Lägga nytt bottensubtrat på det gamla?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Daniels
    • June 2024
    • 3

Lägga nytt bottensubtrat på det gamla?

Hej!
    Jag dammar av denna gamla tråden med en liknande fråga och hoppas på lite svar?.

Jag har ett 2 veckor gammalt akvarium med 6 platys, 5 räkor och en snäcka.
    Jag köpte akvariet begagnat (2 månader gammalt) och använde det begagnade bottensubtratet. Med facit i hand skulle jag såklart köpt nytt från början, men det är försent nu. Gruset är grovkornigt och svart.

Min fråga är om jag kan köpa någon ny bottensand och lägga ovanpå den gamla? I så fall gärna lite finkornigare som får sjunka ner till under de grovkorniga över tid.

Funkar det att göra så? Och i så fall, vilket ska jag köpa? Jag har ganska mycket växter så gärna något som maximera deras levnadsförhållande.

Skulle det kunna bli snyggt med en annan färg också tror ni? Har svart nu och skulle vilja komplettera med brun tex.

Jag är intresserad av att byta ut, utan vill komplettera. Karet är 54 liters.

Tacksam för råd och förslag?
  • åheim
    • April 2006
    • 13197

Ja det går utmärkt! Kör på du med den grovlek och färg som du tycker om Rekommenderar sen att du låter botten får vara ifred och inte vaccumsuger den.
    Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• Daniels
      • June 2024
      • 3

Stort tack åheim!

Så egentligen är det bara att försöka lägga lite nytt grus på det gamla i vattnet? Läste någonstans att soil kan vara bra för växterna. Är det att rekommendera?
      Tänker att om det nya substratet är lite mindre än det gamla så kommer det sjunka ner till botten över tid?

Kommentar

• åheim
        • April 2006
        • 13197

Fin sand kommer sippra ner men sen stannar det upp det... det är bra att det tätas till så att inte onedbrutet avfall letar sig ner i det grova gruset. Soil är gjort av lera och bryts ned över tid och är mycket dyrt och jag tycker fin sand är ett ypperligt substrat för växter och ansamlar näring över tid som växterna kan tillgodogöra sig.

Du sköljer sanden noga först sen kan du använda en liten burk och portionera ut sanden när karet är i full gång så att säga, du bör dock stänga av pumpen så att det inte yr samt så att den inte kommer in små sandpartiklar i den och sliter på axel och impeller.

Nackdelen är att du får en blandning a grus och sand om du vill återanvända den...
        Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• Daniels
          • June 2024
          • 3

Ursprungligen postat av åheim
          Fin sand kommer sippra ner men sen stannar det upp det... det är bra att det tätas till så att inte onedbrutet avfall letar sig ner i det grova gruset. Soil är gjort av lera och bryts ned över tid och är mycket dyrt och jag tycker fin sand är ett ypperligt substrat för växter och ansamlar näring över tid som växterna kan tillgodogöra sig.

Du sköljer sanden noga först sen kan du använda en liten burk och portionera ut sanden när karet är i full gång så att säga, du bör dock stänga av pumpen så att det inte yr samt så att den inte kommer in små sandpartiklar i den och sliter på axel och impeller.

Nackdelen är att du får en blandning a grus och sand om du vill återanvända den...

Tack igen?.

Körde ett japanskt soil som var lite mer finkornigt innan. Sköljde av det först men blev ändå lite grumligt, men det lägger sig säkert över natten.

Precis, tänkte låta botten va framöver om det inte skulle uppstå några allvarliga problem. Bara vattenbyte regelbundet och se över filtret emellanåt?

Kommentar

• åheim
            • April 2006
            • 13197

Låter bra det där Och vet du, jag har inte rört bottensubstratet på mina två akvarier på 13 år och det funkar jättebra
            Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• Daniels
              • June 2024
              • 3

Låter bra det där Och vet du, jag har inte rört bottensubstratet på mina två akvarier på 13 år och det funkar jättebra
              Jag får se om jag kan vänta i 13 år?

Kommentar

• Daniels
                • June 2024
                • 3

Jag får se om jag kan vänta i 13 år?

Kommentar

• åheim
                  • April 2006
                  • 13197

Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• Frida Fisk
                    • April 2007
                    • 118

Har funderat över det där. Det samlas ju på slam och annat som lägger sig i gruset. Behöver det aldrig bort? Eller har du en renare botten av nån annan anledning? Ibland har min botten dessutom blivit hård (som stelnad typ) på ställen jag inte kommit åt med hävert. Minns att någon sa att då kan det bli syrefritt i botten och att det inte är alls bra. Skulle gärna höra mer om det här!
                    Vänliga Hälsningar Frida

Kommentar

• åheim
                      • April 2006
                      • 13197

Viktigt att ha sand eftersom grus släpper igenom onedbruten materia långt ner i substratet och håller fast det där och det vill man inte.
                      Sen ska man inte använda hävert att böka runt sanden med för då förstör man den biologiska strukturen som byggs upp där. De lägre skiktet av sanden kommer blir syrefattig och så är det meningen att det ska vara så att syrefattiga viktiga nedbrytningsprocesser ska kunna ske där.

Om man inte övermatar (det är den största faran hos alla akvarister) men ändå tycker att man får för mycket mulm på botten så kan det tyda på att man behöver lite mer substrat och man kan helt enkelt fylla på lite ytterligare substrat direkt ovanpå det gamla. Om man ändå vill få bort nåt från botten kan man virva och suga upp det men man ska undvika att gräva ner i botten.

Det här går inte att få till i ett "onaturligt" akvarium där man är beoende av täta vattenbyten och tillsättning av preparat för att få det av överleva och där katastrofen (kraschen) ständigt lurar runt hörnet om du gör ett misstag eller tekniken fallerar! Med onaturligt syftar jag på hightec kar (mycket växtnäring, co2 och täta vattenbyten), om man algbekämpar med kemikalier eller om man har väldigt mycket eller stor fisk i ett för litet akvarium.
                      Viva Leo Buscaglia

Kommentar

Arbetssätt...