Lågt (grunt) Akvarie

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MTHellgren
    • September 2017
    • 2

    Lågt (grunt) Akvarie

    Hej ny här och ny till hela grejen med Akvarier.
    Men har forskat en del nu och är väldigt sugen på att skaffa mig ett grunt akvarium utan kanter. Ett i helglas alltså (och klart vitt glas) Optiwhite eller liknande.

    Min fråga till att börja med är om någon vet var jag införskaffar mig ett sådant akvarium? Vill att det ska vara runt 100 x 40 x 30 (30 högt). Jag har bara hittat som är 40 höga och tycker det blir aningen högt.
    Jag skulle vilja ha en liten sköldpadda i eller två, är detta lämpligt och kan man blanda dem med någon art av fisk? eller typ räkor.

    Men det första steget är som sagt att hitta ett lämpligt kar.

    Tack och bock.
    /Micke
  • åheim
    • April 2006
    • 13126

    #2
    Hej! Ett akvarium med dem måtten säljs inte kommersiellt utan du får specialbeställa eller limma själv. Sen ska du få till en bänk som passar akvariet.
    Jag har limmat ett 70x70x30 och byggt en bänk av lecablock med mdf-skiva.

    Sköldpaddor äter allt i akvariet så fisk kommer försvinna. De lever länge så du får tänka 30 år framåt och de behöver mycket stort akvarium eftersom de blir stora och ska ha både vatten-del och land-del.

    Tycker du ska inrikta dig på fisk istället!
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Tyko
      • April 2015
      • 279

      #3
      Hej, alla sköldpaddor blir inte så stora. Mysksköldpaddor (Sternotherus odoratus) blir bara 10-15 cm så ett sådana borde gå bra, problemet med att de äter fiskarna kvarstår dock.

      /Tyko

      Kommentar

      • ICC
        • November 2006
        • 1310

        #4
        Om det gäller sköldpaddor kan jag tycka det är häftigt med en inomhus damm. Har en kompis som har en "damm" hemma, förvisso en landsköldpadda. Men kolla länken jag kopierat från nätet. Ser rätt häftigt ut får jag medge. https://www.tortoisetrust.org/articles/smpond.html
        Syftar på den tredje bilden i artikeln.
        Senast redigerad av ICC; 24 September 2017, 09:58.

        Kommentar

        • MTHellgren
          • September 2017
          • 2

          #5
          Oj trevligt med så många svar på så kort tid.
          Jag skippar iden med sköldpadda och inriktar mig på fisk då Jag ska forska lite mer i det här med att limma själv. Eller blir det kanske billigare att beställa ett rakt av? Någon som har tips på var man skulle beställa isf?

          ICC inomhusdammen var riktigt frän, tyvärr så har jag inte plats för en sådan för tillfället då jag bor i en 1:a.

          Kommentar

          Arbetssätt...