Flytta akvariet ett par meter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LS10
    • November 2010
    • 258

    Flytta akvariet ett par meter

    Jag har ändrat om i min lägenhet och skulle vilja byta plats på akvariet. Det behövs bara flyttas två meter och vridas så det ställs mot den korsande väggen. Akvariet är på 240 liter, ett Juwel möbelakvarium.

    Nu är frågan, hur går jag lättast till väga?
    När jag flyttade nyligen tömde jag hela akvariet, på sand och allt, men ändå vägde det en hel del. Det optimala nu vore att lämna kvar några centimeter vatten så jag slipper ta ut fiskarna, men går det? Eller måste jag återigen tömma ut sand och allt?
    Vill ju helst göra det så enkelt som möjligt men utan att riskera att något går fel, så tips mottages tacksamt!
  • simpson
    • July 2012
    • 666

    #2
    Ursprungligen postat av LS10
    Jag har ändrat om i min lägenhet och skulle vilja byta plats på akvariet. Det behövs bara flyttas två meter och vridas så det ställs mot den korsande väggen. Akvariet är på 240 liter, ett Juwel möbelakvarium.

    Nu är frågan, hur går jag lättast till väga?
    När jag flyttade nyligen tömde jag hela akvariet, på sand och allt, men ändå vägde det en hel del. Det optimala nu vore att lämna kvar några centimeter vatten så jag slipper ta ut fiskarna, men går det? Eller måste jag återigen tömma ut sand och allt?
    Vill ju helst göra det så enkelt som möjligt men utan att riskera att något går fel, så tips mottages tacksamt!

    Det beror på din styrka, lämplig (a) stark kamrat och viss händighet. Är det en vettig bänk kan du göra som du säger, lämna några centimeter vatten och bära bänken till sin nya plats om du orkar.
    Tänk på att väga in akvariet och kolla att alla fötter på bänken har kontakt med underlaget på nya platsen.

    Kommentar

    • henrikl
      • November 2012
      • 639

      #3
      Den största anledningen till att ta ut vatten är för att det inte ska bli så tungt. 1 liter vatten väger 1 kilo. Har du 240 liter så väger akvariet minst 240 kilo och det är ganska tungt att knuffa på golvet.

      Jag brukar tömma ut tillräckligt med vatten så jag slipper flytta fiskar men ändå orkar att skjuva det själv eller med hjälp. Men det måste stå på en bänk som är stadig så bänken inte knäcks när du knuffar.
      2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
      Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

      Kommentar

      • LS10
        • November 2010
        • 258

        #4
        Ok, det låter som ni ändå tror att jag kan flytta det med vatten i. Med vatten menar jag ett par centimeter högt, bara så fiskarna får plats och kan vara kvar.
        Då gäller det bara att hitta några starka karlar som kan hjälpa mig..

        Jag funderar om man skulle kunna lyfta akvariet bara så pass att man kan få en filt eller likande under och sen dra det på plats med hjälp av filten. Tror ni det skulle funka?

        Akvariet är som sagt av märket Juwel och bänken också, anses den bänken tillräckligt stabil för att kunna tåla en flytt?

        Kommentar

        • woodlund
          • December 2011
          • 666

          #5
          Det ska inte vara några som helst problem att flytta detta akvarium som du beskriver , jag har själv ett 180 liters Juwel akvarium som jag flyttat själv på detta sätt , kör på bara men var noggrann med att väga in det ordentligt när det står på sin nya plats
          1900Liter Diskusvatten


          Medlem i NDSS www.diskusforum.se

          Kommentar

          • henrikl
            • November 2012
            • 639

            #6
            Ursprungligen postat av LS10
            Ok, det låter som ni ändå tror att jag kan flytta det med vatten i. Med vatten menar jag ett par centimeter högt, bara så fiskarna får plats och kan vara kvar.
            Då gäller det bara att hitta några starka karlar som kan hjälpa mig..

            Jag funderar om man skulle kunna lyfta akvariet bara så pass att man kan få en filt eller likande under och sen dra det på plats med hjälp av filten. Tror ni det skulle funka?

            Akvariet är som sagt av märket Juwel och bänken också, anses den bänken tillräckligt stabil för att kunna tåla en flytt?
            Jag har flyttat mitt 450 liters juwel över hela vardagsrummet ett par gånger utan problem med en del av vattnet kvar.
            2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
            Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

            Kommentar

            • LS10
              • November 2010
              • 258

              #7
              Okej, tack för råden, nu känner jag mig tryggare och ska nog våga flytta akvariet utan att riva upp sand, inredning och allt.

              Kommentar

              • TommySt

                • January 2014
                • 208

                #8
                Ursprungligen postat av henrikl

                Jag har flyttat mitt 450 liters juwel över hela vardagsrummet ett par gånger utan problem med en del av vattnet kvar.
                Jag står inför att göra en sådan övning den kommande veckan. Golvet i rummet där mitt 450-liters Juwel Vision står skall bytas.
                Under tiden som det sker så tänker jag mig att placera det i den anslutande hallen (klinkergolv), typ 4-5 meters flytt.

                Hur gjorde du (eller andra här i forumet)? Tryckte du in något typ matta/skiva under bänken och sköt bänk med karet på?

                Tipsades idag om någon pryl som Hornbach säljer. Tipsaren kunde dock inte precisera det mer än ”Det ser ut som att prylen man flyttar ’svävar’ och det är någon form av kuddar/bubblor”. (Svårt att söka i deras webshop på den beskrivningen.
                Using Tapatalk

                Kommentar

                • lan
                  • May 2019
                  • 35

                  #9
                  Lägg någon tygbit under benen så glider det lätt så slipper du/ni lyfta.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...