Juwels innerfilter - tips och erfarenheter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Björn J.
    • November 2017
    • 1049

    #46
    Hej!
    I snart 8 år har jag haft ett litet Rio 125 igång. De vita plattorna högst upp har jag bytt många gånger, men aldrig de andra kuberna, inte heller behållaren med makaronerna. Jag har aldrig gjort någon storrengöring av det akvariet, ännu. När garantin hade gått ut gick pumpen sönder. Det var ett oändligt antal ohm när jag mätte över stickkontaktens stift, så jag misstänkte att den ingjutna spolen gått sönder. När jag skulle köpa ett nytt pumphuvud fanns inte rätt modell så det blev en med något högre effekt.

    Det är ett växtakvarium, inrett med Juwels bakgrund och en terass. Vanliga traditionella växter, inga konstigheter. Likaså fiskarna, dvärgciklider, kilfläcksrasboror och siamensis. Tidigare har det funnits danio, skalarer, och kardinaltetror, har haft paletter också nån gång. Inga speciella fiskar heller alltså.

    De senaste åren har javamossan vuxit till sig och breder ut sig strax under vattenytan, den växer in i ytvattenavloppet och täpper till, ofta rillsamman med något löst blad från annan växt, obra, då börjag pumpen föra oväsen. Så numera får jag hålla borta javamossan från pumpen.

    När jag avecklat ett annat akvarium och städat i källaren kom det fram en blå filtermatta som jag sågade till i bandsågen till lämpliga kuber, använde de vita översta filterplattorna som mall.
    Men just nu är allt original Juwel. Jag tycker det fungerar väldigt bra, skulle aldrig komma på tanken igen att söla med ytterfilter, jag är för bekväm för det.

    En gammal trotjänare bars häromdagen ut ur huset, det var ett specialbestellt LLI akvarium från Lysekil, ett hörnakvarium på 350 liter, detta ersattes med ett Trigon 350 LED, som nyligen har satts igång. Jag tyckte att mitt lilla Juwelakvarium var just en juvel och köpte då ett från samma firma, ja utbudet är ju rätt begränsat numera, man får ju leta länge om man vill ha annat än juwelakvarium, firma Juwel har tagit många marknadsandelar.

    Nåväl, jag hade kännedom om den inbyggda antinitrattabletten så den fick vara kvar, tänkte att det kan vara bra vid nystart. Dessutom hälldes bakteriekultur i från någa olika etablerade akvarium, samt vatten från de andra akvarierna. Det är för tidigt att utvärdera, men än så länge tycks det fuka bra.

    Men samma erfarenhet av ytavrinningen, här samlas det skräp, likt löven i gatans dagvattenbrunnar... Det blir stopp när blad från en javaormbunke sätter sig på tvären.
    Än har jag ju inte haft anledning att göra rent i filtret, men det sitter ju längst in i hörnet och jag måste stå på en pall för att nå in dit.
    Har ju fått justera doppvärmaren några gånger, så jag vet...

    Om jag återvänder till det lilla Rio, så skrev någon längre upp i tråden om att det var besvärligt med nedsmutsning då man lyfte ur filterkassetten...
    Jag upplever inte det som ett problen alls, jag har en hink till hands och är rätt snabb, ut ur filerbehålalren och snabbt ned i hinken, klart litet bôs blir det väl, men inte mycket, jag stänger aldrig av pumpen vid filterrengöringen.

    Nu när jag satt igång ett nytt akvarium har jag ju skattat riot på växter, och då blir det som en djupgående psykoterapi, när man rotar för mycket i det gamla, det grumlar upp en del. Men då har jag satt in ett extra innerfilter som gått i nåra dygn. Bôset från det har sedan hällts i Trigons filterbehållare.

    I vanliga fall är jag mycket för ombyggnader och modifikationer, jag har genom åren exprimenterat mycket med filter i olika växtakvarium, ett omfattande projekt var ett bakkammarakvarium, där den bakre kammaren var en labyrint med långsam cirkulation över olika filtermaterial, såväl nekaniska som biologiska, fungerade iofs bra, nen rätt meckigt, innan det blev bra balans.

    Men efter att ha studerat Juwels filterkonstruktion litet mer ingående, med den nedre långsamma cirkulationen och den övre litet snabbare med ytvattenavrinningen så tycker jag nog att det är en smart konstruktion, måhända kan den förbättras, men just nu anser jag det inte mödan värt.
    Men då har jag okomplicerade fiskar och rätt mycket växter, rätt så anspråkslöst. Jag kan gott tänka mig att cirkulationen blir otillräckligt om man skall ha ett afrikanskt ciklidakvarium med många stora fiskar. Men som växtakvarium med lagom många tror jag det kan bli väldigt bra.

