Silikonera om akvariet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Starlite
    • November 2017
    • 1

    Silikonera om akvariet

    Hej jag har ett gammalt 180 liters akvarium med aluminiumram som börjat läcka.
    ska silikonera om det men undrar lite hur aluramen håller ihop?
    Är det limmat eller hur är det?
  • Björn J.
    • November 2017
    • 1049

    #2
    Jag stod i samma funderingar.
    Aluminiumramarna brukar vara ihoppressade. Aluminiumprofilerna har spår på insidan där det sitter en passbit som är inpressad i nästa profil. Det brukar vara väldigt svårt att få isär dessa utan att förstöra dem. Sedan är glaset limmat med små limklickar på insidan i dessa profiler och limmat med en hel sträng i nästa glasskiva osv.
    Jag har reparerat mindre läckor i mindre akvarium förr med varierande resultat. Du måste riva ur hela den läckande fogen, rakblad och brytbladskniv är bra verktyg. Sedan måste glasytorna tvåttas mer än noggrannt, Biltema har ett silikonbortagningsmedel som fungerar bra. Efter det går du på med stålull på ytorna och mer silikonborttagningemsedel, avfetta, T-sprit eller aceton. Därefter på med silikon i fogspruta, bäst resultat ned en elektrisk- eller tryckluftsdriven spruta, lättare att då en jämn fog med en sådan. Jula säljer en sats med fogskrapor som är väldigt bra, och med dessa kan du styka ut fogen snyggt. Doppa skrapan i vatten med litet diskmedel i, blir mindra kladdigt då.
    Men det kan vara vanskligt det är inte alls säkert att ny silikon fäster på gammal redan härdad silikon...! Jag har visserligen sett exempel på att det ibland härdat ihop, men inte alltid. Därför rekommenderar jag att riva ur alla fogarna och foga om hela akvariet!

    Tänk på att använda "akvariesilikon" eller i vart fall ett glassilikon utan antimögelmedel!
    Våtrumssilikon skall du alltså inte använda till akvarium.
    Svart silikonfog tycker jag är snyggast och i den syns inte missfärgningar av läkemedel och alger.

    När silikon härdar bildas det ättika, eller snarare avsöndras ättika ur silikonet, lukar gott! Men jag tror inte att vara sig fiskar eller växter gillar ens en svagare ättikskoncentration i vattnet, varför nyfogade akvarier skall sköljas ut x flera innan infyttning. Detta görs ju då i samband med täthetskontrollen.

    Mitt fina 350liters hörnakvarium började läcka litet i en fog, övervägde omfogning, men då belysningen med nio lysrör hade sett sina bästa dagar och drog en massa ström köptes istället ett helt nytt akvarium, med led-belysning.... Jag tyckte inte det var värt besväret att foga om, och ville inte riskera att bryta upp parkettgolvet igen...



    Kommentar

    Arbetssätt...