Juwels filtermaterial i fel ordning?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Björn J.
    • November 2017
    • 1049

    Juwels filtermaterial i fel ordning?

    Nu i februari har jag haft juwelakvarium i åtta år.
    Jag har allrid lagt ned filtermaterialet i den ordningen som det står i bruksanvisningen, med den vita finmaskiga filtermattan överst.
    Men jag har funderat en del... Jag är annars van vid att ha det grövsta materialet närmast insuget och mer finmaskigt ju längre mot utloppet man kommer.
    Nu har ju Juwel ytavrinning, och det första vattnet kommer fram till är den finmaskiga mattan, som snabbt blir igensatt. Senare kommer vattnet till de grövre blå och gröna filterkuberna.

    Sedan finns det ju en nedre cirkulation också, där vattnet sugs in längre ned och pumpas uppåt, har inte riktigt förstått hur det fungerar.
    Om vi sedan går uppåt igen, så finns det ju också en rännil som rinner från ytvattenintaget över den vita mattan och ned i schaktet vid pumphuvudet, detta ytvatten blandas kanske med vattnet underifrån?

    Men det kanske är någon intelligent juwelägare som har läst bruksanvisningen mer noga och kan förklara?
  • stefanr72
    • November 2010
    • 1026

    #2
    Ursprungligen postat av Björn J.
    Nu i februari har jag haft juwelakvarium i åtta år.
    Jag har allrid lagt ned filtermaterialet i den ordningen som det står i bruksanvisningen, med den vita finmaskiga filtermattan överst.
    Men jag har funderat en del... Jag är annars van vid att ha det grövsta materialet närmast insuget och mer finmaskigt ju längre mot utloppet man kommer.
    Nu har ju Juwel ytavrinning, och det första vattnet kommer fram till är den finmaskiga mattan, som snabbt blir igensatt. Senare kommer vattnet till de grövre blå och gröna filterkuberna.
    Den fina mattan ska vara överst(mekanisk rening) det övriga materialet ska rena biologiskt.

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13126

      #3
      Rännilen från pumpschaktet in till den vita mattan på toppen är sannolikt för att vattnet i pumpschaktet inte ska bli stillastående. Det finns ju sen som sagt två insug i behållaren där filtermaterialet är placerat, insuget i mitten tar det mesta vattnet sen fortsätter en mindre del vatten ner genom det sista filtermaterialet in genom insuget i botten. det sista filtermaterialet ska fungera helt biologiskt och därför vill man ha ett lägre flöde där.
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Björn J.
        • November 2017
        • 1049

        #4
        Tack för svaren! Ja det är ju uppenbart någon som tänkt till ordentligt.

        Kommentar

        Arbetssätt...