Nytt akvarie

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ribby_girl
    • February 2005
    • 378

    Nytt akvarie

    Jag funderar på att investera i ett nytt akvarie. Jag tycker det är jättekul med akvarium. Då sötvattens fisk, gärna ungfödare. Jag har inte haft akvarie på flera år så nu funderar jag på vad ett rimligt pris är.

    Jag letar efter kar (detta är absolut ingen annons) som är runt 200 liter och högre. På blocket kostar de runt 2000:-
    Är det rimligt pris

    Då nästa fråga , har även tittat på nya kar. Dels för att vara säker på att det är tätt, och kunna få det jag vill ha.
    Då hittade jag juwel 180 liters för runt 5000:- med bänk och lysramp, lysrör, filter och doppvärmare.

    Jag tänker att det är ett rimligt pris. Jag får ett helt nytt kar, med de dyraste tillbehören. Jag får det hemlevererat. Jag får en bänk som jag vet håller till karet, plus att det passar perfekt.

    På blocket kan man ju ha otur att få vilket skräp som helst, plus att jag måste hämta det själv, plus att det kanske inte ingår bänk eller de dyrare tillbehören.

    Då är frågan 180liter är de för lite ?
    Jag har haft rätt stora kar tidigare, förutom för nått år sedan då jag hade ett jättelitet men de hade ja bara nån månad.
    Vad får jag plats med i ett 180liters?
    Jag tänker mig lite svärdbärare, nån mal och kanske lite neontetror (10st).
    Då täcker jag ju alla karets nivåer.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
  • Haloumi
    • November 2016
    • 59

    #2
    Till en sådan besättning räcker ju ett 180-liters akvarium, det är väl mer en fråga om hur stort du själv är sugen på.

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13110

      #3
      Ibland kan man ju göra ett riktigt kap om man köper begagnat och få med riktigt bra kringutrustning och teknik och säkert hjälp med leverans om man ger en extra slant. Eller så lägger man ner en hel del jobb och pengar (det är inte billigt att bygga själv alla gånger) och bygger allt själv, vilket lockar mig för att jag vill ha udda mått och bänkar och gillar att veta att jag skapat det själv och processen i sig är väldigt givande Standardakvarier är höga med väldigt lite djup och de är svårinredda och lite tråkiga tycker jag.
      Jag byggde ett lika djupt som brett akvarium för att jag gillar djup. kan se här: https://www.youtube.com/watch?v=1hqVIpagBmI
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Regni68
        • May 2017
        • 1

        #4
        Jag köpte ett Juwel Rio 180 för fyra månader sedan. Jag köpte det sprillans nytt från djuraffären. Jag ville inte köpa ett begagnat och riskera att få ut en massa vatten på golvet på grund av min okunskap så för mig var det definitivt värt pengarna. Det är mitt första akvarium och jag är supernöjd men jag känner att jag kanske borde köpt ett större. Jag har 4 vuxna indianplaty och ca 5 yngel, två marmorgurami, två röda drakmalar och ett stim med 20 kardinaltetror.
        Mitt stim på 20 kardinaltetror känns lite ynkligt för de sprider ut sig i hela akvariet så jag tror du behöver fler än bara 10 neontetror.
        Att jag vill ha större beror på att jag då kan ha fler guramisar. De två jag har nu har lagt beslag på varsin halva i akvariet och träffas på mitten och bråkar. Tror att de skulle lugna ner sig om jag hade fler men då blir det nog för trångt så de bråkar iallafall.

        Kommentar

        • Marten64

          • July 2012
          • 1020

          #5
          Ursprungligen postat av åheim
          Ibland kan man ju göra ett riktigt kap om man köper begagnat och få med riktigt bra kringutrustning och teknik och säkert hjälp med leverans om man ger en extra slant. Eller så lägger man ner en hel del jobb och pengar (det är inte billigt att bygga själv alla gånger) och bygger allt själv, vilket lockar mig för att jag vill ha udda mått och bänkar och gillar att veta att jag skapat det själv och processen i sig är väldigt givande Standardakvarier är höga med väldigt lite djup och de är svårinredda och lite tråkiga tycker jag.
          Jag byggde ett lika djupt som brett akvarium för att jag gillar djup. kan se här: https://www.youtube.com/watch?v=1hqVIpagBmI
          Det där var riktigt fint! Jag förstår vad du menar, djupet ger verkligen en helt annan känsla.

          /Johan
          / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

          Kommentar

          Arbetssätt...