Reflektor till Juwel LED-ljusramp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mats08
    • January 2006
    • 121

    Reflektor till Juwel LED-ljusramp

    Behöver man en reflektor till en Juwel LED-ljusramp? Den lyser ju inget uppåt, men gör det lilla som eventuellt reflekteras i rampens nederkant någon skillnad?
  • Björn J.
    • November 2017
    • 1049

    #2
    Nej det behöver du inte!
    Annat med lysrör där man reflekterar ned det ljus som lyser uppåt.
    Men lysdiodsrören har ju alla sina lysdioder, som du skriver, riktade nedåt, dessutom så är reflektorernas klämmor för stora för de tunna LED-rören.
    Jag förstår nog inte vad du menar när du skriver om reflektionen i rampens nederkant..?
    Men LED-rören är ju vridbara i sina hållare, om du får en oönskad reflektion någonstans, eller vill belysa akvariet litet annorlunda kan du ju vrida rören litet.

    Kommentar

    • mats08
      • January 2006
      • 121

      #3
      Ursprungligen postat av Björn J.
      Jag förstår nog inte vad du menar när du skriver om reflektionen i rampens nederkant..?
      Sorry, det var otydligt märker jag. Det jag menade var att ljuset från de nedåtriktade dioderna trots allt har lite sidoljus som kanske eventuellt skulle kunna reflekteras i reflektorns nedre kant. Men antagligen skulle det bli så lite att det inte skulle göra någon skillnad.

      Kommentar

      • Björn J.
        • November 2017
        • 1049

        #4
        Jag kollade mina LED-rör för en stund sedan, bakom kretskortet som dioderka är fastlödade på finns det en smal reflektor inne i röret.

        Kommentar

        • mats08
          • January 2006
          • 121

          #5
          Ok, då bryr jag mig inte om reflektor. Kan ju skaffa led-lister att sätta på insidan av rampen istället om jag vill ha mer ljus.

          Kommentar

          • Björn J.
            • November 2017
            • 1049

            #6
            Hmmm, kollade igen....
            vanliga lysdioder som man köper stycketvis i elektronikaffären har oftast bara ett lysämne mellan anoden och katoden. Ljuset sprids dåligt åt sidorna och uppåt. Ja du vet sådana där billiga röda, gröna, gula, blå och vita, 5 eller 3 mm som vanligtvis används som kontroll-"lampor" i olika apparater.

            Jag har däremot sett att högintensiva dyra, vita lysdioder liksom har en liten reflektor ingjuten i kroppen, precis ovanför dess ben.
            Dessa lyser då "uppåt". Det är den typen av lysdioder som sitter i Juvels LED-rör, "uppåt" här blir ju "nedåt" eftersom hela raden med lysdioder är vänd nedåt mot vattenytan...

            Jag har kollat lite på olika LED-lister i metervara, skulle främst ha dem som mysbelysning i båten, och som däcksbelysning i den samma, men tänkte sedan att de kunde användas i akvariet, men finner inga med rätt färgtemperatur, och de flesta är för 12volt, iofs inga problem, då man får fixa en spääningsomvandlare öndå. Flera av dessa är dimmbara, men inte alla, en del är "multi color" alltså kan ändra färg med fjärrkontroll.

            Däremot köpte jag på Hormbachs belysningsavdelning korta strippar med blåa lysdioder, med USB anslutning (5 volt) "självhäftande".... Jag hade en överbliven mobilladdare med USB anslutning och köpte sedan en tre meter lång USB kabel. Har klistrat in denna stripp i mitt Trigon-akvarium, men det där med "självhäftande" njae... En klibbig yta som höll strippen på plats i en vecka... Skall komplettera med kontaktlim tror jag. Dessutom måsta USB kontakten skyddas från fukt då den hamnar under rampen, skall väl värma på en bit krympslang... nån gång...
            Iallafall är denna blåa LED-stripp kopplad som nattbelysning, tropiskt månsken... Njae... men LED blir till ledljus åt fiskarna så de inte simmar vilse i mörkret...

            Kommentar

            • mats08
              • January 2006
              • 121

              #7
              Ursprungligen postat av Björn J.
              Hmmm, kollade igen....
              vanliga lysdioder som man köper stycketvis i elektronikaffären har oftast bara ett lysämne mellan anoden och katoden. Ljuset sprids dåligt åt sidorna och uppåt. Ja du vet sådana där billiga röda, gröna, gula, blå och vita, 5 eller 3 mm som vanligtvis används som kontroll-"lampor" i olika apparater.

