Vill börja med trycksatt CO2 till 30 Liters!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SuperMusse
    • August 2017
    • 9

    Vill börja med trycksatt CO2 till 30 Liters!

    Hej! Har bestämt mig att för att ta steget in i CO2 träsket, ett område som alltid har funnits vid horisonten men som på håll åtminstone alltid har känts extremt skrämmande och överväldigande.
    Jag har nu spenderat nästan hela dagen med att läsa på om ämnet och även om trycksatt-CO2 inte längre känns som något helt taget ur en Sci-Fi bok så känns det fortfarande som om jag endast har doppat tårna i det enorma hav av information som rör detta ämne. Därför skulle jag verkligen uppskatta lite hjälp med att komma igång detta!

    Som jag förstått det så är det här de absolut mest nödvändiga komponenterna som krävs för att detta ska fungera:
    -CO2 tub
    -Regulator som helst ska ha både manometrar för tubens tryck och arbetstryck
    -Magnetventil
    -Nålventil
    -Backventil
    -Bubbelräknare
    -Diffusor
    -CO2-säkra slangar
    -Drop checker för att kontrollera pH nivån och därmed estimera löst mäng CO2 i akvariet

    Nu till frågorna!
    När det kommer till Regulatorn så verkar det finnas en uppsjö av alternativ där priset verkligen kan skjuta i höjden. Jag har en extremt begränsad budget så jag undrar hur stor roll prisklassen på regulatorerna egentligen spelar. Jag har kikat på regulatorer som t.ex denna https://www.co2supermarket.co.uk/co2...lves-p181.html där utöver regulatorn så ingår magnetventil och nålventil. För mig så känns det som ett väldigt prisvärt alternativ, men kanske blir kvaliteten lidande? Tydligen så är risken med Single stage regulatorer jämfört med Duals att det finns en risk att vid den slutet på CO2-tubens livstid spyr ut all kvarvarande CO2 i karet på en gång. Är detta något som är ett stort problem? Jag tänker i samma linje när det kommer till bubbelräknaren, dvs att köpa en bubbelräknare med inbyggd backventil så slår man två flugor i en smäll (och det blir billigare). Samma fråga här, blir kvaliteten lidande till den vida graden att det egentligen är bättre att köpa komponenterna separat?

    Nästa dilemma är tuberna som från det lilla jag har hittat verkar vara hutlöst dyra. Den här anläggningen ska användas till ett litet 30 liters och jag har egentligen inte ens plats för en gigantisk tub. Vad finns det för alternativ här och var får man tag på dem? Jag har sett att det har funnit folk som har använt Soda Stream-CO2 cylindrar men då är frågan hur detta funkar (så att regulatorn passar till tuben och kan man använda vilken regulator som helst?) och hur länge dessa egentligen räcker. Tuber som räcker i åtminstone 3 månader för ett 30L är jag helt okej med. Jag vet egentligen inte heller hur mycket CO2 man i genomsnitt förbrukar/dag så det är svårt att veta vilken storlek som passar.

    Sen undrar jag om det är värt att köpa ett färdigt set eller om det är bättre att plocka ihop det själv. Vilka färdiga set finns det som är värda att kolla på? Har ni rekommendationer på prisvärda komponenter? Var handlar ni dessa produkter, (jag har hört att många här handlar från tyskland). Jag skulle vara glad om jag kunde hamna runt eller under 1000-lappen för allt minus själva CO2:t då.

    Jag uppskattar alla tips eller förslag som kan hjälpa mig med att komma igång med detta!
    Senast redigerad av SuperMusse; 07 September 2017, 02:04.
  • Haloumi
    • November 2016
    • 59

    #2
    Jag skulle rekommendera dig att kolla med godhemszoo, där finns kompletta kit med sodastream adapter till ett vettigt pris. Personalen där är grymt hjälpsamma och kan svara på alla frågor. Har själv köpt ett kit från dom och fördelen är att man kan alltid ta kontakt med dom om det är något man undrar och priset blir inte mycket högre än t.ex CO2supermarket, det är iaf min erfarenhet!

    Kommentar

    • SuperMusse
      • August 2017
      • 9

      #3
      Ursprungligen postat av Haloumi
      Jag skulle rekommendera dig att kolla med godhemszoo, där finns kompletta kit med sodastream adapter till ett vettigt pris. Personalen där är grymt hjälpsamma och kan svara på alla frågor. Har själv köpt ett kit från dom och fördelen är att man kan alltid ta kontakt med dom om det är något man undrar och priset blir inte mycket högre än t.ex CO2supermarket, det är iaf min erfarenhet!
      Deras Sodastream kit är helt klart intressant, dock så tycker jag att 3-1 diffusorn verkar vara lite klumpig. Blir det inte svårt att räkna bubblorna? Det är frustrerande lite information om utrustningen på deras sida. Ingår en nålventil till regulatorn? Är det dessa tuber som är menade att användas till kittet https://www.kitchentime.se/sv/p/soda...ABEgJrbfD_BwE?

      Om jag inte hittar något bättre alternativ så kör jag väl på deras kit. Någon har några tips på prisvärda kit från tyskland?
      Senast redigerad av SuperMusse; 07 September 2017, 17:58.