    Det skall bli intressant att se hur mitt nya Trigon fungerar på sikt, kanske jag ändrar uppfattning om Juwels teknik, då, men inte nu.

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13129

      #47
      Använd bara filtermatta, det är effektivt billigt och hållbart material.
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Björn J.
        • November 2017
        • 1049

        #48
        Ursprungligen postat av åheim
        Använd bara filtermatta, det är effektivt billigt och hållbart material.
        Ja det blir kanske så framöver, men med tanke på att jag fortfarande har samma orignalfiltermaterial i mitt Rio som jag startade sent i februari eller i början av mars 2010, så lär det kanske dröja.
        Jag funderar på om det går att öppna den där plastbehållaren och byta ut makaronerna... Eller om det är lika effektivt med någon mer finporig filterkub?
        En sådan plastlåda med makaroner skickdes inte med mitt nya Trigon, juwels tekniker kanske har kommit på att den är onödig, eller så är det firmans ekonomer som vill spara...?

        Kommentar

        • Andreas.F
          • July 2008
          • 43

          #49
          Ursprungligen postat av åheim
          Använd bara filtermatta, det är effektivt billigt och hållbart material.
          Jag lyfter denna tråd lite istället för att skapa en ny. Du menar alltså att det räcker med att köra med tex dom blåa svamparna i hela filtret, skippa makaronerna osv?

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13129

            #50
            Ja filtermatta är ett utmärkt mekaniskt och biologiskt filtermaterial. Vill köra makaroner så visst men känn inget måste!
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Andreas.F
              • July 2008
              • 43

              #51
              Ursprungligen postat av åheim
              Ja filtermatta är ett utmärkt mekaniskt och biologiskt filtermaterial. Vill köra makaroner så visst men känn inget måste!
              Okej, det låter ju intressant! Ska man skippa den vita filtervadden också?
              Hur tycker du fördelningen ska se ut mellan den blåa grova mattan och den mer finare varianten?
              Vad händer med bakteriekulturen om jag byter ut allt i själva filtret?

              Kommentar

              • Selafiel
                • June 2020
                • 137

                #52
                Ursprungligen postat av Andreas.F

                Okej, det låter ju intressant! Ska man skippa den vita filtervadden också?
                Hur tycker du fördelningen ska se ut mellan den blåa grova mattan och den mer finare varianten?
                Vad händer med bakteriekulturen om jag byter ut allt i själva filtret?
                Jag kör på följande sätt:

                I övre korgen så har jag fyllt med grova blå och har vadd i botten.

                I nedre korgen har jag vadd överst sen grova blå.

                Sen är det nog så att jag låtsas att den uttjänta kolmattan (svart) och nitritmattan (grön) är likvärdiga de blå så de ligger där istället för en blå.

                Ifrån de kuber du byter ut så kommer det ju kunna försvinna bakterier, men bör väl gå att ha kvar en del av dom genom att krama ur dom i akvariet.
                Senast redigerad av Selafiel; 21 August 2020, 12:15.

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13129

                  #53
                  Ursprungligen postat av Andreas.F

                  Okej, det låter ju intressant! Ska man skippa den vita filtervadden också?
                  Hur tycker du fördelningen ska se ut mellan den blåa grova mattan och den mer finare varianten?
                  Vad händer med bakteriekulturen om jag byter ut allt i själva filtret?
                  Om du byter ut alla filtemattor samtidigt så förlorar du all biologisk nedbrytning i filtret, men det finns fortfarande mängder i bottensubstratet och etablerat i hela akvariet och sprider sig vidare till filtret så det tar nån vecka innan filtret börjar komma igång igen så smått.

                  Den grova mattan är över lag den mest effektiva att använda för den finporiga täpper fortare till och tappar effekt. Är det ok för dig att byta filtervadd väldigt ofta så visst kan du köra med det, det håller ju övriga filter mer rena MEN det funkar ypperligt att strunta i den och bara ha grov matta och det borde kunna gå månader mellan rengörningarna.
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • Andreas.F
                    • July 2008
                    • 43

                    #54
                    Tack för era svar!
                    Ni har inte upplevt problem med partiklar i vattnet med den uppsättningen?

                    Kommentar

                    • Selafiel
                      • June 2020
                      • 137

                      #55
                      Ursprungligen postat av Andreas.F
                      Tack för era svar!
                      Ni har inte upplevt problem med partiklar i vattnet med den uppsättningen?
                      Tror det är svårt att vara helt utan partiklar. Beror säker också till vis mån på flödet och fiskarna hur mycket de rör upp. Tycker inte jag har några större mängder, men visst finns de.

                      Kommentar

                      • Selinje
                        • April 2020
                        • 6

                        #56
                        Så många bra tips! Då kanske mitt inlägg om filter som snabbt sätter igen var onödigt.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...