Ny belysning för att kunna få till mitt drömkar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Torreador
    • April 2010
    • 523

    Ny belysning för att kunna få till mitt drömkar

    Hej på er
    Nu har jag kört på i snart ett år med mina växter och har märkt att min belysning inte räcker till!

    De höga växterna är inga problem men jag har galet svårt att få något att växa på botten. Mitt kar är djupt (60cm) så jag antar att ljuset har svårt att tränga ner.

    Här är en bild på mitt gamla scape som jag hade tills i förrgår och en bild på som det ser ut idag. Jag gillar detta bättre fast det ser ju tomt ut nu innan det vuxit till sig.

    Jag har gjort en film (försöker mig på att prata engelska eftersom jag lade det i en internationell grupp på fejan så stäng av ljudet om ni vill....)



    Ni får GÄRNA ge mig tips om vad för belysning jag bör ha. Om jag ska försöka hitta någon där jag kan sätta 4st T5 istället för de 2 som jag har nu. Eller om jag ska byta till Juwels Ledramp eller någon annan ledbelysning.

    Eftersom jag tycker att det här med växter är så galet kul så vill jag inte vara begränsad av att ljuset inte räcker till!

    Jag kör med CO2 och tillsätter PMDD normal dos varje vecka vid vattenbyte och en extra dos 1 g per vecka.

    Ni får gärna tipsa om växter också. Vad jag kan skaffa mer som kan passa, om jag ska flytta något eller tänka om med något.
    Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

    www.bondmoran.nu
  • Torreador
    • April 2010
    • 523

    #2
    Kan ju visa er också hur mina "drömkar" ser ut. Detta är två bilder från medlemmar i facebookgrupper så det är inte mina kar utan bara mina inspirationskar.
    Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

    www.bondmoran.nu

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Det är väl framförallt starkare belysningen som krävs för att ljuset skall nå ner.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Torreador
        • April 2010
        • 523

        #4
        Jo, men hur får jag en starkare belysning?

        Med en ny ramp med 4 lysrör istället för 2 eller med en ledramp? Vad trycker ner ljuset bäst?
        Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

        www.bondmoran.nu

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13123

          #5
          "i try to grow things in the bottom" gav mig ett litet skratt iallafall Du vill ju ha mer ljus och akvastabil lumax ledramperna lägger man bara över mittstagen och då kan du ju lägga en eller två bredvid din ordinarie belysning...
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Christer5
            • July 2015
            • 915

            #6
            Om det är ett Juwelkar du har så går det att köpa till en extra juwelramp med två lysrör.

            Kommentar

            • Torreador
              • April 2010
              • 523

              #7
              Ursprungligen postat av åheim
              "i try to grow things in the bottom" gav mig ett litet skratt iallafall Du vill ju ha mer ljus och akvastabil lumax ledramperna lägger man bara över mittstagen och då kan du ju lägga en eller två bredvid din ordinarie belysning...
              Hahahaha ja jäklar!!!!! Gud vad dumt.... Men jaja, det bjuder jag väl på ;-)

              Aha, ska kolla på dessa då, passar de i storlek till Juwel menar du? Eller måste jag ta bort locken då?
              Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

              www.bondmoran.nu

              Kommentar

              • Torreador
                • April 2010
                • 523

                #8
                Ursprungligen postat av Christer5
                Om det är ett Juwelkar du har så går det att köpa till en extra juwelramp med två lysrör.
                Ja då blir det ju mer ljus men tränger det ner mer också tror du?
                Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

                www.bondmoran.nu

                Kommentar

                • Christer5
                  • July 2015
                  • 915

                  #9
                  Jag har ett Juwel Rio 300 med en höjd av 66 cm totalt,i detta är det två ramper= 4 rör som var med karet,bytt till Sylvania Aquastar som jag tycker är bra för växter,tycker att belysningen räcker för mig.Har även kört med Juwels rör Hi Lite Day som kanske gav lite mer ljus men jag tycker inte om färgen på dessa lysrör.Det blir helt klart mer ljus på botten 4 rör istället för två.

                  Det vore bra om någon växtnörd kan svara dig beroende vilket kar du har och vad det är för växter du planera att ha.
                  Senast redigerad av Christer5; 23 November 2017, 11:34.

                  Kommentar

                  • hivemindhermit
                    • September 2017
                    • 214

                    #10
                    Kan rekommendera plantedtank.net för alla växtrelaterade frågor!
                    /Alex
                    375 + 112 liter drömmar

                    Kommentar

                    • Torreador
                      • April 2010
                      • 523

                      #11
                      Jag har pratat med Juwel nu och att byta till en ledramp ger inte mer ljus så då kan jag sluta fundera på det.

                      jag har möblerat om i karet idag igen och hoppas att denna scapen ska göra att de växter som behöver mer ljus får det.

                      om det inte räcker så skaffar jag en ramp med 4 lysrör istället.

                      så här ser det ut nu. Ska bli spännande att se om det blir som jag tänkt när det växer upp.
                      Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

                      www.bondmoran.nu

                      Kommentar

                      • Christer5
                        • July 2015
                        • 915

                        #12
                        Jag har tidigare haft Rödfenstetror som du har,vacker och väldigt trevlig fisk

                        Kommentar

                        • Torreador
                          • April 2010
                          • 523

                          #13
                          Verkligen!! Jag stod i valet och kvalet mellan dessa och grön neontetra men valde dessa och jag ÄLSKAR dem!! Så vackra och härliga att titta på <3
                          Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

                          www.bondmoran.nu

                          Kommentar

                          • mikoto
                            • July 2011
                            • 215

                            #14
                            Idag finns det ju ofta en riktigt bra väg för att få massa akvarieljus på en budget. Det är ju metallhalogen. De är otroligt smutskastade pga att LED kommit och går därför ofta hitta för en väldigt låg peng. En sådan över ditt akvarium skulle ge en massa ljus för en låg startkostnad. Men då du har juwel kar så har du har ett stort brett stag i mitten. Det kommer då bli en väldigt skarp skugga över hela mitten. Och ditt akvarie är nog lite för litet samtidigt för två metallhalogen armaturer. Det blir en svårare lösning.

                            Två stycken led ramper som är mer som strålkastare skulle nog kunna fungera bra med annars, de har inte lika stor spridning som MH armaturer och även armaturen är oftast mindre. Men det blir ett betydligt dyrare dyrare inköp. MH är dock dyra att köra då bra lampor kostar mycket pengar fortfarande. Speciellt om man behöver två.

                            Kan du få på två lysrör till vilket du borde så är det nog den enklaste lösningen. Se till att ha reflektorer på rören med.

                            Kommentar

                            • Torreador
                              • April 2010
                              • 523

                              #15
                              Tack för dina tips! Jag köpte ny belysning strax innan jul och det blev en Micmol new Aqua air plant och jag är helnöjd!

                              Juwelrampen ska jag använda till ett annat kar istället.

                              Att köra utan lock som det blev nu är ju helt underbart! Kommer aldrig köra med lock igen!
                              Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

                              www.bondmoran.nu

                              Kommentar

                              Arbetssätt...