Konvertera till bottenfilter hos malawiciklider?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bubbe
    • April 2011
    • 28

    Konvertera till bottenfilter hos malawiciklider?

    Tjena!

    Har ett 310-liters med ett gäng malawi i. Det sitter ett innerfilter i som "kläggar igen" hela tiden vilket resulterar i en rejäl dimma i baljan. (Sån här pump: http://imageshack.us/photo/my-images/638/864e.jpg/)

    Nu har jag tröttnat på denna dimma och överväger att konvertera till bottenfilter som så många zoobutiker talar varmt om. Men de rekommenderar alltid de dyraste pumphuvudena och tillbehören.

    Därför vänder jag mig nu till er andra "vanliga användare" som har lite erfarenhet.

    Just nu har jag cirka femton stycken ciklider i och det är ett 310-liters med ganska grovkornigt grus. Ett par växter sitter i (se bild) men de kommer väl att stryka med om man tänker på den takten cikliderna käkar.

    Jag gör vattenbyten varje söndag, då cirka 30% alla gånger.



    Någon som har tips om vilka delar jag behöver för att konvertera och vad det totalt kan komma att kosta?

    Bild på baljan här (under uppbyggnad vad gäller möblering och dekoration):
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Bottenfilter och grävande ciklider är inte den bästa kombinationen du kan ha, då skulle jag hellre lägga lite pengar på ett bra ytterfilter. Jag har bottenfilter i mina flesta burkar, men i Malawikaret på jobbet funkade det inte alls.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #3
      Som ansjo skriver så funkar inte bottenfilter alls till grävande ciklider. Jag är i och för sig inte någon vän av bottenfilter till något akvarie men om man inte har grävande fiskar finns det i alla fall en bra chans att det kan funka om man är nogrann med skötseln - men inte om man har grävande fiskar.

      Men kläggar filter igen så beror det på någon av följande orsaker
      1/ För mycket eller felaktigt foder
      2/ För litet filter (då tänker jag på filtermaterialets volym och inte på pumpens kapacitet)
      3/ För lite vattenbyten

      Byter du 30% i veckan så kan man nog utesluta 3
      Jag vet inte hur du matar så det kan jag inte säga något om
      Vad gäller filtret så rekommenderar jag att man använder ett ytterfilter med ett förfilter på eller att du sätter ett större filter på pumpen i akvariet. En sådan som finns i Zoopets filterartikel har jag kört i flera år i ett malawiakvarium utan att göra rent en enda gång.
      Senast redigerad av Kjell Fohrman; 21 June 2011, 14:29.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        skulle inte heller kört på bottenfilter utan snarare ytterfilter. precis som ovanstående säger

        Kommentar

        • Bubbe
          • April 2011
          • 28

          #5
          Tack ska ni ha! Då släpper jag tanken på bottenfilter hos tokstollarna.

          MEN - jag har ett annat kar i vardagsrummet, ett 484-liters som är sällskapskar med några gurami, shubunkin, guldfisk och en och annan solfjäderhandsräka samt ett par scalarer. Det är också lite halvgrumligt. Också ett bra innerfilter men jag misstänker att grumligheten uppstår på grund av att de större fiskarna är rätt så stökiga och rör om rätt så mycket.

          Fick en liten tanke om att kanske konvertera det karet i stället då? Och flytta den innerpumpen därifrån till ciklidkaret för att få lite extra puff i det?

          Men då undrar jag om gruset i det stora karet - eller snarare sanden - för det är nämligen fogsand från Byggmax. Det är väl ingen vidare kombination med bottenfilter, det heller, va?

          Svaret på vad gäller matningen: morgon och kväll. Till de stora fiskarna bjuder jag ett par nypor koi-kulor och lite flingor när de stora greppat tag i några kulor så att de mindre fiskarna också får en chans att käka.

          Ibland en liten bit gurka, ibland lite broccoli och lördagsgodis ibland i form av röda mygglarver. Annars inget direkt överdrivet i matningen.

          KJELL: Hur menade du med 2:an? Filtermaterialets volym? I ciklidkaret har jag två patroner till innerpumpen som båda innehåller sån där "grön filtermatta" i cylindern - och inuti är det ett gäng taggiga små bollar.