      Kommentar

      • Sleaper

        • September 2008
        • 2876

        #4
        Finns ju: http://www.us-aquaristikshop.com/co2...schaltung.html

        Kommentar

        • Haloumi
          • November 2016
          • 59

          #5
          Ursprungligen postat av SuperMusse

          Deras Sodastream kit är helt klart intressant, dock så tycker jag att 3-1 diffusorn verkar vara lite klumpig. Blir det inte svårt att räkna bubblorna? Det är frustrerande lite information om utrustningen på deras sida. Ingår en nålventil till regulatorn? Är det dessa tuber som är menade att användas till kittet https://www.kitchentime.se/sv/p/soda...ABEgJrbfD_BwE?

          Om jag inte hittar något bättre alternativ så kör jag väl på deras kit. Någon har några tips på prisvärda kit från tyskland?
          Ja nålventil ingår, det jag gjorde var att beställa en Bazooka diffuser och en bubbelräknare med backventil utöver detta.

          Kommentar

          • T_B
            • September 2013
            • 96

            #6
            CO2 Supermarket har snabb och bra service om man har frågor eller köpt fel prylar. Jag kör CO2 i två akvarier med deras grejor. Använder Sodastreamflaskor.
            Använder också denna CO2 Controller: http://www.fish-street.com/weipro_ph...co2+controller
            Allt fungerar klockrent och sköter sig självt. Frakten är rätt dyr från CO2 Supermarket så beställ allt på en gång om du bestämmer dig för dem.

            Kommentar

            • AndreasA88
              • January 2011
              • 47

              #7
              Ursprungligen postat av SuperMusse

              Deras Sodastream kit är helt klart intressant, dock så tycker jag att 3-1 diffusorn verkar vara lite klumpig. Blir det inte svårt att räkna bubblorna? Det är frustrerande lite information om utrustningen på deras sida. Ingår en nålventil till regulatorn? Är det dessa tuber som är menade att användas till kittet https://www.kitchentime.se/sv/p/soda...ABEgJrbfD_BwE?

              Om jag inte hittar något bättre alternativ så kör jag väl på deras kit. Någon har några tips på prisvärda kit från tyskland?
              Jag har också köpt deras kit precis nyss, har inte kommit igång riktigt ännu men hunnit testa lite (var dock tvungen o börja om med akvariet). Kan i alla fall hålla med om att de är riktigt trevliga i personalen! Supersnabb leverans, jag har lagt 3 st och då har de alltid kommit fram dagen efter.

              Tycker inte diffusorn är så klumpig, den är inte så stor. Sen har jag visserligen inte så mycket o jämföra med. Se bubblorna är lätt som en plätt så länge du inte gömmer den för väl.
              Nålventil ingår, allt ingår egentligen förutom själva tuben som är precis sån du länkar till. Finns ju överallt, det som är så smidigt. En helt ny tub kostade mig 200 spänn i vår lilla Ica butik. Om man byter ut har jag sett priset på 70 spänn. Enligt killen på godhems zoo ska en sodastream tub hålla 5-6 månader till mit 50-liters, så det bör ju hålla längre för ditt akvarium som är mindre.

              Det är soda basic kit jag köpt.

              Kommentar

              • SuperMusse
                • August 2017
                • 9

                #8
                Ursprungligen postat av AndreasA88

                Jag har också köpt deras kit precis nyss, har inte kommit igång riktigt ännu men hunnit testa lite (var dock tvungen o börja om med akvariet). Kan i alla fall hålla med om att de är riktigt trevliga i personalen! Supersnabb leverans, jag har lagt 3 st och då har de alltid kommit fram dagen efter.

                Tycker inte diffusorn är så klumpig, den är inte så stor. Sen har jag visserligen inte så mycket o jämföra med. Se bubblorna är lätt som en plätt så länge du inte gömmer den för väl.
                Nålventil ingår, allt ingår egentligen förutom själva tuben som är precis sån du länkar till. Finns ju överallt, det som är så smidigt. En helt ny tub kostade mig 200 spänn i vår lilla Ica butik. Om man byter ut har jag sett priset på 70 spänn. Enligt killen på godhems zoo ska en sodastream tub hålla 5-6 månader till mit 50-liters, så det bör ju hålla längre för ditt akvarium som är mindre.

                Det är soda basic kit jag köpt.
                Tack så mycket för alla svar! Jag har bestämt för att köpa det kitet, dels för att själva kitet verkar bra och att personalen var hjälpsam och trevlig när jag kontaktade dem, men också för att det blir mycket mindre trassligt när man handlar från Sverige jämfört med utomlands.

                Kommentar

                • Nils.Joutseno.Dahlberg
                  • July 2017
                  • 14

                  #9
                  Ursprungligen postat av AndreasA88
                  Jag har också köpt deras kit precis nyss, har inte kommit igång riktigt ännu men hunnit testa lite...//....
                  Det är soda basic kit jag köpt.
                  Jag lånar tråden. Är också intresserad av det kitet, men funderar på valet mellan en och två tryckmätare på förstasteget. Vad är den andra tryckmätaren till för? Någon som vet?

                  Kommentar

                  • Sleaper

                    • September 2008
                    • 2876

                    #10
                    Finns det två tryckmätare visar den ena flasktrycket och den andra arbetstrycket, alltså hur trycket är i slangen till diffusor eller reaktor.

                    Kommentar

                    • Nils.Joutseno.Dahlberg
                      • July 2017
                      • 14

                      #11
                      Ursprungligen postat av Sleaper
                      Finns det två tryckmätare visar den ena flasktrycket och den andra arbetstrycket, alltså hur trycket är i slangen till diffusor eller reaktor.
                      Tack för svar!

                      Kommentar

                      Arbetssätt...