              Jag har däremot sett att högintensiva dyra, vita lysdioder liksom har en liten reflektor ingjuten i kroppen, precis ovanför dess ben.
              Dessa lyser då "uppåt". Det är den typen av lysdioder som sitter i Juvels LED-rör, "uppåt" här blir ju "nedåt" eftersom hela raden med lysdioder är vänd nedåt mot vattenytan...

              Jag har kollat lite på olika LED-lister i metervara, skulle främst ha dem som mysbelysning i båten, och som däcksbelysning i den samma, men tänkte sedan att de kunde användas i akvariet, men finner inga med rätt färgtemperatur, och de flesta är för 12volt, iofs inga problem, då man får fixa en spääningsomvandlare öndå. Flera av dessa är dimmbara, men inte alla, en del är "multi color" alltså kan ändra färg med fjärrkontroll.

              Däremot köpte jag på Hormbachs belysningsavdelning korta strippar med blåa lysdioder, med USB anslutning (5 volt) "självhäftande".... Jag hade en överbliven mobilladdare med USB anslutning och köpte sedan en tre meter lång USB kabel. Har klistrat in denna stripp i mitt Trigon-akvarium, men det där med "självhäftande" njae... En klibbig yta som höll strippen på plats i en vecka... Skall komplettera med kontaktlim tror jag. Dessutom måsta USB kontakten skyddas från fukt då den hamnar under rampen, skall väl värma på en bit krympslang... nån gång...
              Iallafall är denna blåa LED-stripp kopplad som nattbelysning, tropiskt månsken... Njae... men LED blir till ledljus åt fiskarna så de inte simmar vilse i mörkret...
              Coolt! Jag vill också jättegärna ha lite blå "månskensljus" på natten. Har googlat lite på ämnet och vissa är starkt emot medan andra är starkt för. Så jag vet inte vad som är rätt och fel. Jag tänker att man lär märka ifall växter och djur inte trivs med månljus - växterna bleknar/vissnar/ruttnar/hoppar ur karet, och djuren slutar äta/dör/simmar upp&ner eller nåt sånt.

              Kommentar

              • Björn J.
                • November 2017
                • 1049

                #8
                Jag tror uppriktigt inte att fiskena bryr sig, ljuset är så svagt och av "fel" färgtemperatur så varken växter eller alger påverkas. Fiskarna kanske inte alls ser blått ljus..?
                Under de senaste 20 åren, ungefär, har jag haft någon form av ljus som lyser en stund efter det att lysrören släckts, eller som gryningsljus innan lysrören tänds.
                Innan det fanns LED var det en svag halogenlampa i en någorlunda vattentät badrumsarmatur.

                I förra akvariet hade jag nio lysrör, var kopplade i tre kretsar, tre och tre, och styrs av tre olika timers, dessa var någorlunda synkroniserade att tända/släcka med omkring fem minuters mellanrum. Och då en liten lampa på kvällen och på morgonen.
                Då hade jag timrar som var radiokontrollerade av atomuret. Bara det att radiosignalen aldrig nådde in under akvariet där timrarna satt...

                Under lysrörstiden blev ju ramperna ganska varma, det var ju en del förluster i drosslarna som ombildades till värme. Det värmer på rätt bra med nio drosslar. Därför modifierades lysrörsamaturerna, drosslarna flyttades och placerades på en 2mm tjock aluminiumplåt som hängdes mot akvariets bakre glasruta. Det blev för bra, värmde vattnet för mycket, så den flyttades igen och blev fläktkyld med termostat och en större datorfläkt... Förde oväsen. Detta var i det där avancerade bak-kammarakvariet.

                Hela mitt nya akvariun drar nu omkring 0,3-0,4 ampere, antagligen beroende på om doppvärmaren är igång, eller ej.
                Bara den gamla rampen till de nio lysrören drog på slutet omkring 2 ampere. Därtill kom två pumpar och doppvärmare.
                Och det finns och fanns fler lysrörsakvarium... Några är avvecklade, andra skall byggas om med bättre belysning.
                Skall bli skoj och se om det syns på elräkningen.

                Men jag har två elektriska värmegolv i badrummen, dessa är energitjuvar, här förbrukas troligtvis en och annan kilowatt.

                De där små mer eller mindre självhäftande LED-stripparna säljs litet överallt, Kjell, Claes, Biltema och de tyska byggvaruhusen, alltså i alla välsorterade "gubbaffärer".
                Senast redigerad av Björn J.; 15 December 2017, 18:19.