          Kommentar

          • Ove.P
            • March 2007
            • 168

            #6
            Ett bra och billigt alternativ är att bygga ett filterfack då får du stor filtervolym för lite pengar.
            jag har bytt ut alla mina ytterfilter mot filterfack och är mycket nöjd, filtermattan behöver bara göras ren ca 1 gång/år eller ännu mer sällan.
            www.ciklid.org

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Nope, sand och bottenfilter ä ringet som funkar bra ihop. Det bör vara minst 2 mm:s storlek på kornen för att det ska funka. Att skaffa bottenfilter är heller inget generalknep för att få ett snyggt kar, det kräver en hel del skötsel för att få det att funka i längden.
              I ditt 484-liters är det troligen dina guldfiskar som är de största bovarna, de äter som hästar och skiter som sådana med!
              Även här skulle det vara en bra idé med ett ytterfilter som klarar av det karet.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Bubbe
                • April 2011
                • 28

                #8
                Ursprungligen postat av Ove.P
                Ett bra och billigt alternativ är att bygga ett filterfack då får du stor filtervolym för lite pengar.
                jag har bytt ut alla mina ytterfilter mot filterfack och är mycket nöjd, filtermattan behöver bara göras ren ca 1 gång/år eller ännu mer sällan.
                Ursäkta amatörfrågan, men "filterfack"? Vad kan det vara för något spännande? Och vad går den kostnaden loss på? Vad behöver jag för grejer?

                Rengöring av mattan en gång per år låter otroligt trevligt.

                Kommentar

                • Bubbe
                  • April 2011
                  • 28

                  #9
                  Ursprungligen postat av ansjo
                  Nope, sand och bottenfilter ä ringet som funkar bra ihop. Det bör vara minst 2 mm:s storlek på kornen för att det ska funka. Att skaffa bottenfilter är heller inget generalknep för att få ett snyggt kar, det kräver en hel del skötsel för att få det att funka i längden.
                  I ditt 484-liters är det troligen dina guldfiskar som är de största bovarna, de äter som hästar och skiter som sådana med!
                  Även här skulle det vara en bra idé med ett ytterfilter som klarar av det karet.
                  Okej okej. Haha! Då får jag släppa den tanken då. Det enda som är kvar då är mitt 112-liters - men där är vattnet klart som luften är framför mina ögon, så det blir ingen konvertering där så länge det håller och fungerar.

                  Men ytterfilter - alltså, det är väl dyra grejer? Och skorrar det inte oerhört mycket i parketten? Tänker på grannarna... De ska ju gärna kunna sova. Ja, jag också. Tycker det verkar både dyrt och avancerat med ytterfilter och har en misstanke om att det väsnas rätt rejält... Rätta mig om jag fått det om bakfoten..?

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Ett ytterfilter låter inte mycket i normala fall, och priset på ett sådant beror på storlek och märke, men du får räkna minst runt 1000-1500:-/st till den storleken på kar om det är nya filter du vill ha.
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • Bubbe
                      • April 2011
                      • 28

                      #11
                      Ursprungligen postat av ansjo
                      Ett ytterfilter låter inte mycket i normala fall, och priset på ett sådant beror på storlek och märke, men du får räkna minst runt 1000-1500:-/st till den storleken på kar om det är nya filter du vill ha.
                      Tackar för det snabba och enkla svaret. Då vet jag hur mycket plånboken i sådana fall skulle skrika.
                      Det får nog hålla sig till innerfilter då i stället med tanke på ekonomin främst.

                      Det enda jag saknar nu är en förklaring till vad Ove.P skrev om "filterfack", men det kommer nog snarast ett svar på det. Tråden om bottenfilter ändrade plötsligt karaktär till "alternativ till innerfilter". Sorry for that.

                      Kommentar

                      • hannesc
                        • December 2009
                        • 13085

                        #12
                        sånt här menar ove.


