater/628500/
      Varianten på 590mm passar perfekt i lysrörshållarna, väldigt enkelt montage alltså.
      Testade först att köra dessa utan kontrollenhet, men det blev för mycket ljus om man kör dessa på max. Blir en ökning av ljusflödet med ca. 2600lumen vilket blev för mycket i mitt kar. Nu är kontrollenheten inställd på 70% av max, får testa det ett tag. Har man inte alltför ljuskrävande växter kan man nog klara sig med en LED.
      Väldigt bra ljus för övrigt, bra färgåtergivning och krispigt intryck.

      Kommentar

      • Sleaper

        • September 2008
        • 2876

        #4
        Man får tänka på att man inte kan ersätta ett lysrör med LED. Tar man ut ett lysrör slocknar även det andra eftersom dom är kopplade till samma drossel.

        Kommentar

        • kuhlimannen
          • January 2018
          • 11

          #5
          Hm tänkte kanske köpa en Fluval Fresh Plant 2.0 led
          Någon som har någon erfarenhet av den ?
          Det borde la räcka i mitt akvarium

          Kommentar

          • Sleaper

            • September 2008
            • 2876

            #6
            Ursprungligen postat av kuhlimannen
            Hm tänkte kanske köpa en Fluval Fresh Plant 2.0 led
            Någon som har någon erfarenhet av den ?
            Det borde la räcka i mitt akvarium

            http://www.fluvalaquatics.com/uk/pro.../#.WlnR4HPMDqA
            Blir ungefär samma ljusmängd som med 2st lysrör 24W vilket kan räcka. Specen på armaturen låter ju bra , men den är inte anpassad för att monteras direkt i Juwels armatur. Men det går kanske att lösa.

            Kommentar

            • Björn J.
              • November 2017
              • 1049

              #7
              Det finns ju olika LED-rör.
              Sådana som man bara sätter in i befintliga lysrörshållare och således går på 230V. Dessa finns i el- och byggvaruhusen, borde finnas sådana av dagsljustyp.
              Så finns det sådana som man visserligen sätter i befintliga lysrörshållare, men som inte tar strömmen därifrån utan dessa försörjs via särskild lågspänningsnätdel (Juwel NovoLux).
              Och så finns det sådana som man sätter i speciella hållare, därifrån de får sin strömförsörjning.

              Utöver detta finns det då speciella armaturer med LED-ljus avsedda för akvarier.

              Men så finns det även "Juwel" som då tycks ha skapat sin egen standard angående längden. Jag vet inte om Philips, Sylvana, Osram med fler har lysrör i längder som passar i juwels lysrörsramper men det kanske är någon annan som känner till det?

              Men nu ville ju trådskaparen ha LED-ljus, och jag fattade det som om trådskaparen ville komplettera befintligt ljus med mer LED? i så fall får man ju tänka utanför boxen och kolla på exempelvis byggvaruhusens belysningsavdelningar.
              Annars är väl Juwel NovoLux ett bra alternativ?
              http://www.juwel-aquarium.de/Produkt...g/NovoLux-LED/ till NovoLux.

              Kommentar

              • Björn J.
                • November 2017
                • 1049

                #8
                Ursprungligen postat av Sleaper
                Bytte precis lysrören i mitt Lido 200 mot två av dessa: https://www.aquaristikshop.com/aquar...hwater/628500/
                Varianten på 590mm passar perfekt i lysrörshållarna, väldigt enkelt montage alltså.
                ......
                Hornbach säljer dessa.

                Kommentar

                • Sleaper

                  • September 2008
                  • 2876

                  #9
                  Ursprungligen postat av Björn J.
                  Hornbach säljer dessa.
                  Precis. Juwel Novolux verkar ge väldigt dåligt med ljus så det är inget för växtakvarier.

                  Kommentar

                  • Björn J.
                    • November 2017
                    • 1049

                    #10
                    Ursprungligen postat av Sleaper

                    Precis. Juwel Novolux verkar ge väldigt dåligt med ljus så det är inget för växtakvarier.
                    Vad bra, då vet jag det!
                    Hur är det med Easy LED då? det anges 1738-6257 lumen beroende på längd. Känns som potent om spektra är rätt.
                    Juwel anger 345 lumen för NovoLux White, låter ju inget vidare...

                    Kommentar

                    • Sleaper

                      • September 2008
                      • 2876

                      #11
                      Ursprungligen postat av Björn J.

                      Vad bra, då vet jag det!
                      Hur är det med Easy LED då? det anges 1738-6257 lumen beroende på längd. Känns som potent om spektra är rätt.
                      Juwel anger 345 lumen för NovoLux White, låter ju inget vidare...
                      Easy LED ger ca. 2500Lumen i varianten som är 590mm (som alltså passar i fästena för lysrören i t.ex. Lido 200). Har haft två av dessa en dryg vecka nu och det ser lovande ut. Ljuset har ett bra spektra som ger ett dagljuslikt ljus som gör att akvariet ser "krispigt" ut. Stängelväxterna har börjat ta fart och konsumtionen på CO2 ökat, vilket tyder på att ljuset funkar väl för växterna.

                      Kommentar

                      • Björn J.
                        • November 2017
                        • 1049

                        #12
                        Ursprungligen postat av Sleaper

                        Easy LED ger ca. 2500Lumen i varianten som är 590mm (som alltså passar i fästena för lysrören i t.ex. Lido 200). Har haft två av dessa en dryg vecka nu och det ser lovande ut. Ljuset har ett bra spektra som ger ett dagljuslikt ljus som gör att akvariet ser "krispigt" ut. Stängelväxterna har börjat ta fart och konsumtionen på CO2 ökat, vilket tyder på att ljuset funkar väl för växterna.
                        Låter ju lovande, jag funderar på att byta till LED i mitt Lido 120, har nu några mystiska lysrör från Juwel som kanske hade passat bättre på ett diskotek, men icke för ty, växterna trivs, men fiskarna får väldigt fantaastiska färger. Siamensiasrna påminner, lätt överdrivet, i färgteckningen om neontetror, och då tror jag att det är något fel på ljusspektrat.

                        Kommentar

                        • Camenius
                          • November 2004
                          • 180

                          #13
                          Fattar jag rätt? Har alltså juwels akvarier en ljusramp som man inte kan komplettera med mer ljus? Alltså komplettera med mer.
                          Originalutrusningen har ju en uppsättning med led (Juwel Rio led) som inte räcker, om jag fattat rätt, för den som vill satsa på växter (utgår då från att man ska ha 0,35 w/liter, en uppgift jag såg här på forumet).
                          Senast redigerad av Camenius; 21 January 2018, 10:05.

                          Kommentar

                          • stefant
                            • January 2009
                            • 783

                            #14
                            Ursprungligen postat av Camenius
                            Fattar jag rätt? Har alltså juwels akvarier en ljusramp som man inte kan komplettera med mer ljus? Alltså komplettera med mer.
                            Originalutrusningen har ju en uppsättning med led (Juwel Rio led) som inte räcker, om jag fattat rätt, för den som vill satsa på växter (utgår då från att man ska ha 0,35 w/liter, en uppgift jag såg här på forumet).
                            O,35 W/L gäller äldre typer av belysning, inte LED eftersom de är energisnålare, dvs. man får ut mer ljus per W.

                            Kommentar

                            • Sleaper

                              • September 2008
                              • 2876

                              #15
                              I Rio LED verkar man bara bytt lysrör mot LED-rör. Ser annars likadant ut, så det borde vara möjligt att komplettera med ytterligare ramp och anpassat luck-set som tidigare? Går väl bara i dom större akvarierna typ Lido 200.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...