Jordfelsbrytare + propp löst ut

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • frasse
    • January 2003
    • 119

Jordfelsbrytare + propp löst ut

Kom hem idag efter jobbet och upptäckte att det var strömlöst i lägenheten

Jordfelsbrytaren samt en propp hade löst ut.
    Proppen är till belysning i kök samt till mitt hörnakvarie.
    Hörnakvariet har heltäckande ramp utan täckglas.
    Frågan är om det kan blivit kortslutning i rampen?

Skruvade i en ny propp och allt funkar.
    Åker på semester på tisdag och är borta en vecka.
    Skulle inte vara kul och komma hem och ha haft strömavbrott i en vecka.

Kan man montera en extra jordfelsbrytare på kabeln till akvariet och den löser ut före den i elskåpet?
    Har ett akvarium till som går på annan propp och då kan jag kanske i alla fall ha ström kvar till det.

Med en extra jordfelsbrytare kan jag också se om det är akvariet som orsakat detta.
  • viggen_l
    • April 2002
    • 117

Det gör nog ingen skillnad om du har 2 jordfelsbrytare, båda kommer nog att lösa ut ändå. Men det låter konstigt att säkringen också har gått. Tycker att jordfels brytaren borde ha löst ut innan och inte samtidigt som säkringen.

/viggen_l

Kommentar

• frasse
      • January 2003
      • 119

Jo det är konstigt.
      Om jag använder en extra på skarvkabeln till akvariet så kan jag i alla fall se om den har löst ut och då se om det är akvariet som är boven.

Kommentar

• BluesBoy
        • January 2004
        • 2559

Att både jordfelsbrytaren och en faspropp har löst ut är nog inte extremt ovanligt. Vid brytögonblicket kan en del ström rusa som kan få en gammal propp att brinna av. Du kanske har haft ett kraftigt åskoväder som fått brytaren att lösa ut?

Tänk på att en jordfelsbrytare och en propp är två helt olika saker.
        Brytaren är ett skydd som löser ut om det går tillräckligt hög felström till jord (summatransformator). Proppen löser ut (brinner av) när strömmen genom en fas till nolledaren blir för hög, d.v.s. når märkströmmen. Den ena kan inte ersätta den andra.
        Proppen skyddar apparaten och jordfelsbrytaren skyddar omgivningen i första hand. Upprepade utlösningar under kort tid bör utredas.
        BluesBoy
        http://www.bluesboy.se

Kommentar

Arbetssätt...