Vettigt pris på Juwel Rio 300

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Aquabacke
    • January 2013
    • 72

    Vettigt pris på Juwel Rio 300

    Planerar att skaffa nytt kar.
    Då begagnat riskerar att jag tar mig vatten över huvudet och köper större och drar på mig mer jobb än vad jag går i land med så funderar jag på ett nytt färdigt paket. Och slippa allt jobb med att åka runt och utvärdera begagnat och även slippa ett 1000+ kar som jag måste bygga bänk åt och införskaffa BTN bakgrund till för astronomiska summor...

    kort sagt, nytt innebär mindre kar helt enkelt och fix och färdigt (nästan)

    Har hittat ett helt nytt Juwel Rio 300 (modellen som är 66cm hög) till ett pris som verkar vara bra rabatterat.
    350L 121*51*66
    Med bänk och hela paketet med deras innerfilter osv


    Vad anser ni vara ett bra pris på det?, det är alltså helt nytt från butik.

    vill höra så man inte kastar slantarna i akvarivatten i onödan.
    lovar tala om priset sedan om jag slår till och köper det ;-)

    kanske kan glädja både mig och mina firrar och få er som tyckte synd om dem i min 54L burk på bättre humör...
  • Aquabacke
    • January 2013
    • 72

    #2
    Omformulerar inlägget en smula...
    5 laxar är det för mycket för ett nytt Rio 300?
    eller kan man se det som ett väldigt bra nypris?
    Vad skulle man kunna få för det om man sålde det begagnat? (Eller köpte ett)

    Kommentar

    • Knax
      • November 2012
      • 1148

      #3
      Sv: Vettigt pris på Juwel Rio 300

      Låter som ett mycket bra nypris. På beg-marknaden får du kanske hälften för det, med lite tålamod.

      - Knax

      Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2
      // Mats, a.k.a. Knax



      "All's well that ends." - Unknown

      Kommentar

      • Aquabacke
        • January 2013
        • 72

        #4
        Okey var det svar jag ville höra för att få bekräftat det jag trodde...

        tyvärr så är utbudet på bra begagnade kar i närområdet skral, så kan vara värt 2-3 laxar att slippa strula med det.
        (fast det där 1200L 200*80*70 till samma pris hade blivit otroligt läckert inbyggt i den nya vägg jag i vilket fall nu få smälla upp, men men vad är en bal på slottet... Jag har inga möss som hjälper mig förverkliga drömmen, så skippar den där BTN Amazonas som hade blivit kanon i det karet)

        Kommentar

        • Christer5

          #5
          Köp det Juwel Rio 300 för 5 laxar,det är ett bra pris om allt ingår som hör til detta paket.

          Sedan får du överväga om du skall använda Juwels innerfilter eller ett ytterfilter istället men det är ju en annan historia

          Kommentar

          • Aquabacke
            • January 2013
            • 72

            #6
            Sitter som du kanske vet ett Juwel BioFlow 6.0 i det (6L filtervolym)
            Tydligen har storleken på Rio 300 ändrat till en högre variant, den nya detta ää, är 66cm högt.
            Vill även minnas att jag läst BioFlow 3.0 ihop med Rio 300 (osäker, någon som vet?)
            Kan det vara så att de i den gamla storleken hade 3.0 och i denna nya med större vattenvolym bytt till BioFlow 6.0 och en större filtervolym?

            Vore iofs intressant att höra dina skäl att byta även om det OT i denna pris tråd ;-)
            Men för min del såg jag fördelen att ha allt i ett och slippa slangar och burkar utanför...
            Och hoppas att detta filter skall räcka! Såg även en liten fördel med att värmaren satt gömd i filtret, så man får en pryl mindre synlig i karet.
            fast finns säkert olika uppfattningarvom fördelen med det med, som med allting annat... Men är alltid givande att höra andras åsikter, sedan får man efter bästa förmåga ta till dig och värderavutifrån sina egna preferenser och skapa sina egna åsikter och göra sina val...
            Men som sagt tycker det är nyttigt höra andras åsikter, annars vore jag inte här på forumet!