                Kommentar

                • robertn83
                  • October 2017
                  • 58

                  #9
                  En annan sak när vi ändå pratar de rören... Jag tror du var inne i ämnet jag skapade för några veckor sedan angående Nature-röret och alger.
                  Jag beställde och bytte till ett Day. Bara en knapp vecka sedan men märker redan stor skillnad på rutan och växterna närmast ytan (i minskning av alger)...

                  Jag använder en sådan LED-list ni nämner, typ 399 kr på Kjell. Kan ställas in med blått, rött, grönt, lila m.m. och i olika ljusstyrkor via fjärr. Jag tycker det lyfter hela akvariet MARKANT på kvällen, istället för en mörk klump har du en vacker, ljust blå miljö att titta på

                  Kommentar

                  • Björn J.
                    • November 2017
                    • 1049

                    #10


                    Ursprungligen postat av robertn83
                    En annan sak när vi ändå pratar de rören... Jag tror du var inne i ämnet jag skapade för några veckor sedan angående Nature-röret och alger.
                    Jag beställde och bytte till ett Day. Bara en knapp vecka sedan men märker redan stor skillnad på rutan och växterna närmast ytan (i minskning av alger)...

                    Jag använder en sådan LED-list ni nämner, typ 399 kr på Kjell. Kan ställas in med blått, rött, grönt, lila m.m. och i olika ljusstyrkor via fjärr. Jag tycker det lyfter hela akvariet MARKANT på kvällen, istället för en mörk klump har du en vacker, ljust blå miljö att titta på
                    Jaha.. som jag då misstänkte... det där nature-röret har en rödare färgtemperatur, tror jag. Vad kostar sådana rör då? jag har ett långt och ett kort i mitt Trigon 350. Nytt på algfronten hemma hos mig är att jag fått vita långa trådalger, sätter sig på vallisnerians tröttare blad, men inte på de bladen som växer. Ja tack för tipset också!

                    Kommentar

                    • robertn83
                      • October 2017
                      • 58

                      #11
                      Ursprungligen postat av Björn J.



                      Jaha.. som jag då misstänkte... det där nature-röret har en rödare färgtemperatur, tror jag. Vad kostar sådana rör då? jag har ett långt och ett kort i mitt Trigon 350. Nytt på algfronten hemma hos mig är att jag fått vita långa trådalger, sätter sig på vallisnerians tröttare blad, men inte på de bladen som växer. Ja tack för tipset också!
                      Hmm typ 350 kr eller nåt sånt.. helt okej ändå. Herkules Zoo i Gbg löste och postade.
                      Med ögat skulle jag säga att Nature har ett varmare gult ljus, vilket kanske betyder att det är lite mer rött.. har kollat färgspektrat på det men minns inte. Dock är Nature mycket mer likt solens spektrum.

                      Övriga växter ser faktiskt lite piggare ut efter bytet också, men kanske är önsketänkande och "placebo-effekt"

                      Kommentar

                      • Björn J.
                        • November 2017
                        • 1049

                        #12
                        Ja det får nog bli så hos mig också.
                        När alla räkningar och restskatten är inbetalt kanske det är nån tusenlapp över...
                        Och då blir det över några kronor till nudlar och hårt bröd att äta i januari.

                        Kommentar

                        • mats08
                          • January 2006
                          • 121

                          #13
                          Mina LED-lysrör ska vara en vit och en lite gulare, vilket jag också tycker den verkar vara. Men växterna ser olidligt bleka ut... De var gröna och fina när jag köpte dem, men nu börjar de nästan se vita ut. Fast de växer som sjutton ändå. Är det ljuset eller är det vattnet som gör det? Saknar de kanske månljus, hehe? :-)

                          Kommentar

                          • Björn J.
                            • November 2017
                            • 1049

                            #14
                            Bleka växter, iallafall svärdsplantor, brukar förlora färgen och bli liksom lätt genomskinliga när de lider av näringsbrist i vattnet, tillsätt flytande näring med järn!
                            Men å andra sidan har just svärdsplantan en naturlig nedgångsperiod då bladen vissnar, trots näring i vattnet och i botten och även om man har Co.
                            Storbladiga cryptocoryner beter sig ungefär likadant, bladen kan vissna ner samtidigt som det bildas sidoskott.

                            Ja månljuset är inte att förakta!
                            Lelle Kal fick frågan i skolen, om vilken himlakropp som var viktigast, Månen eller Solen.
                            -Månen är viktigast sade Kal, den lyser ju så bra på natten!
                            -Solen som lyser så fint på dagen då? Undrade fröken.
                            -Äh, då e de ju änna så ljust ändå....

                            Kommentar

                            Arbetssätt...