Vilka lysrör

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dreamdaddy
    • February 2017
    • 31

    Vilka lysrör

    Hej! Jag undrar om man kan ha "vanliga" lysrör till ett akvarium? Eller måste man ha de särskilda rören?
  • LoGeek
    • September 2008
    • 1651

    #2
    Nej du måste inte ha speciella lysrör. Om du hittar andra med rätt längd så kan du använda det.

    Däremot riskerar ljusupplevelsen att mer ge en känsla av garaget än av havet... och växterna att vissna medans algerna frodas.

    Om du inte har bra koll på lysrör så bör du definitivt köpa sådana gjorda för akvarium eller välkända för att fungera i akvarium.

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13123

      #3
      Ursprungligen postat av Dreamdaddy
      Hej! Jag undrar om man kan ha "vanliga" lysrör till ett akvarium? Eller måste man ha de särskilda rören?
      Klart du ska lägga pengar på ett riktigt akvarierör! LoGeek nämner "havet" och det benämns som saltvatten i akvariesammanhang och det vill du inte ha i ett sötvattensakvarium, för det är ett ljus anpassat för koraller. Har du inte funderat på LED-belysning? Det finns till riktigt hyffsade priser, tex gav jag 1000kr för min som är upp till 85cm långt akvarium. Upp till 145cm =1800kr
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Man brukar säga att solen har ca. 6.500 Kelvin och sådana lysrör funkar bra. Många gillar dock lite högre Kelvintal (blir lite blåare) och upp till 10.000 Kelvin tycker jag är helt OK. Högre Kelvintal passar bättre för saltvatten
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Bygert
          • March 2010
          • 2169

          #5
          Köper man speciella rör för akvarier så betalar man minst dubbla priset för att få en fisk på kartongen. Däremot är det inte alls givet att man får nåt som är bättre. Jag har sett en riktigt seriös undersökning (som tyvärr inte går att hitta längre) där man jämförde vilka typer av ljuskällor som gav bra med ljus som växter kan göra sig nytta av. Märkligt nog var de gro-lux belysningar som ju sägs vara speciellt utformade för växter rakt ingen vinnare. Inte heller särskilda akvarielysrör rosade marknaden. Bäst gick metallhalogen och bra standardlysrör av fullfärgstyp.

          Det har blivit lite väl mycket av att köpa ljus efter kelvin. Det värdet är intressant men att bara gå på det är som att köpa nåt till fötterna bara efter skonummer. Kelvin säger åt vilket håll ljuset ligger, låga värden åt det röda hållet, höga åt det blå. Men det säger inte ett skit om hur bra ljus det är. En ljuskälla på 6500 kelvin kan vara kliniskt befriad från de våglängder som växter kan utnyttja och alltså helt värdelös för växter. Det kan också bli hur konstiga färger som helst.

          Det man skulle vilja veta är värden som PUR/PAR som berättar hur mycket av en ljuskällas ljus som växter kan ha nytta av. Det är sällan man får veta det om man nu inte råkar på nån undersökning som en entusiast gjort. I brist på det man egentligen vill veta kan man då gå på Ra (eller CRI som är samma sak). Ra berättar hur bra färger återges, 100 är som naturligt solljus och är det man strävar mot. 90 eller mer är bra, lägre kan bli konstigt. Man kan få såna fenomen som jag haft, fiskar med en gul rand i framkant i akvariet och en blå rand när de simmar bak till under ett annat rör. Det hänger också en del ihop med värdet i kelvin, går man högt upp i det blå är det svårt att få fram rött, röda fiskar ser då grå ut.