            Kommentar

            • Jesper Broman
              • November 2012
              • 3445

              #7
              Min uppfattning är att det filtret räcker. Har haft olika juwelkar genom åren och det räckte fär mig och jag hade ändå mycket fisk i. Däremot så bytte jag ut cirkulationspumpen som sitter i filtret i ett kar för jag ville ha mer rotation på vattnet

              Kommentar

              • Christer5

                #8
                Den största anledningen till att jag tog bort Juwels filterkasett var att den är så ful och tar plats i akvariet.

                Sedan kan man ju välja det ytterfilter som man tycker passar, finns många alternativ.

                Men väldigt många tycker att Juwels filter är bra så det är en smaksak, så det är inget dåligt alternativ.

                Kommentar

                • Einarsson
                  • May 2012
                  • 2956

                  #9
                  Det är ju extremt smidigt innerfilter om man vill bygga filterhörna med slimline också, det är väldigt lätt att montera slimline runt det etc. Och då får du ett välorganiserat filterhörn gratis. Jag tycker det är riktigt smart löst av juwel om man vill ha innerfilter. Och det är ju stor volym på det. Jag rev dock ut den för att köra 2 ytterfilter.
                  350L Diskus

                  Kommentar

                  • Aquabacke
                    • January 2013
                    • 72

                    #10
                    Bara en sak som slog mig nu, där det stod i affären satt filtret på höger sida, tog för givet att det är valbart höger eller vänster sida?
                    Eller har Juwel limmat/silikonat fast filtret i FEL hörn? ;-)
                    Hoppas det är lätt att flytta till rätt hörn på vänster sida...
                    eller Gud förbjude är det konstruerat för att bara passa höger hörn??!

                    Kommentar

                    • Jesper Broman
                      • November 2012
                      • 3445

                      #11
                      Det är ganska lätt att ta bort, men jag kommer inte ihåg hur insugen sitter. Inte säkert att det fungerar på vänster sida

                      Kommentar

                      • Aquabacke
                        • January 2013
                        • 72

                        #12
                        Iiiiidiiioter!
                        Juwel kan väl inte förutsätta att alla är högervridna!!! För en så simpel sak som placering av filter???
                        Ogillas

                        Kommentar

                        • Jesper Broman
                          • November 2012
                          • 3445

                          #13
                          Hoppas nån som har ett juwelkar framför sig kan svara på detta så inte läge att brusa upp riktigt än

                          Kommentar

                          • Knax
                            • November 2012
                            • 1148

                            #14
                            Sv: Vettigt pris på Juwel Rio 300

                            Ursprungligen postat av Jesper Broman
                            Det är ganska lätt att ta bort, men jag kommer inte ihåg hur insugen sitter. Inte säkert att det fungerar på vänster sida
                            I mitt (120-liters) Juwel sitter insugen så att det inte passar annat än på höger sida. Och jag har aldrig sett ett Juwel-akvarium med filtret på vänster sida. Men det är ju själva plastlådan det handlar om. Så svårt kanske det inte är att modda den? Eller finns det kanske en vänstervariant som man kan byta till?

                            Annars kan du som sagt sätta en BTN slimline och bygga filter bakom den, som BTN har beskrivning för på sin hemsida.

                            Edit: Det ska jag göra, senare i vår. Tack förresten, när jag stod och lyste runt filterkassetten hittade jag en död black molly som försvann för någon dag sedan.

                            Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2
                            Senast redigerad av Knax; 10 January 2013, 13:54.
                            // Mats, a.k.a. Knax



                            "All's well that ends." - Unknown

                            Kommentar

                            • Jesper Broman
                              • November 2012
                              • 3445

                              #15
                              Det kanske går att sätta den i vänsterhörnet och lämna nån cm mot bakrutan. Då kan ju vattnet ta sig in och man behöver inte ändra insugen. Men då kanske det är snyggare att ha kvar den i högra hörnet

                              Kommentar

                              Arbetssätt...