Ljus till 54-liter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • trssel
    • February 2016
    • 16

    Ljus till 54-liter





    ​ hej!
    Jag tog över ett 54-liters sötvatten för två veckor sedan. Däri lever 7 platys och 8 neontetror. Samt Java-ormbunke, Rosaenervigs papegojblad och Belem Tonina sp.

    Jag måste dock byta ljus i karet. Just nu är det ett lock över med ett superlitet (kanske 25 cm långt?) lysrör på 6 w.

    Jag tänkte köpa något från Cyberzoo, är de bra enligt era erfarenheter? Vad jag tittat mest på är ett paket med Ljusramp T5, två lysrör på 2x24w 10 000k, vitt ljus från Aqua Nova. Som novis undrar jag om detta låter bra? Det ska även ingå reflektorer i detta och jag undrar även om jag kommer att behöva använda dem? Eller om det är bättre att köpa ny ramp och lysrör var för sig?
    Sedan undrar jag också om lgh kommer bli full av sniglar om jag tar bort locket, tar de sig ut då?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Om du köper en hel ramp så tänk på att det måste vara till just det akvariet.
    Tycker att max. ett av rören skall ha ett så högt Kelvintal som 10.000 - det andra bör ligga på ca. 6000-6500.
    Snäckorna blir kvar
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • trssel
      • February 2016
      • 16

      #3
      Okej, tack!

      Det är alltså detta jag har tittat på:


      Det är ett litet Aquael kar. Men rampen som är nu är värdelös så jag måste hitta något bättre. Den jag tittat på står det endast att det är för ett 60 cm kar? Och sedan 10 000k,ser inget om hur mycket vardera lysrör ger.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Hittar inte mycket info där - kan du inte hitta den rampen någon annanstans.
        2x24 W är annars rätt OK - men om bägge är på 10.000 Kelvin passar det inte i ett sötvatten
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • T_B
          • September 2013
          • 96

          #5
          Dessa är kanon, har två st. Dimbar och kan fås skräddarsydd med de färger man vill prioritera.

          Kommentar

          • trssel
            • February 2016
            • 16

            #6
            Wow! Jag har varit nyfiken på det här med Led, men inte riktigt vågat titta närmare på det för att det känns så nytt och främmande. Har du köpt dina på den sidan? Vad gick allt på? Berätta gärna mer om dem och hur de fungerar då LED som sagt är grönt för mig.

            Kommentar

            • trssel
              • February 2016
              • 16

              #7
              Jag har annars funderat på ett som heter odyssea coral duo pro med 2x24w t5-rör. Ska finnas på akvarielagret. Har inte sett det någon annanstans och tycker det är svårt att hitta billigare som man kan beställa hem. Vet ni någon bra sida är jag tacksam för tips!

              Kommentar

              • T_B
                • September 2013
                • 96

                #8
                Hej, jag har köpt mina på den sidan. Bra kvalitet, gjuten aluminiumram till belysningen och en rejäl strömförsörjningsenhet med inbyggd fläkt. Båda har fungerat perfekt i över två år. Med T5 ljusrör får du inte det vackra skimret i vattnet som med LED när man ser vattnets ytrörelser speglas som skuggor i vattnet. Priset beror på om du vill ha möjlighet att dimra olika färger, ha timerfunktion etc.
                Säljaren "lion" har bra betyg, se fliken feedback:
                https://www.aliexpress.com/item/CITI...b-ff1812e49f26
                Jag hade inte tvekat att handla där igen. Det går även fint att få rampen skräddarsydd med dina egna färgval. Det enda negativa jag hittat är att den inte fungerar med en vanlig timer. Släcka går bra men inte tända. Man måste beställa deras timer/dimmer tillsammans med rampen.
                Senast redigerad av T_B; 16 May 2017, 08:21.

                Kommentar

                • trssel
                  • February 2016
                  • 16

                  #9
                  Tack! Jag sitter och försöker läsa in mig på det här med lumen. Verkar ju suveränt med den du länkat till! Får jag fråga hur stort ditt kar är som du har dennna till? Vill vara säker på att det funkar till mitt.​​​​ Och hur länge räcker de? Jag har förstått att de räcker längre än lysrören som bara kan hålla i upp till ett år?
                  Vad synd att vanlig timer inte funkar för det har jag ju redan sedan innan till det förra. Jag antar att man måste köpa paket 3 då där timer finns med?

                  Kommentar

                  • trssel
                    • February 2016
                    • 16

                    #10
                    Jag såg även någon på zoopet som köpt denna och var mycket nöjd: https://ledsale.se/aqua-classic-led-...0cm-120cm.html
                    Men är den lika bra som den från aliexpress?

                    Kommentar

                    • T_B
                      • September 2013
                      • 96

                      #11
                      Ingen aning om den är lika bra, den har 78 LED:s mot Licah:s 140, 20W mot 48W. Den är ju betydligt billigare än Licah som kostar $153.30 med paket 3.
                      Jag använder min 60-centimetare till ett akvarie med måtten 60x60x70, LxBxH, 252 liter så den är kraftfull. Jag tror att du klarar dig fint med den billigare i ditt 54-liters. Kolla måtten, helst ska ju själva rampen vara lite kortare än akvariet bredd så den kan vila på ståltrådsbenen. Licah:s ramp är t ex 56 cm bred. Om du tänker byta upp dig till ett större kar med samma bredd fast högre så kanske Licah är ett bättre val.

                      Kommentar

                      • trssel
                        • February 2016
                        • 16

                        #12
                        Okej,då har vi samma längd på karen ändå. Isf vet jag ju att Licahs funkar. Dock är jag osäker på Aqua classics. Står att modellen är på 60 cm, vet inte om de menar rampen då, och att man kan förlänga längden med stråltrådsbenen till 85 cm? Isf borde jag kanske köpa modellen på 45 cm från dem. Fick inte tag i dem idag så har skickat iväg ett mail. Får se vad de säger. Men funkar inte den så blir det nog Licahs!

                        Kommentar

                        • Pouyanation
                          • February 2018
                          • 45

                          #13
                          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                          Hittar inte mycket info där - kan du inte hitta den rampen någon annanstans.
                          2x24 W är annars rätt OK - men om bägge är på 10.000 Kelvin passar det inte i ett sötvatten

                          Väcker liv i ett gammalt tråd.
                          Varför skulle 2 lampor på 10.000 kelvin bli för mycket för ett sötvattenkar? Jag har nu en 54 litare. Har två ledlistor på 10.000 K och ett sylvania på 6500k. Blir det fel? Jag kör med Co2.
                          ​​​​​https://akvarieimporten.se/tillbehoe...d-lister-50-cm

                          Tacksam för svar.
                          Senast redigerad av Pouyanation; 22 February 2020, 22:52.

                          Kommentar

                          • åheim
                            • April 2006
                            • 13127

                            #14
                            Det omåttligt populära philips aquarelle var på 10 000k så Kjells inlägg kan vi nog lägga åt sidan denna gång....
                            Viva Leo Buscaglia

                            Kommentar

                            Arbetssätt...