          Man kan köpa Biltemas kallvita rör. Billigt är det och fungerar ofta rimligt bra. Dubblar man priset så kan man få nåt bättre. Det man tittar efter då är lysrör som har en beteckning med tre siffror, t ex 965. Första siffran hänger ihop med Ra och är den 9 så är Ra över 90 och ska alltså vara ok. Ligger Ra där så är det svårt att lyckas få till ett rör som inte har det ljus som växter behöver. De nästa två siffrorna är de första två i kelvinvärdet. I exemplet är alltså kelvinvärdet 6500 vilket ofta är ok. Ibland vill man ha högre, särskilt saltvattensfolk vill det, inte för att det skulle vara särskilt bra för koraller utan för att man tycker att den blåaktiga tonen bättre stämmer med nån slags bild av havet. Ett rör som Philips TL-D 90 De lux 965 är ett bra val som fungerar till rimligt pris. Vill man sen betala 2 - 3 gånger mer för att få en fisk på kartongen så må man väl göra det.

          LED är bra och energisnålt. Men till växter är det lite lurigare än lysrör, spektrat kan vara väldigt spikigt så att det verkar som belysningen är rimlig fast det saknas de för växter oundgängliga våglängderna. Det kommer bra grejor och priserna är på väg ner. LED är klart nåt som kommer att ta över från äldre typer av belysning men det är inget att köpa okritiskt, man måste ha koll om det ska bli bra.
          Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

          Kommentar

          • LoGeek
            • September 2008
            • 1651

            #6
            Efter en liten googling så hittade jag Philips TL-D 90 De lux 965 för 100kr inkl moms (150cm).

            Samma längd i Sylvania Aquastar hittar jag för 139kr inkl moms.

            Det handlar alltså inte om att betala 2-3 gånger mer för att få en fisk på förpackningen. I detta exempel handlar det om 39kr mer för att få ett trifosfor-rör som håller intensiteten markant längre och således lär bli det billigaste alternativet långsiktigt.

            Det går alltid hitta genvägar för att spara några kronor, och det är bra. Men att tro att alla akvarierör är 2-3 ggr dyrare och ändå skräp är helt enkelt inte sant. Sedan finns självklart sådana exempel som Grolux, men generalisera inte för mycket utifrån de sämsta rören.

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13123

              #7
              Jag har faktiskt sylvania grolux i mitt ena akvarium och det har jag haft 2-3 år nu och ger fint ljus och växterna mår prima... usch det är sååå dåligt
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • LoGeek
                • September 2008
                • 1651

                #8
                Ursprungligen postat av åheim
                Jag har faktiskt sylvania grolux i mitt ena akvarium och det har jag haft 2-3 år nu och ger fint ljus och växterna mår prima... usch det är sååå dåligt
                Ja det är inte kasst, men inte heller top notch. Byggde vidare på just det exemplet eftersom Bygert tog upp det. Hade inte tänkt en djupare diskussion kring hur bra det egentligen är

                Och det är definitivt MYCKET bättre att köpa Grolux än billigaste röret man hittar på Jula!

                Kommentar

                • RedPiranha
                  • May 2012
                  • 29

                  #9
                  Det är för övrigt lite intressant det här med ljus att det är två olika sorter för salt eller söt... i naturen mig veteligen så har vi bara en sol som lyser

                  Kommentar

                  • Dreamdaddy
                    • February 2017
                    • 31

                    #10
                    Jag har köpt aqua glo och ett sylvania å det tror jag kommer funka bra.

                    Kommentar

                    • Vripa
                      • May 2019
                      • 1

                      #11
                      Hej, sorry för bump…

                      Måste köpa nya lysrör till mitt 540L. 4st T8 120cm 36 W finns det plats till. Vad skulle ni rekommendera, lysrör avsedda för akvarium eller generella lysrör? Det som kommer upp först är sylvania eller biltemas...

                      Tack för hjälpen!

                      Med vänlig hälsning
                      Viktor

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13123

                        #12
                        Rör för akvarium om du vill ha ett trevligt ljus. Nöjer du dig med pissgult och har inga växter så kan du shoppa på Biltema
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • Christer5
                          • July 2015
                          • 915

                          #13
                          Sylvania Aquastar är mycket bra för växter och fiskar och jag kör bara med dom då jag upplever att Nature inte tillför något.

                          Kommentar

                          • LoGeek
                            • September 2008
                            • 1651

                            #14
                            Håller med om Sylvania Aquastar för växter. Jag gillar även det klara lite "marina" ljuset de ger.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...