Behövs 2 doppvärmare?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dreamdaddy
    • February 2017
    • 31

    Behövs 2 doppvärmare?

    Jag ska byta upp mig till ett 375L kar, har nu 200L. Å i det har jag 1 värmare på 250W. Behöver jag en till värmare i det större karet?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Det beror så klart på hur många grader som den skall höja temteraturen
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Dreamdaddy
      • February 2017
      • 31

      #3
      Graderna ska ligga vid 26 grader.

      Kommentar

      • stefanr72
        • November 2010
        • 1022

        #4
        250w är fullt tillräckligt.

        Kommentar

        • cambru

          • September 2008
          • 209

          #5
          Jag har 300W i 365 liter och ungefär 20-21 gr i rummet. Den håller temperaturen i akvariet på 26 gr utan problem så jag tror dina 250W räcker.

          Kommentar

          • Dreamdaddy
            • February 2017
            • 31

            #6
            Ok, tack för infon.

            Kommentar

            • Björn J.
              • November 2017
              • 1049

              #7
              Placera doppvärmaren så att den på något vis värmer upp det cirkulerande vattnet, så blir den effwktivare, nära eller i utloppet från pumpen.

              Kommentar

              • Dreamdaddy
                • February 2017
                • 31

                #8
                Ja jag har den nu intill pumpen/filtret. Tänkte ha den på samma ställe i det större akvariet.

                Kommentar

                • hivemindhermit
                  • September 2017
                  • 214

                  #9
                  Att ha två doppvärmare kan vara en fördel även om det inte "behövs". De behöver då inte jobba fullt lika hårt och du får jämnare uppvärmning, och om en av dem går sönder riskerar du inte att fiskarna fryser ihjäl. Jag tänker ha två i mitt 375L när det blir aktuellt.
                  /Alex
                  375 + 112 liter drömmar

                  Kommentar

                  • Sleaper

                    • September 2008
                    • 2876

                    #10
                    Tror att det är fler som "kokt sina fiskar" med överdriven doppvärmareffekt än som drabbats av att fiskarna fryst ihjäl. Normalt har man väl akvariet i rumstemperatur vilket dom flesta fiskar klarar, åtminstone under en period. Nackdelen med en för kraftig doppvärmare är att termostaten jobbar hårt p.g.a. att den snabbt värmer vattnet och sen slår av. Det blir alltså väldigt ofta till/från-slag vilket sliter på termostaten. Med en bättre anpassad doppvärmare värmer under längre perioder och där slipper termostaten jobba så intensivt, samtidigt som risken för överhettning av akvarievattnet inte är så stor.

                    Kommentar

                    • hivemindhermit
                      • September 2017
                      • 214

                      #11
                      Ursprungligen postat av Sleaper
                      Tror att det är fler som "kokt sina fiskar" med överdriven doppvärmareffekt än som drabbats av att fiskarna fryst ihjäl. Normalt har man väl akvariet i rumstemperatur vilket dom flesta fiskar klarar, åtminstone under en period.
                      Jo, helt klart! Men om en nu skulle ha fiskar som kräver högre värme i akvariet, eller ovanligt kallt hus.
                      /Alex
                      375 + 112 liter drömmar

                      Kommentar

                      • Sleaper

                        • September 2008
                        • 2876

                        #12
                        Ursprungligen postat av hivemindhermit
                        Jo, helt klart! Men om en nu skulle ha fiskar som kräver högre värme i akvariet, eller ovanligt kallt hus.
                        Jo, det är ju det. Att ha två doppvärmare med lägre effekt borde vara säkrare än en med hög effekt iaf.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...