Kalkavlagringar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dreamdaddy
    • February 2017
    • 31

    Kalkavlagringar

    Hej! Jag har försökt få bort vita kalkavlagringar i/på mitt akvarium. Har testat med ättika, citronsyra, å inget av dessa 2 fungerar. Vet ni/någon nåt annat man kan få bort det med?
  • Lilla Damen
    • February 2008
    • 2649

    #2
    Rakblad?

    Kommentar

    • Dreamdaddy
      • February 2017
      • 31

      #3
      Jag hade det då när jag hade citronsyra el ättika. Det gick inte bort.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13119

        #4
        Nä då har du fått korrision i glaset och det är permanent! Det kan man få där det suttit silikon eller använt stark sura medel...
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Dreamdaddy
          • February 2017
          • 31

          #5
          Hur får man bort det?

          Kommentar

          • Björn J.
            • November 2017
            • 1049

            #6
            Korrision i glaset får man inte bort...
            Någon i akvarieföreningen påstod att man kunde slipa, rubba och polera bort sådant ärjat glas...
            Visst, jag provade, på ett täckglas som legat över ett Tanganika eller om det var ett Malawiakvaium,
            Det täckglaset var nästan helt ogenomskinligt.
            Jag hade en polermaskin och polermedel till gravt mattade billacker och korriderad gelcoat på båtar, men det funkade inte, inte heller Autosol.
            Gick på med fint slippapper, men det var ju meningslöst. Dessa täckglas slutade i glasåtervinningen. Måhända fungerar detta om korrisionen inte gått så djupt in i glaset. I annat sammanhang, på en gammal veteranbil, polerade jag bort mindre ytliga missfärgningar med Autosol och polermaskin, men det tog en hel dag, om inte mer, och reseultatet blev väl bara "rätt bra".

            Däremot, om kalkavlagrinarna inte är så gamla, om de inte gått ned i glaset, prova med avkalkningemedel för kaffebryggare!
            Men om det inte funkat med ättika och citronsyra så vete 17 om det är värt att försöka.
            Om det bara gäller gamla täckglas så låt glasmästeriet skära till nya. Men om det sitter i akvarieglaset kan du ju fråga om glasmästaren kan sätta in en ny ruta åt dig.
            Men jag vet att vanliga glasmästerier sällan åtar sig akvariejobb, de vågar inte lämna nån garanti på jobbet.
            -Men fråga kan man ju alltid göra.

            Men det kostar inte många kronor att prova med avkalkningemedler, om möjligt, låt det verka i någon halvtimma.

            Kommentar

            Arbetssätt...