                        Men ytterfilter - alltså, det är väl dyra grejer? Och skorrar det inte oerhört mycket i parketten? Tänker på grannarna... De ska ju gärna kunna sova. Ja, jag också. Tycker det verkar både dyrt och avancerat med ytterfilter och har en misstanke om att det väsnas rätt rejält... Rätta mig om jag fått det om bakfoten..?
                        o nej! jag tycker innerfilter låter mer än ytterfilter. kör ytterfilter till alla mina kar utom räkvasen och yngelkaren. toktysta o behöver sällan rengöras.

                        Hur menade du med 2:an? Filtermaterialets volym? I ciklidkaret har jag två patroner till innerpumpen som båda innehåller sån där "grön filtermatta" i cylindern - och inuti är det ett gäng taggiga små bollar.
                        det är väldigt lite filtermaterial för sån stor belasting som du har. ( rätt stora fiskar o matar med koi-mat.) de där små patronerna klarar inte av rengöra vattnet. ne bättre då med ett ytterfilter där du får väldigt stor filtervolym. dvs massa med olika filtermaterial som vattnet går igenom. --->bättre filtrering.

                        Kommentar

                        • Ove.P
                          • March 2007
                          • 168

                          #13
                          Filterfack fixar du snabbt och enkelt. Limma en bit, lika hög som karet och ca 20-25 cm bred du ska få plats med 10 cm tjock filtermatta och en cirkulationspump, BTN slimline eller en glas skiva en bit ut från "bakrutan ca 20 cm. Klipp till en bit filtermatta som är ca 1-2 cm bredare än den springa du har mellan slimeline och bakrutan. Kläm ner filtermattan i springan så att det inte finns några glipor mellan slimeline och bakruta. Ta en kniv och stick ett hål genom mattan geonom hålet drar du en slang till pumpen som sitter bakom mattan, bara att köra.

                          Fördelen med detta är bland annat att du får ca dubbelt så stor filtervolym jämfört med ytterfilter, som gör att du inte behöver göra rent så ofta, du slipper oroa dig för att ev ytterfilter läckage, vid eventuella strömmavbrott så behövs mattan ej rengöras utan det e bara att köra igång. Nackdelen är att det tar plats i karet.

                          Jag har i mitt 975 liters med stora glupska centralamerikaner ett filter fack med ca 60 liter blå filtermatta med Eheim compakt 3000, första gången jag gjorde rent det var efter 2,5 år och det var inte särskilt skitit, nu har det gått ett år sedan den rengörningen och fungerar fin fint.
                          Har du växter i så får man göra rent lite oftare, döda växtelar kan täppa till filtermattan.

                          Efter ett läckage på ett ytterfilter så fixade jag även filterfack i mitt största 1500 liters, har där 60 liter filtermatta och en Eheim komakt 5000 har gått fint i snart 6 månader.
                          www.ciklid.org

                          Kommentar

                          • Bubbe
                            • April 2011
                            • 28

                            #14
                            Tack till både Ove.P och hannesC för svaren!
                            Jag ska väga för- och- emot och sedan kommer beslutet... Får väl köra en "a'la politiker"; sova på saken.

                            Tack så jättemycket! Nu hänger jag med lite bättre.

                            Men Ove.P - du skriver "cirkulationspump" i din beskrivning - menar du då ett pumphuvud såsom i bottenfilter-lösning - eller vad menar du för en cirkulationspump? Jag är lite amatör på detta. No shit, menar ni det? Haha!

                            EDIT: Sorry, jag läste nog för snabbt. Ove.P nämnde ju pumpen. Fann den: http://www.pwss.se/product.php?produ...cat=288&page=1
                            Tack igen!
                            Senast redigerad av Bubbe; 21 June 2011, 16:06.

                            Kommentar

                            • Ove.P
                              • March 2007
                              • 168

                              #15
                              Ursprungligen postat av Bubbe

                              Men Ove.P - du skriver "cirkulationspump" i din beskrivning - menar du då ett pumphuvud såsom i bottenfilter-lösning - en cirkulationspump?
                              Jepp typ en sån här http://www.akvarieshopen.com/1005-270-lh-p-4752.html
                              www.ciklid.org

                              Kommentar

                              Arbetssätt...