Armaturfett (silikonfett) till O-ringar!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    Armaturfett (silikonfett) till O-ringar!?

    Jag har tidigare använt vitt vaselin till o-ringar på pumparna men jag märker att det ofta skadar packningen och det börjar kärva mer än innan. Eheim har nåt vansinnigt dyrt silikonspray så därför forskade jag lite omkring olika smörjmedel. Man ska tydligen inte använda fett som är petroleumbaserat (som vaselin är) då det förstör o.ringen. Jag hittade armaturfett som alltså används bl.a till packningar i vattenkranar som är silikonbaserat och är livsmedelsklassat. Står att det är giftfritt men samtidigt att det inte får släppas ut i avlopp eller vattendrag, så jag undrar om nån har lite kunskap om möjligheten att använda det här armaturfettet till akvariepumpar?
    Senast redigerad av åheim; 28 August 2013, 22:37.
    Viva Leo Buscaglia
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    #2
    Håller med om att Eheims silokonspray är dyr. Över 200:-. Men å andra sidan är väl hela grejen med bra service av packningar att man inte vill ha något läckage som då skulle kosta väsentligt mer än dessa 200. En sån flaska räcker ju flera år med normal användning. Skulle själv inte våga experimentera med andra produkter pga riskerna. Tror dessutom de flesta som köper ytterfilter inte tänker ett ögonblick på servicen av gummipackningarna trots att de är oroliga för läckage ibland. I proportion till nyttan så är det en låg summa tycker jag och skulle rekommendera alla med ytterfilter till regelbundet gulligull med gummipackningarna.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Mathias Nilsson
      • July 2011
      • 6552

      #3
      Armaturfett (silikonfett) till O-ringar!?

      Har sprayat lite vanlig silikonspray på mina, verkar funka..

      Vet inte hur den skiljer sig från eheim, den är ju också typ..

      Silikonspray..
      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13110

        #4
        Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
        Har sprayat lite vanlig silikonspray på mina, verkar funka..

        Vet inte hur den skiljer sig från eheim, den är ju också typ..

        Silikonspray..
        Jodu det har jag kollat upp och den vanliga silikonsprejen var väldigt giftig för vattenlevande organismer...

        litet utdrag ur varningstexten på silikonspray : Skadligt för vattenlevande organismer, kan orsaka skadliga långtidseffekter i
        vattenmiljön.
        R67
        Ångor kan göra att man blir dåsig och omtöcknad.
        Senast redigerad av åheim; 29 August 2013, 10:26.
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13110

          #5
          Ursprungligen postat av Bluewing
          Håller med om att Eheims silokonspray är dyr. Över 200:-. Men å andra sidan är väl hela grejen med bra service av packningar att man inte vill ha något läckage som då skulle kosta väsentligt mer än dessa 200. En sån flaska räcker ju flera år med normal användning. Skulle själv inte våga experimentera med andra produkter pga riskerna. Tror dessutom de flesta som köper ytterfilter inte tänker ett ögonblick på servicen av gummipackningarna trots att de är oroliga för läckage ibland. I proportion till nyttan så är det en låg summa tycker jag och skulle rekommendera alla med ytterfilter till regelbundet gulligull med gummipackningarna.
          Jo visst det vore väl kanske värt pengarna men jag tänker om det nu är ett vanligt preparat som ehim satt sitt namn på och sen lägger på 500% på priset.... Jag betalade 39kr för en tub armaturfett från ohlson och kan inte läsa nånstans att det är skadligt för vattenlevande organismer, att det inte ska släppas ut i avlopp kan ju ha att göra med att det inte är vattenlösligt och klobbar igen vattenledningen...
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • simpson
            • July 2012
            • 666

            #6
            Ursprungligen postat av åheim
            Jo visst det vore väl kanske värt pengarna men jag tänker om det nu är ett vanligt preparat som ehim satt sitt namn på och sen lägger på 500% på priset.... Jag betalade 39kr för en tub armaturfett från ohlson och kan inte läsa nånstans att det är skadligt för vattenlevande organismer, att det inte ska släppas ut i avlopp kan ju ha att göra med att det inte är vattenlösligt och klobbar igen vattenledningen...
            Det finns väl direkta livsmedel som inte dödar oss som det är dumt att släppa ut i avloppet typ stora potatisar...

            Om det är livsmedelsklassat så borde det ju inte döda för mycket fisk för snabbt. Eller smörj in, kör i badkaret en kväll innan du flyttar till akvariet?

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13110

              #7
              Nu kör jag ett par pumpar som jag smort packningarna på med armaturfett och efter 2 dgr så är det inga problem iallafall... Tror inte det kommer vara något problem och det var ett väldigt bra smörjmedel för mina kärva pumpar, min eheim 1048 fick jag lägga en handuk på för att jag fick ta i så fingrarna värkte.
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • fragster
                • January 2013
                • 50

                #8
                Jag körde m rapsolja från köket när ett gammalt eheim 2224 trilskades och läckte. Funkade bra och kändes ofarligt för alla inblandade...

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13110

                  #9
                  Ursprungligen postat av fragster
                  Jag körde m rapsolja från köket när ett gammalt eheim 2224 trilskades och läckte. Funkade bra och kändes ofarligt för alla inblandade...
                  Jo det har jag också provat men efter ett tag blev det kärvare än någonsin...
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    #10
                    åheim, jag har kikat i Ohlssonskatalogen, men hittar inget armaturfett, står det under ett annat namn kanske?

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • lofstrog
                      • November 2009
                      • 989

                      #11
                      Armaturfett (silikonfett) till O-ringar!?




                      Sent from my iPhone 5 using Tapatalk 2
                      Discus for life

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        #12
                        Ursprungligen postat av lofstrog
                        http://www.clasohlson.com/se/Armaturfett/30-9781


                        Sent from my iPhone 5 using Tapatalk 2
                        Tack, måste vara en Sundsvallskatalog jag har - eller så ser jag dåligt.

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • lofstrog
                          • November 2009
                          • 989

                          #13
                          Armaturfett (silikonfett) till O-ringar!?

                          Skrattar

                          /Roger


                          Sent from my iPhone 5 using Tapatalk 2
                          Discus for life

                          Kommentar

                          • Christer5

                            #14
                            Skall man verkligen använda Eheim silikonspray till o-ringar är inte fett bättre ?
                            Senast redigerad av Gäst; 14 November 2013, 18:41.

                            Kommentar

                            • åheim
                              • April 2006
                              • 13110

                              #15
                              Ursprungligen postat av Christer5
                              Skall man verkligen använda Eheim silikonspray till o-ringar är inte fett bättre ?
                              Vad skulle du annars använda sprayen till? Vilket fett tänker du på då ?
                              Förövrigt kan jag säga att armaturfettet från clas ohlson var helt klockren!
                              Viva Leo Buscaglia

                              Kommentar

                              Arbetssätt...