Eheim 2262 Classic

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gaffel
    • December 2007
    • 6200

    Eheim 2262 Classic

    Testar lite nya konstellationer inför moddningen med pumpen monterad liggande för att få plats under akvariet, den lilla 16/22 slangen på trycksidan ersättas med en grov 25/34.
    Bifogade filer
    Life's a bitch and then you die..
    "I might be right handed but im always left-winged"
    Skriv på!
  • Karon
    • January 2002
    • 3170

    #2
    Jaha, och tanken med det då?
    Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      3500 liter /timma...
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Gaffel
        • December 2007
        • 6200

        #4
        Fatta va grovt utblåset är, kommer att bli tvungen att flytta ut akvariet nån cm för att överhuvudtaget få det att få plats..
        Life's a bitch and then you die..
        "I might be right handed but im always left-winged"
        Skriv på!

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Ska bli trevligt att se hur det går, har själv både en 2260 och en 2262 pumpskalle liggande för ett likadant ändamål...
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Gaffel
            • December 2007
            • 6200

            #6
            Överkapacitet is da shit!
            Life's a bitch and then you die..
            "I might be right handed but im always left-winged"
            Skriv på!

            Kommentar

            • Gaffel
              • December 2007
              • 6200

              #7
              Planen är att pensionera 2028, koralia 2'an och mitt hembyggda 1250/2018 och bara köra med 2262 och dom två 2217, ev att låta det ena 2217 gå som reaktor om jag bestämmer mig för trycksatt CO2.

              En ökning från 1 900 l/t till 3 400 l/t kommer både att hålla filtermediet rent och fint samt ordentligt syresatt så även med dom extra watten blir det en win-win.

              Sitter fn och funderar på om jag ska köra på grov filtermatta rakt igenom, dessutom på jakt efter ett par galler att ha i hinken så har ni några tankar kring det hela är det bara att dela med sig.
              Life's a bitch and then you die..
              "I might be right handed but im always left-winged"
              Skriv på!

              Kommentar

              • Gaffel
                • December 2007
                • 6200

                #8
                What 2 Do?

                Fortfarande i ett miserabelt fysiskt skick efter att för fyra dygn sedan krupit hem från efterfesten och dessutom fast i ett dilemma, eftersom strilrör inte kommer som standard i storlek 25/34 funderar jag men kan inte bestämma mig för om jag ska kapa till och borra upp ett insugsrör eller lägga 600:- på en 1" 'SQUID' så ge mig lite feedback, kommer en massa vågor att göra mig lycklig, är strilröret vägen att gå eller ska jag bara låta vattnet pumpas tillbaks utan en massa hokus pokus?
                Bifogade filer
                Life's a bitch and then you die..
                "I might be right handed but im always left-winged"
                Skriv på!

                Kommentar

                • Mella
                  • September 2007
                  • 154

                  #9
                  Ursprungligen postat av Gaffel
                  Fortfarande i ett miserabelt fysiskt skick efter att för fyra dygn sedan krupit hem från efterfesten och dessutom fast i ett dilemma, eftersom strilrör inte kommer som standard i storlek 25/34 funderar jag men kan inte bestämma mig för om jag ska kapa till och borra upp ett insugsrör eller lägga 600:- på en 1" 'SQUID' så ge mig lite feedback, kommer en massa vågor att göra mig lycklig, är strilröret vägen att gå eller ska jag bara låta vattnet pumpas tillbaks utan en massa hokus pokus?
                  Bara en tanke ang detta, har dina inv ngn lugn plats i burken.
                  // Stefan
                  Sagt är sagt,.....

                  Kommentar

                  • Gaffel
                    • December 2007
                    • 6200

                    #10
                    Lugnt och fint i burken är väl för mycket sagt men temperaturen har dalat samtidigt som avdunstningen ökat kraftigt, gick från 28° till 26° vilket är helt ok med 288 W belysning i en lägenhet som håller 24°, i mon ska jag ut till Herkules och inhandla lite grejor och sen kopplas burken bort medans jag bygger strilrör, kopplar bara 25/35 slangen från insuget till utblåset på 1262'an så får den stå och gå tills jag är klar.
                    Life's a bitch and then you die..
                    "I might be right handed but im always left-winged"
                    Skriv på!

                    Kommentar

                    • Gaffel
                      • December 2007
                      • 6200

                      #11
                      La ner tanken på att köra strilrör med 2262'an utan kapade bara av en bit på det alldeles för långa insugsröret och stoppade i en bockfjäder och värmde och krökte och byggde en vanlig 'eheim standard' utblåskrök, funkar perfekt men jag har fått blodad tand och kommer nog i framtiden att testa om Universal 1264 fungerar att köra inomhus!

                      Fått rensa rätt kraftigt bland växterna då det kraftigare suget annars fyller insugssilen med bös, i det långa loppet är det bara bra för javaormbunkarna som annars rätt lätt bösar igen och blir fula.

                      Kör fn den ena 2217 med filtervadd och har kopplat koralia 2'an på timer för att ge fiskarna en lugnare miljö nattetid, burken mår riktigt bra och jag kommer att påbörja bygget av en ny kåpa med all armatur fastskruvad i locket!

                      Näst på tapeten står inköp av nya motorkuddar till motorvaggan uppe på filtret men jag ska se om det inte går att hitta en lösning via specialfirma istället för att köpa orginal, vill ha lite mjukare kuddar iom den tyngre motorn plus att jag märkte att vulkningen var av på en kudde vilket i eheim sammanhang nästan får klassas som ett måndagsexemplar på ett filter som bara är drygt 20 år..
                      Life's a bitch and then you die..
                      "I might be right handed but im always left-winged"
                      Skriv på!

                      Kommentar

                      • Rickard p
                        • November 2009
                        • 115

                        #12
                        2217 funkar inge vidare som reaktor då är 2080 bättre på att lösa co2

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          #13
                          Ursprungligen postat av Rickard p
                          2217 funkar inge vidare som reaktor då är 2080 bättre på att lösa co2
                          Varför? Jag tycker tvärtom, den är bland de bästa reaktorer du kan ha.
                          Skulle tro att du haft lite otur med vad du har inne i kanistern som gjort att det inte löser sig...
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • Rickard p
                            • November 2009
                            • 115

                            #14
                            Jag har kört 5cm 20ppi resten eheim nya biobollar som är som ärtor i 2080 kör samma men där får luft bubblorna pressa genom filtermatan och sedan ner genom röret i pumpen och sedan upp båda filterna har jag förfilter innan där av bestykningen.
                            Men det verkar som co2 sliter på slangar och plast .
                            Eheim slangarna har redan blivit hårda och jag skule rengöra slangarna i går då gick plast indikatorn sönder på 2080 där slangen sitter fast pumpen är ca 6 månadar.

                            Kommentar

                            • Gaffel
                              • December 2007
                              • 6200

                              #15
                              Har 1/4" CO2 slangar från nitta moore som jag testade att låta löpa hela vägen in i 2217 kanistern, själva behållaren på classic är ju nylon till skillnad från professional, pro2 och pro3 där mycket är i vinyl som visserligen tål CO2 förhållandevis bra men inte lika bra som nylon eller ens i närheten av tygon som används i koldioxidsäkra plaster, man får helt enkelt hålla lite extra koll på grejerna.
                              Life's a bitch and then you die..
                              "I might be right handed but im always left-winged"
                              Skriv på!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...